Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kantiga PDF-filer i "Spara som PDF"...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får taggiga PDF-filer när jag har vektorbaserade bilder eller typsnitt som jag gjort om till banor, när jag skapar en PDF-fil direkt i Utskrifts-dialogrutan i Panther. Ser ut som om man "klippt ut" bokstäverna hastigt med sax. Någon som vet var felet är, eller råkat ut för det.

Hade ju sparat en hel del tid om man slapp gå igenom Distillern, för då funkar det nämligen...!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-20 14:23

Det finns en inställning i Acrobat som (av någon outgrundlig anledning) inte är förvald. Kolla så att konturteckningar är inställda att kantutjämnas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det finns en inställning i Acrobat som (av någon outgrundlig anledning) inte är förvald. Kolla så att konturteckningar är inställda att kantutjämnas.

Men grejen är ju att jag inte är i Acrobat. Det är i Utskriftsdialogen i Panther som detta uppstår.

Påverkar den inställningen hela systemet?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-20 17:04

Nu är jag inte riktigt med... Kan du se texten kantig i dialogrutan för utskrift? Det har jag aldrig varit med om...

Eller är det i Förhandsvisning?

Oavsett så är det den färdiga PDF:en du ska lita på. Ser den bra eller dålig ut?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Oavsett så är det den färdiga PDF:en du ska lita på. Ser den bra eller dålig ut?

Ok, ska försöka förklara lite bättre...!

Jag skriver en text i Freehand MX, konverterar texten till banor. Väljer att skriva ut, trycker på knappen "Spara som PDF...". Öppnar PDF-filen för att titta på den - och då ser man väldigt tydligt att alla vektor-objekt inte riktigt vill bli härligt runda, utan är som klippta med en sax - kantiga!

Ladda hem denna PDF-filen så får du se själv!

Lägg märke till vektorobjektets kantiga former, textraden överst som fortfarande är text och textraden som är konverterad till banor.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-20 18:04

Ahhh, Freehand och PDF. Har jag svurit över många gånger.

Ofta så blir det bättre resultat om man i Freehand väljer att exportera som PDF istället för att gå via Skriv ut...

Vad det beror på har jag ingen aning om, men så har det varit för mig iaf.

• Oregistrerad
  • 2004-01-13 17:35

Har hört någonstans att Illustrator 8-filer (även filer konverterade till version 8) kan ställa till det och ge ungefär de fel du beskriver.
Testa att spara om de länkade bilderna i ett nyare/äldre format...worth a try!

Om du har Acrobaten installerad så kan du på tredje pop-up-menyn uppfrån i "Skriv ut" välja "PDF Options" och där välja olika upplösningar.

1
Bevaka tråden