Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa filmlooken

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-27 00:38

Hur brukar ni göra för att få en bra filmlook i FCP ?

Själv brukar jag:

1. Dra upp gamman en aning.

2. brevlåda

3. Deinterlace

4. Och kanke lite Gaussian Blur

Är nyfiken på hur andra jobbar, har ni några förslag?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-27 12:45

Typ samma som dig, fast jag ökar färgmättnaden en hel del också. Dessutom kan man alltid köra ett "tint"-filter åt det bruna hållet, brukar ge en skön känsla. Färgen är enligt mig det allra viktigaste, då DV saknar mkt färg i förhållande till film. Man kan dessutom göra underverk i form av känslor osv.. Gammakurvan för film ser också lite annorlunda ut än den linjära som DV har. Värt att kolla upp om man vill ställa in vit- och svartnivåerna.

Magic Bullet och Cinelook/Cinemotion till After Effects är väl använda. Ska höra med min vän som var på praktik på ett företag i USA som enbart sysslade med detta.

• Medlem
  • 2003-12-29 19:54

Tack grabbar !

Jag har pratat med en kompis som föreslog mig att titta på denna sida

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/feature_video_film.html

där verkar det för övrigt finnas en kille som verkligen gått på djupet med FCP.

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/fcp_homepage_index.html

Cinelook/Cinemotion är oerhört långsamma och inte särskilt bra. Magic Bullet är en besvikelse på Mac om man vet hur mycket snabbare PC-versionen är. Annars det i särklass bästa filtret.

Bäst just nu för Mac:
www.nattress.com

Bra prislapp. Bra filterserie. Körs direkt i FCP.

Det är inte många som känner till det ännu. Jag har varit betatestare åt Graeme som gör filtret under hösten. Egentligen den enda deinterlacern med en vettig prilapp som kan konkurrera med Magic Bullet. Sedan kommer ju Algolithpluggen för FCP snart (finns för Shake) men då talar vi om helt andra pengar (50 papp minst skulle jag tro).

1
Bevaka tråden