Skrevs ursprungligen av daft
Min fråga är enkel.
Ska man köpa PB 12'' nu eller väntas det av någon anledning någon förändring i pris eller maskinvara inom den närmsta tiden och därför avvakta en vecka eller tre?
Mitt svar är lika enkelt, du bör vänta - vågar nästan slå vad om att det kommer uppgraderingar. Jag beställde en för ca: 20 dagar sedan, den står än idag som "att göra" hos Apple. Jag har från en person (autoriserad Skandinavisk återförsäljare av mac) med direkt kanal till Apple (Irland) fått höra att dom där säger att INGA Powerbookar kommer att tillverkas innan den 31/12. (Vet inte om det gäller andra än 12" PB). Jag har garderat mig lite och för nu en diskusion med MIN återförsäljare om att avbeställa min PB 12" men behålla platsen i kön för att få en rev. 3 av denna Powerbook. Från början var *löftet* 2-5 dagars leveranstid och inte som det är nu dvs. mer än 20-40 dagar. Häromdagen hade Inwarehouse 5 stycken i lager MEN väntade in nästa sändning TIDIGAST 12:e januari. Jag pratade nyligen med en kille i Spanien, hans kompis har väntat över 30 dagar på sin beställda PB 12". Jag har fattat det så att återförsäljare ALDRIG får reda på OM nya modeller är på gång utan endast att dom inte kan beställa några... liksom locket på men nästan alltid ett tydligt tecken på att nya modeller är på ingång
Personligen tycker jag att gapet mellan iBooken och lilla Powerbooken är för litet vilket jag misstänker att även Apple kommit fram till - min gissning är att det blir en PB 12 med G5 och långsammast 1,25 GHz, möjligen med inbyggd belysning i tangentbordet.
Nu finns det nog enstaka återförsäljare som har ingångsmodellen av PB 12" i lager men jag skulle aldrig chansa och handla nu - ställ dig bara frågan OM du har tid att vänta några veckor.
Läs detta som pekar på G5 i Powerbookarna
IBM is said to be ready to deliver a new version of the PowerPC processor to Apple by the end of this year, suggesting that Power Mac G5 revisions might be seen at Macworld San Francisco, and that G5 PowerBooks could be imminent.
Instat/MDR analytiker Peter Glaskowsk intrevjuvades av tidningen Forbes -
"There are no technical hurdles to producing a Powerbook G5. It could easily appear in January."