Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Valfrihet

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är det här som är det största problemet med Apple i mina ögon att man inte har någon valfrihet att byta komponenter i den burk man har köpt från ovannämda företag.

När man som jag har byggt åtskilliga pc-burkar själv och bytt ut komponenter på fler så framstår Apple mer och mer som "storebror" Du får göra vad du vill med din mac så länge som du köper en ny av oss.

Valfriheten hos kunden ligger närmast i hur mycket pengar han eller hon vill spendera på en ny maskin.

Tyvärr är det inte alla förunnat att kunna köpa nytt hela tiden.

Vilka komponenter tänker du på främst?

Minne, hårddisk, grafikkort och PCI-kort går ju bra att byta på en stationär mac. Processor och moderkort går inte lika bra. När det gäller bärbara så är det inte lika lätt, men å andra sidan känner jag inte så mycket pc-snubbar som byggt sin egen laptop. Det enda jag saknar i bärbara är pc-världens enkla sätt att byta hårddisk.

Det är säkert strategiskt tänkade från Apple att "tvinga" folk att köpa nytt oftare, men samtidigt så behöver det inte vara ett renodlat storebrorstänkade. Apple jobbar ju på att göra det enkelt och lättanvänt och de folk vad dom vill ha (dvs vad Apple tror dom vill ha). Att man inte kan byta ut kretsarna för ethernet, ljud och modem tror jag verkligen inte är ett stort problem och det skulle vara onödigt för Apple att lägga massa pengar på att göra dessa komponenter utbytbara. I Apples konsumentdatorer har idén aldrig varit att bygga ut och byta ut, utan att de som köper datorn helt enkelt inte vill göra sånt. Ofta har nog Apple väldigt rätt i sina analyser av vad majoriteten vill ha och är bra på att ge dom det. Ibland har Apple väldigt fel... (hörde jag enknapparsmus någonstans?).

Jag kan hålla med om att det finns dom som inte tänker på att byta ut komponenter i tid och otid framförallt inte dom som köper en mac för första gången. Men dom konsumenterna lär ju sig mer och mer även dom och tids nog så vill säkert dom med bygga ut sin dator istället för att köpa nytt.

I det fallet är det svårt att hävda att det är just det som är vitsen med "våra" produkter.

Det är inte bara i Apples kosument datorer somm man inte vill att folk skall skruva i. Byt moderkort, processor eller stoppa i den senaste processorn/processorena så ser du att det uppstår problem i dom proffesionella maskinerna med.

Just nu är det 60% som vill kunna välja vilka komponenter dom vill ha i sina macar...Det är ju inte så väldigt många Adrian B.

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 10:41

Vari ligger svårigheten att byta lite komponenter?
Att det inte är std. format på moderkort och sådär får man väl ta - men i övrigt?

Om jag hade köpt en ny blåvit G3 för några år sedan för ca 35" och skulle vilja byta moderkort, processor och minne till dagens standard så uppstår det problem.

Såvida jag inte väljer att köpa en ny maskin för ca 35"...:confused:

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 11:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Om jag hade köpt en ny blåvit G3 för några år sedan för ca 35" och skulle vilja byta moderkort, processor och minne till dagens standard så uppstår det problem.

Hade du köpt en blåvit för 35" för några år sedan så hade du gjort en usel affär...
Lådan på Blåvit är ju "samma" som tom QS så det borde gå pilla dit nyare kort fast apple inte har std. på kortlayout.
Processor är ju avhängig sockel och strömförsörjning så det finns ju vissa begränsningar på vad du kan byta till (snabbare G3 med högre multipel borde vara enkelt - men föga vettigt)
Minne är ju avhängigt minnesbuss - så PC100 är och förblir vad man min måste ha...

Få i DDR400 i en sockel för PC100 lär du inte ens klara på en peze...

Visst kan man uppgradera hur man vill på Macen också, även byta till en snabbare processor, ny HD, nytt grafikkort osv. Men det blir oftast bäst att köpa en ny Mac i alla fall eftersom utvecklingen går så rasande snabbt.

Jag har fritt valt att använda en dator som inte går att uppgradera/byta ut delar i särskilt mycket. En laptop. För min del är det viktigare att delarna funkar perfekt tillsammans. Det fria valet görs i och med köpet av datorn.

Ciryon

Nää det är riktigt Pär att jag inte kan använda DDR minne i en maskin för PC-100 minne men jag kan i vilket fall köpa ett sprillans nytt moderkort för ca 1200:- som klarar just det.

Man kan inte uppgradera hur man vill på en mac Kumimoji. Du är alltid låst till vissa specifika enheter.

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 13:51
Citat:

Nää det är riktigt Pär att jag inte kan använda DDR minne i en maskin för PC-100 minne men jag kan i vilket fall köpa ett sprillans nytt moderkort för ca 1200:- som klarar just det.

Och sedna en ny nätdel, och skärmkort så det är vits med snabbare minne, och nya diskar, och...
Men lådan är densamma fula gamla i vart fall...

Du kan säkerligen köpa ett nytt kort för 1k2 som är snabbt som hejsan (nästan då - beror ju på hur din AMD eller Intel är på "backplane") men vad hjälper det när resten är samma härke...
En av elva "marks" blir tiptop och resten samma härke som innan...

Men visst är det bra att man kan ta det pö om pö - städs småfattig istället för jättefattig någon gång ibland - fast man har ju aldrig en dator som är vare sik färdig eller matchad i delarna...
Vore livet så enkelt vore "barebone" mycket mycket större...

Är du dyslektiker Pär?

Citat:

Man kan inte uppgradera hur man vill på en mac Kumimoji. Du är alltid låst till vissa specifika enheter.

Kej, men då måste du kanske köpa en ny nätdel som pallar med logikkortet och den nya processorn, och nya minnen, nya S-ATA-hårddiskar, nytt bildskärmskort osv.

Resultatet blir antagligen sämre än om du skulle gå och köpa en ny G5 med dubbla processorer, och förmodligen dyrare. Du skulle få en massa bekymmer med inkompatibilitet, instabilitet osv.

Apples lösning är bättre: ett väl sammansatt och integrerat system som fungerar problemfritt. Det är samma genomtänkta idé som arbetstationer från IBM, Sun och HP.

När datorn efter några år börjar kännas alltför slö för dina behov säljer du den bara till någon som har längre krav men som behöver en kompetent maskin och ett beprövat produktionssystem.

Det är sant att det finns ett mindre urval av produkter på Mac-sidan än för PC, men å andra sidan är grejorna i regel av mycket bra kvalitet. Skitprodukter överlever inte på Mac-marknaden eftersom Mac-kunderna är världens mest krävande konsumenter.

Vadå ny nätdel min ynkliga nätdel på 200 watt klarar en P4 3.06 Ghz ATI Radeon 9800XT och en cd/dvd brännare...Och nätdelen är ju en väldigt stor kostnad ca 600:-...:D

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 15:57
Citat:

Är du dyslektiker Pär?

Nädå
Men tangentbordet på den peze:n är lite "hej kom och hjälp mig" och dom usb-tangentborden som ligger i hyllan knasar ändå mer…
Så det får bli ett gammalt PS/2 som inte hänger med riktigt…

Nu var det väl snajsigare?

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 15:59
Citat:

Vadå ny nätdel min ynkliga nätdel på 200 watt klarar en P4 3.06 Ghz ATI Radeon 9800XT och en cd/dvd brännare...Och nätdelen är ju en väldigt stor kostnad ca 600:-...:D

"ADEON™ 9800 Series of products requires connection to your PC's internal power supply for operation. Consult your system builder or OEM to ensure your system has an adequate power supply. Otherwise, ATI recommends a 300-Watt power supply or greater to ensure normal system operation where a number of other internal devices are installed."

Så var vi uppe i 2 lök bara på logikkort och nätdel - resten kvar…

Må så vara men jag som använder PC "kan" välja det kan inte den som väljer mac vilket den här tråden handlar om.:D

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 00:04
Citat:

Må så vara men jag som använder PC "kan" välja det kan inte den som väljer mac vilket den här tråden handlar om.:D

\\|//

Jag röstade på "jag är nöjd som det är". Om jag hade velat bygga ihop en dator hade jag köpt en gör-det-själv-PC och kombinerat ihop delarna. Personligen tycker jag inte ens att det är en dator, en dator ska vara mer än bara massa ihopsatta delar i något fult chassi. en persondator är för mig kombinationen av bra mjukvara tillsammans med hårdvara som garanterat fungerar tillsammans med mjukvaran.

Ja den Imacen var ju verkligen snygg Pär;) Verkligen ett steg i rätt riktning. Not.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-21 00:58
Citat:

Jag vill kunna välja fritt vilka komponenter inklusive operativsystem jag vill ha i min Mac.

Skulle man inte kunna välja vilket OS man vill till Mac?
Det är bara de OS som är skapade till PC som inte går till Mac. Precis som att alla OS som är skapade för Mac inte går till PC.

1
Bevaka tråden