Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan panther & jaguar på äldre maskiner.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag går och blir mer och mer sugen på att skaffa panther för min ibook500(320mb ram). Alla säger att det är så mycket snabbare än jaguar. Vad jag undrar är hur stor skillnaden är på äldre maskiner typ min ibook.

Jaguar var för slött för att jobba med. Speciellt findern. Så jag gav upp ganska snabbt. Ni som har liknande maskiner som mig och kör panther, är det värt pengarna? Går det att stå ut med panther på en maskin som min när man är van med macos 9? Jag vill ha en snappy finder som inte laggar.

mvh
Lukas.

• Medlem
  • 2003-12-29 03:52

jag tycker jaguar fungerar för enklare göromål på en Lombard. Nu har jag precis stoppat i Panther och har inte riktigt kännt på den än, men om förändringen blir lika stor som i min iMac G4 är jag nöjd.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 05:14

Installerade Panther på min G4/400 samtidigt som den lanserades. Tyvärr gick jag från 10.2.x vilket knappast gav någon vidare objektiv bedömning. Sett ur den synvinkeln var det i alla fall ett stort framsteg med mycket trevlig prestanda på den gamla maskinen (1999). Det var dock länge sedan jag använde Mac OS 9 nu, har nästan förträngt hur det kändes. G4:an levererades ju dock med Mac OS 8.6.

• Oregistrerad
  • 2003-12-29 10:48

Min gamla 400Mhz G3 Lombard kändes mycket snabbare med Panther än med Jaguar. Dock först när jag installerade 10.3.2 kunde jag använda Panther på riktigt. Före 10.3.2 kraschade datorn stup i kvarten när jag hade båda RAM minnen inbyggda. Med 10.3.2 fungerar allting 100%. Fast fortfarande är det långt kvar till OS 9 prestanda på datorn.

//Rob

En Lombard är väl ungefär lika slö/snabb som min ibook500?
(Ibooken är förmodligen lite slöare, eller hur?)

Så vore det klokt att vänta tills jag köper ny dator _eller_ köpa panther löst även om det är för en sån här gammal ibook (3 år är tydligen stenålder) ?

• Medlem
  • 2003-12-29 20:45

Om du ändå ska köpa en ny dator är det kanske dumt att lägga en massa pengar på ett OS du snart får ändå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Om du ändå ska köpa en ny dator är det kanske dumt att lägga en massa pengar på ett OS du snart får ändå.

Nja, jag vill ju helst skjuta på att köpa ny dator. Speciellt nu efter alla jul-utgifter!

Citat:

Tusen tack Pär, det här var precis vad jag själv googlat efter!
/
Lukas

1
Bevaka tråden