Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Cinema Display 22" - Good? Bad? (Ugly?)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-29 16:43

Undrar om någon har erfarenhet av denna modellen? Är den ett problembarn? Fungerar den alltid perfekt?
Den har ju ett par pixlar sämre upplösning än Apples nuvarande 20". Jämför man med deras nya 23" så fattas det ju en hel del pixlar.
Men om det är en stabil modell kan den ju kanske vara något att hänga i julgranen ändå? Men vad vet jag?

Upplys mig för böfveln!

iofs har jag ingen julgran...

Jag har två sådana, en hemma och en på jobbet. Jag är mycket nöjd, har aldrig haft några problem.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2003-12-29 16:49

Ljusstark, prima med utrymme och tar liten plats på skrivbordet (åtminstone i djupled...). Använder dylik skärm för dagspress och kalibrerar med Eye One kalibrator. Har kört skärmen en månad och den verkar bara bra.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 02:36

22" Cinema drogs med en del sjukdomar. Det drabbade många skärmar, men långt ifrån alla. Skärmar som har klarat sig såhär långt borde klara sig länge till kan man tycka.

Dels drogs de med ett problem vid tillverkningen som ledde till att det bakre lagret i TFT:n kom att släppa från det främre efter ett antal månader varvid bilden blev suddig/diffus över hela skärmen. Sedan fanns det även problem med "svarta fält" (bölder) som bildades på sidorna av skärmen och sakteliga blev större och byggde allt mer innåt skärmens mitt varvid den blev helt obrukbar. Om detta hade med TFT-lagret att göra eller ej vet jag faktiskt inte.

Ett annat problem som kan drabba dessa skärmar är att halva bilden blir gul eller rosatonad. Ett fel i bildöverföringen med andra ord där bildpunkterna tänds fel.

Ett större tryckföretag i USA använde dessa skärmar på alla sina filialer och gjorde till sist en websida om skärmens brister. De var oerhört nöjda med bildkvalitén och ansåg att det den bästa referensskärm de kunde arbeta med före tryck. Men de var missnöjda då de fick byta ut skärmarna efter ett år i genomsnitt. Om du söker lite på google borde du hitta sidan.

Det skrivs en del om problemen på apples webforum som du når genom att surfa in på www.apple.com/support/ och klicka på "Discussions" ...

Om du är ute efter begagnad TFT borde du dels vänta tills efter Apple Expo då de eventuellt släpper nya modeller. Dessutom är det mer vettigt att satsa på 20" Cinema Display då den har samma upplösning som 22", men bättre bildkvalité i form av högre kontrast och ljusstyrka. 20" skärmen lär ha betydligt bättre kvalité än 22" dessutom. 17" är heller ingen hit då den lidit av stora backlightproblem.

Själv köpte jag nyligen en begagnad 20" Cinema med garranti kvar för 5.000kr inklusive moms. Till den (och min PM G5) har jag sedan köpt 3 års AppleCare garranti. Jag är otroligt nöjd med skärmen.

23" Cinema Display har problem med ljusläckor från backlighten kring ramen vilket kan vara väldigt irreterande vid arbete i mörk miljö. Men det går ju enkelt att lösa, även om skärmen inte blir lika tilltalande estetiskt.

1
Bevaka tråden