Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film över airport?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ny lägenhet OCH en ny G5:a. Samtidigt skaffade jag Airport Extreme.

Funderar på följande:

Jag har G5:an i ett angränsande rum, eftersom den bland annat låter en hel del, och en iBook i närheten av TV:n. Går det att att överföra en DVD-film ("srömmande") etc. till iBooken (och sedan till TV:n via kabel) från G5:ans hårddisk via Airport Extreme. Tanken är att ansluta en digitaltvmottagare till G5:an och använda den som "videbandspelare" etc samt lagra ett antal DVD-filmer etc på G5:ans hårddisk. I dag har jag en iBook med Airport (ej Extreme) och det verkar inte räcka till utan bilden hackar ordentligt. Funderar på om det skulle fungera om jag skaffar en ny iBook G4:a med Airport Extreme. Tacksam för info eller andra förslag hur jag löser detta (hoppas jag har lyckats förklara problemet....).

Anders

Igår rippade jag en DVD till hårddisken på en iMac (G4) och tittade sedan på den utan problem på min gamla TiBook (G4 500) som jag kopplat till iMacen via 100Mbit Ethernet.

Med Airport Extreme har du i bästa fall ca. hälften (54Mbps) av den bandbredd jag hade igår men jag tror att det borde fungera ändå. En snabb sökning på datahastigheter för DVD-videoströmmar säger att de som mest sprutar ur sig data i 9,8 Mbps [se 1="1" nedan]. A.E. borde alltså vara tillräckligt för att titta på dvd trådlöst. Men med klassiska Airport (11Mbps i bästa fall) så spelar du på gränsen och radiolänken kommer kanske inte att hinna med att skyffla över filmen till iBooken snabbt nog, särskilt inte när du ska sända radiovågorna genom en vägg från det angränsande rummet.

Om den gamla iBooken klarar av att visa filmen ok, men inte hinner att tanka ned den p.g.a. att Airport är för långsamt så är ju en lösning att du mellanlagrar filmen på iBookens interna hårddisk innan du tittar på dem. Men då försvinner kanske tjusningen med att ha en video-jukebox stående i det andra rummet.

[1]: http://www.digvid.info/media/dvd.php

P.S.
Snyggt namn du har förresten.

Tack för infon! Det kanske blir till att dra några kablar....

Anders

1
Bevaka tråden