Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac endast 2%

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hemsidan tv.nu har ett statistiksystem som visar antalet besökare och vilka OS/datorer dom använder. Jag förutsätter att en sida som visar tv-tablåer inte resulterar i fler PC än Macanvändare.

Kolla statistiken här:
http://www.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=5&id=2597763

Den visar att endast 2,0% av besökarna kör Mac OS.

Kommentarer?

Öhh? Jag ser bara 0,3 % för Mac. (Men däremot 2 % för Netscape 7-användningen. Jag använder det.)

(några sekunder senare...)

Nu är Mac uppe i 3,3 %. Många här har väl läst denna tråd...

• Medlem
  • 2003-12-20 23:01

Vad bra, jag trivs alldeles utmärkt med att tillhöra en 2% datoranvändarna, det passar mig alldeles utmärkt… jag gör mer med med min mac än 98% av Pc-nissarna gör med sina burkar...

Sedan tror jag TV.nu,s räknare räknar många macar och Linux burkar som PC.. b.la dom som kör IE

• Medlem
  • 2003-12-20 23:04

Eeeeh det står ju bara 1% på MacOS... räknaren är tydligen inte så tillförlitlig

1.
Windows XP
64.7 %

2.
Windows 2000
17.0 %

3.
Windows 98
7.7 %

4.
Linux
5.3 %

5.
Windows ME
2.3 %

6.
Mac OS
1.0 %

7.
Windows 95
0.7 %

8.
FreeBSD
0.7 %

9.
Windows 2003
0.3 %

_
Okänd
0.3 %

_
Total
100.0 %

• Medlem
  • 2003-12-20 23:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Den visar att endast 2,0% av besökarna kör Mac OS.

Kommentarer?

Det är svårt att dra några slutsatser utan att veta hur många besökare statistiken är baserad på. Men med en världsmarknadsandel på 3 % är det väl inte direkt förvånande.

Mer än hälften av mac-besöken sker dock via Safari och således MacOS X. Om man får tro statistiken

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-20 23:11

Det känns som vi håller på att öka.

• Medlem
  • 2003-12-20 23:13

Oooops nu var MacOS på 2.7%... netstats räknare vekar ju vara fullare än vad jag är…

Jag finner det mycket intressant att ett företag som ständigt tycks ha leveransproblem inte ökar sina marknadsandelar. Detta gäller inte bara Apple utan andra leverantörer.

Å andra sidan får Apple skylla sig själva eftersom de aldrig kommenterar av andra påstådda marknadsandelar.

Statistik kan man aldrig lita på. Det finns absolut ingen vetenskaplighet i det utan mest vidskepelse.

• Medlem
  • 2003-12-21 00:07

2%? Hur många promille av världens befolkning är det som t.ex. talar svenska?

Ursprungligen av orat:

Ungefär 1,8 promille

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nixon:
Eeeeh det står ju bara 1% på MacOS... räknaren är tydligen inte så tillförlitlig [...]

Jag tror räknaren uppdateras rätt ofta, kanske bara med några sekunders intervall. Då blir det så varierande siffror.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Jag finner det mycket intressant att ett företag som ständigt tycks ha leveransproblem inte ökar sina marknadsandelar.

Om de inte kan leverera sina maskiner som de ska så är det väl inte så konstigt om inte marknadsandelen ökar? Allt för ofta så verkar det snarare vara problem i produktion (eller en för skrytsam Steve?) än en för hög efterfrågan.

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 01:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat

Dang - We can't keeping on support languages with such a small market any more…
Eighter adopt to a more mainstream language, or accept to be left behind on the newest tech…
It simply aint cost effective to support swedish…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Om de inte kan leverera sina maskiner som de ska så är det väl inte så konstigt om inte marknadsandelen ökar? Allt för ofta så verkar det snarare vara problem i produktion (eller en för skrytsam Steve?) än en för hög efterfrågan.

Vad jag menade var att Apple troligen har en betydligt högre marknadsandel än de 2% som diskuteras nu men eftersom Apple aldrig släpper några egna försäljningssiffror tvingas analysföretagen stoppa fingret i luften och gissa på hur stora Apples marknadsandelar egentligen är.

Att Apple har leveransproblem är ju å andra sidan inget nytt. Var det inte i början på 90-talet som Apple hade en backlog på 1 miljon powerbooks som var beställda ?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Vad jag menade var att Apple troligen har en betydligt högre marknadsandel än de 2% som diskuteras nu men eftersom Apple aldrig släpper några egna försäljningssiffror tvingas analysföretagen stoppa fingret i luften och gissa på hur stora Apples marknadsandelar egentligen är.

Apple shipped 876 thousand Macintosh® units and 860 thousand iPods during the quarter, representing a 14 percent increase in CPU units and a 183 percent increase in iPods over the year-ago quarter. (finns här).

Så för min del är det ganska lätt att räkna ut. Men det finns en poäng här, Mac:ar brukar ju ha en längre livslängd, högre begagnatvärde. Därför har dom en lägre försäljningsandel än marknadsandel. Det är i alla fall vad jag tror.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-06 13:52
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Därför har dom en lägre försäljningsandel än marknadsandel. Det är i alla fall vad jag tror.

Försäljningsandel och marknadsandel torde vara i stort sett samma sak, så snarare lägre försäljningsandel och marknadsandel än användarbas jämfört med wintel. Just användarbasen är det Jobs refererar till allt som oftast.

Ursprungligen av Kalle W:

Försäljningsandel och marknadsandel torde vara i stort sett samma sak, så snarare lägre försäljningsandel och marknadsandel än användarbas jämfört med wintel. Just användarbasen är det Jobs refererar till allt som oftast.

Ja det är sant. Det var det jag ville säga, men det blev ju fel.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-06 13:57

Hmmm...

Just nu finns det inga macar alls. Men däremot vansinnigt många okända. :rolleyes:

Ursprungligen av Kalle W:

Hmmm...

Just nu finns det inga macar alls. Men däremot vansinnigt många okända. :rolleyes:

Inte så konstigt när de har gått ifrån 1545914 sidvisningar (v. 14) till 17 sidvisningar (v. 41). Siten har antingen tappat väldigt många besökare eller så funkar inte statistikprylen riktigt som tänkt.

/M

1
Bevaka tråden