Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Tjena! Jag har grova problem att kunna browsa under "connect to server" (äpple+K). Ingenting händer när jag klickar på "browse" men skriver jag in IP-nummret på datorn jag vill ansluta till går det utmärkt.
Vilken sorts datorer vill du ansluta till? Mac OS 9, OS X, win?
Om win, kolla så SMB är rätt konfigurerat i Kataloginställningar. Om Mac OS 9 kolla så appletalk i är igång i Nätverk i Systeminställningar (kan hjälpa för OS X med).
Jag undrar också hur man skall få få ftp att fungera i OSX (10.2.8).
Under "anslut till server" skriver jag IP-adressen och därefter lösenordet men sedan händer ingenting.
I loggen på servern ser jag att jag loggat in OK men sedan omedelbart blivit utloggad.
Kalle - vad är SMB? Var är kataloginställningarna?
sen kommer, om allt fungerar, FTP-servern att dyka upp på skrivbordet precis som en vanlig uppkopplad nätverksenhet. När du vill koppla ner din anslutning mot FTP-servern drar du den till papperskorgen.
Tack för tipset!
Det går bra att logga in - men:
När jag skrivit adressen i Safari och slår enter så STARTAR EXPLORER och går till ftp-siten.
Så jag får upp fillistan i Explorer i stället för på skrivbordet.
Kan man ladda upp filer via OSX eller måste man då ha ett ftp-program?
Menar du droplisten längst upp i fönstret där man kan välja server (jag har svensk version). Där måste man först lägga till ett eller flera bokmärken innan man kan välja mellan dem.
Eller har vi olika versioner också? Jag har 10.2.8
Skrevs ursprungligen av Stig R Kalle - vad är SMB? Var är kataloginställningarna?
SMB=Small Message Block (kallas ibland CIFS=Common Internet File System) och är nätverksprotokollet som används av windowsmaskiner över TCP/IP.
Kataloginställningar är ett program som ligger i /Program/Verktygsprogram. Där kan man göra inställningar för alla nätverksprotokoll som stöds av OSX.
Jag hade tidigare problem att browsa windowsmaskiner i 10.3, men sedan uppdateringen till 10.3.2 så fungerar det som det ska. Det har aldrig varit problem med andra macar för mig.
Den här sidan kanske kan ge lite hjälp vid inställningarna för nätverk.
Hej!
Ja, jag har haft samma problem. Det funkar bra att ansluta till server från min maskin som kör Jaguar (10.2.8) till min Panther 10.3.1, men dessvärre inte det omvända - det verkar vara ett problem i Panther (har dock inte uppgraderat till 10.3.2 på min PB17" än). "Browse" har ingen effekt, men däremot går det bra att ansluta med IP-nummer. Jag skapade mig ett alias och placerade på skrivbordet som nödlösning.
Citat:
Skrevs ursprungligen av dboy ....ehh....
....är det någon annan som upplever samma problem som jag har med att "browse" i Connect to server inte fungerar?
Mycket av problemen i nätverkshanteringen i Panther ska ha åtgärdats iom 10.3.2, så till er som har problem kan jag bara rekommendera en uppgradering. Kanske det hjälper.
sen kommer, om allt fungerar, FTP-servern att dyka upp på skrivbordet precis som en vanlig uppkopplad nätverksenhet. När du vill koppla ner din anslutning mot FTP-servern drar du den till papperskorgen.
Ändra default-webbläsaren till Safari i dina inställningar.