Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och PDF?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 13:52

Varför har Safari så kass hantering av PDF-filer? Många PDF-filer öppnas ju idag i ett fönster istället för att laddas ner, vilket var vanligt för en tid sedan. När man sedan önskar spara dokumentet i Safari kan man inte spara som PDF, bara som html. Mkt irriterande, måste då gå tillbaka till IE som hanterar PDFs förträffligt i jämförelse. Med PDF intigrerat i systemet trodde man ju Safari skulle fixa det på ett bättre sätt, eller måste man trixa med någon inställning?

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 14:05

Det är väl bara att högerklicka (eller ctrl) och spara länk till disk om det är en pdf-fil som du vill spara. Sen kan du ju öppna det i browsern eller förhandsvisning.
Sen är ju också den här smidig att ha

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19734

För att spara ett dokument som PDF är det väl bara att välja Print och sen Save as PDF...

Använd PDF Browser Plugin, är snabb och har funktion för att spara PDF.

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 06:29

Tack för tipsen. De skall prövas ganska snart, vill ofta, allt för ofta spara ner PDFer, en slags hobby skulle man kunna tro.

Om du vet att du vill spara ner PDF:en innan du ens läst den så är det enklast att bara alt-klicka på länken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-12 18:42

*Väcker liv i den här gamla tråden istället för att skapa en ny diskussion. Ämnet är dock inte riktigt det samma.*

Jag skulle vilja kunna klicka på en länk med en pdf så att den öppnas direkt i safari och inte laddas ned till hårddisken. Det blir så mycket filer som ligger och dräller då. Finns det ett sånt plug-in?

Ursprungligen av Kambei:

*Väcker liv i den här gamla tråden istället för att skapa en ny diskussion. Ämnet är dock inte riktigt det samma.*

Jag skulle vilja kunna klicka på en länk med en pdf så att den öppnas direkt i safari och inte laddas ned till hårddisken. Det blir så mycket filer som ligger och dräller då. Finns det ett sånt plug-in?

Jag förstår inte, läste du inte ens tråden innan du skrev i den? Det finns ju redan en länk till PDF Browser Plugin i den här tråden.

Ursprungligen av Kambei:

Tack ska du ha. En fråga bara, kostar programmet $70 eller vad? Kan inte testa att installera eftersom jag inte är hemma..

Som det står i den länkade tråden så är det fritt att använda för privat bruk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 17:32
Ursprungligen av Adrian B:

Jag förstår inte, läste du inte ens tråden innan du skrev i den? Det finns ju redan en länk till PDF Browser Plugin i den här tråden.

Visst gjorde jag det. Den översta länken gick till versiontracker och programmet "PDFViewer version 1.4" från 2003-09-21. Din länk var DÖD så den var ju inte till så mycket hjälp.

Arvids länk gick till "PDF Browser Plugin Version 2.1" för OSX 10.3 så den var ju lite modernare. Det kan ju kanske ha hänt något sen september förra året, eller hur?

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-11-12 19:05

Visst finns det det! Konstigt förresten att Apple inte har integrerat pdf-visning i Safari än. Hela OS-et är ju pdf-baserat så det kan väl inte vara så svårt?

Well, som tur är finns det eminenta PDF Browser Plugin som nu kommit upp i v2.1 och är ännu bättre än förut.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-12 19:43
Ursprungligen av Arvid:

Visst finns det det! Konstigt förresten att Apple inte har integrerat pdf-visning i Safari än. Hela OS-et är ju pdf-baserat så det kan väl inte vara så svårt?

Det kommer i Tiger i alla fall... bättre sent än aldrig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 11:00
Ursprungligen av Arvid:

Well, som tur är finns det eminenta PDF Browser Plugin som nu kommit upp i v2.1 och är ännu bättre än förut.

Tack ska du ha. En fråga bara, kostar programmet $70 eller vad? Kan inte testa att installera eftersom jag inte är hemma..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-12 21:31

Kan till och med komma i och med Safari 1.3.

1
Bevaka tråden