Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intresseanmälan. skapa CocoaChess

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 23:27

Ok.

Själv har jag snart läst färdigt 2:a året som Data- & Systemvetare.

Inser nu (3dagar innan tentan) att det här (OOD) var en högst intressant kurs egentligen... ruskigt omotiverande föreläsare som tyvärr ledde till att jag inte kom in i ämnet ordentligt förrän nu.

Det här projektet kommer nog ta fart någon gång i mars tror jag.. först då jag får tid över på riktigt..

• Medlem
  • 2004-04-01 19:35

Har ni sett denna?

Apple's Chess 2.0 Source Code Available

Kan va något att bygga vidare på tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-04 21:36

Tack för tipset! (även om det nämnts tidigare)

Roligt att den här tråden fortfarande finner läsare.
Det roligaste vore nästan om det fortfarande finns folk som är intresserade av att programmera ihop ett nätverkschackspel (nätverk/internet).

Jag läste nyligen en kurs där vi programmerade en brev-klient (ej epost) med integrerad chatt. FIck prova på lite nätverksprogrammering i java och det var ju inte så svårt. Borde då rimligen vara ÄNNU enklare i Obj-C som ska vara så smidigt så

Jag ser framför mig att man kan bygga chatten helt separat. Någon som provat bygga en Obj-C tjatt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 10:33

Hej igen gott folk.

I sommar kommer jag få mer tid över och då ska det här dra igång mer på allvar.

Tänkte kolla om det är någon här som har bra koll på olika licenser och sånt.
Vore roligt att registrera utvecklingen som opensource och låta folk kika och komma med förslag till förbättringar.

Så, någon som vet under vilken licens man borde registrera projektet? Man vill nog gärna utnyttja den källkoden som finns för apples chess.app också

Jag kan nog producera den enkla biten... grafiken i 2D.
Den ska självklart vara uppbyggt med vektorer för att kunna ändra storleken på dem utan att kvalitén försvinner.

Min idé om grafik är den som finns i tidningar när schack visas alltså samma grafik som i de schackböcker som finns.

Vad säger ivar om det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 18:32

ivar säger att det låter jättebra!

Ska absolut gå att ändra storleken, all makt åt användaren! Så vektorbaserad grafik låter bra.

Ser även fram emot ciryons nätverksprogrammering Rendevouz-stöd m.m. P

Som sagt, jag kommer inte ha tid att engagera mig ordentligt i det här projektet förrän i sommar. Men det är inget som säger att jag måste styra och ställa. Folk får jättegärna ta egna initativ.

Jag vet heller inte om man ska använda apples chess.app som grund eller om man ska göra det från scratch.

Ursprungligen av ivar:

Ser även fram emot ciryons nätverksprogrammering Rendevouz-stöd m.m. P

Jag är nu i full gång med min nätverksprogrammeringskurs och har lärt mig massor. Visserligen inriktat på Java, men metoderna är samma i Obj-C. Nuvarande projekt är att skapa en hyffsat avancerad instant messaging-klient a la iChat inkl. en server som hanterar användare och trafik.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 12:43

Projektet verkar redan utfört

Har inte hunnit testa det ännu men det låter ju grymt!

http://www.freeverse.com/bigbangchess/index.html

• Medlem
  • 2004-05-25 13:30

Meh! Gör en ICS-klient istället för att hålla på med egna protokoll.

Lycka till!

Bevaka tråden