Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seagate rasslar !?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 14:06

Har en Seagate 80 gb hårddisk i datorn (G5:a) som jag tycker för en massa oväsen. Den är visserligen helt tyst i idle (eller det ljud som finns dränks effektivt av fläktarna till nätaggregatet) men så fort man öppnar ngt program eller liknande så rasslar den rejält.

Är detta normalt ?

När jag letat efter info efter Seagate 7200.7 så får jag uppfattningen att dessa ska vara tysta.. Men de kanske inte gäller när de skriver/söker ? Eller har det med konstruktionen på G5:an med alla hål/aluminiumchassi ?

Hårddisken är än så länge bara fylld med 15 gb .. så det borde inte vara att det är en full hårddisk som gör att det rasslar en massa.

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 14:13

Hur full den är gör nog inte mycket vid ljudet
(vid mängden iosf, men inte styrkan)
Har en 7200.7 och den är tyst (inte i G5:a dock) - men även seagate skeppar väl en och annan defekt enhet...

• Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-20 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael S
Hårddisken är än så länge bara fylld med 15 gb .. så det borde inte vara att det är en full hårddisk som gör att det rasslar en massa.

Den kanske uppvisar mänskliga drag och börjar gnissla vartefter tyngden på axlarna ökar?

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 15:26

en full/fragmenterad hårddisk brukar ju rassla mer men som sagt inte högre.

Pär: Är det en SATA hårddisk du har ?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 15:47

Min Seagate Barracuda här i G5:an knattrar (rasslar e nog fel ord) på riktigt duktigt när den arbetar. Med hårddisen högst upp mot taket och ett aluhölje (som leder ljud/värme finfint) känns knattret ganska självklart.

En G4:as plåtchassi med plast runt isolerar ljudet betydligt bättre än en G5:as. Dessutom sitter ju disken i botten av G4:an, ej upp vid taket så nära dig som möjligt (om du har datorn på golvet).

Sedan jag defragmenterade hårddisken med SpeedTools känns knattret mindre förekommande, men då och då dyker det ju upp. Tidigare var det 140GB välfragmenterat innehåll på disken. Hur var det egentligen med Mac OS X 10.3's inbyggda defragmentering som det talades om förr?

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 15:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael S
Pär: Är det en SATA hårddisk du har ?

Nix, men det är väl bara logikkortet som skall skilja…

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 15:53

Jag har SATA 7200.7 till min PC också, samma sak med knattrandet, IDE versionen knattrar inte. Ganska skumt..

Idle ljudet är ej märkbart även med hårddisken 5 cm från örat..men knattrandet känns.

1
Bevaka tråden