Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska tecken i unix-miljö

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-25 19:34

Jag skulle lägga in ett automatiskt svarsmeddelande och redigerar därför filen vacation hos min ISP som kör Linux och Apache webserver.

Jag kör ssh från terminalfönstret men får inte till att skriva å,ä och ö.

Det borde väl fungera i Unix- till Unix-miljö eller kanske finns det någon anpassning man kan göra?

Någon Unix-guru på alterten så här mitt i julfirandet?

Skapa en fil i din hemmakatalog som heter .tcshrc
(observera punkten i filnamnet)
Den ska innehålla följande rad:

setenv LC_CTYPE sv_SE

Logga sedan ut och och in igen.
Det räcker med att stänga terminalfönstret och starta det på nytt.

**edit**
Ooops jag missade först att du skulle in på en Linux-hoj.
Trodde att du satt mot en mac.
Ovanstående är för mac, alltså om du kör default-shell (tcsh).
Inom Linux-sfären brukar det vara poppis med BASH istället.

Då skapar du en fil som heter .inputrc
och som innehåller följande rader:

set meta-flag Off
set convert-meta Off
set output-meta On

**edit**

BASH är default även på Mac nuförtiden.

• Medlem
  • 2003-12-26 14:14

Tack för tipset "snowdog"!

Jag lade in filen men inget hände men jag förmodar att servrarna måste startas om hos min ISP innan det fungerar.

Att gå in med en SSH Client från PC fungerar dock med att skriva svenska tecken.

Finns det någon enkel förklaring på varför det är så?

För övrigt är jag imponerad av "snowdog" och andra som har koll på sådana här "hack" i Unix. Jag förmodar att ni jobbar dagligen med Unix. För en normal macanvändare som mig skulle det ta veckor om inte mer att leta fram sådan information.

• Oregistrerad
  • 2003-12-26 15:36

Du kan behöva ändra teckenkodningen i terminalprogrammet också. Sitter tyvärr inte framför macen för tillfället så jag kan inte guida dig, men det finns under intsällningar någonstans. Sätt teckenkodningen till Latin1 så funkar det nog. Misstänker att den står som utf-8 för tillfället.

• Medlem
  • 2003-12-26 16:10

Lari!

Jag hittade till inställningarna för att ändra till Latin1 och då skrivs svenska tecken rätt men varje inmatning genererar också en radbrytning till sista raden i Terminalen så det så att säga "sket sig" ändå.

Jag laborerade litet med inställningarna för Emulering men hittade inget som fungerar. Provade t ex med att kryssa i "Strikt vt-100 num. tangentbords-beteende". Kryssade ur "Klistra in ny rad som CR (Retur)"

Jag gissar att man måste in och rota runt i "Tangentkopplingar" men börjar jag på med det utan att veta vad jag gör så sabbar jag väl totalt användningen av Terminalen.

I Mac-hjälp finns information att läsa - t ex hur man ställer in Terminalen för att visa specialtecken men varför i h-e kan de inte lägga in information om en sådan väsentlig detalj som att visa å,ä och ö rätt.

Det är inte bra när man ska vara tvungen att använda en PC istället för att få saker och ting att fungera...

Senast redigerat 2003-12-26 16:20
  • Medlem
  • 2003-12-26 16:26

Gjorde en sökning och såg att ämnet varit uppe nyligen i en annan tråd och där har man lyckats komma tillrätta med att skriva åäö i terminalen. Om man gör tvärtemot som det står i Mac Hjälp så fungerar det.
Se här

1
Bevaka tråden