Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lätta program för att skapa webbsidor?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det några smidiga program för att skapa webbsidor, som sedan publicerar detta online?

Tanken är att en 12-åring ska kunna hantera det.
Och då är Dreamweaver lite overkill.

"HomePage" tjänsten på .mac är alldeles för låst.
Jag vill ha mer möjlighet att påverka innehållet.

Kolla efter freeware och shareware på tex versiontracker:

http://www.versiontracker.com/

Förslag på sökord: visual + html + editor

Adobes PageMill 3.0 är enkel, men fungerar bara i Classicläget eller med OS 7-9

Kanske finns någon TryOut kvar på Adobes site, trots att programmet slutat att utvecklas.

GoLive är annars inte svårt att komma igång med.

Mozillas lilla Composer är inte så dum. Dessutom gratis.

• Oregistrerad
  • 2003-12-29 20:47

Jag gillar Pagespinner (http://www.optima-system.com/pagespinner/) - fast den är inte wysiwyg för fem öre om man inte kör en preview parallell…
Men toppensnabb och enkel at tpå et tvettigt sätt få in kod/jscript -exempel på sidan…
Funkar fint att prova gratis och kostar ju inte mycket alls

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-29 23:41

Håller med Komimoji:

Composer som följer med Mozilla (och Netscape) är en alldeles busenkel, gratis och lätthanterad apparat.

Danne

Jag skulle vilja slå ett slag för SubEthaEdit

+ en html-bok som stöd

Programmet är en texteditor med färgning av koden. Väldigt basic, inga automatiska taggar eller sånt. Men den innehåller 2 saker som är fantastiskt bra i sammanhanget; den kan förhandsvisa webbsidan i realtid - man ser exakt vad man gör, plus man kan logga in flera personer på samma dokument och skriva samtidigt i det, vilket kan vara bra när det kör ihop sig och man behöver hjälp.

Klart bättre än en wysiwyg tycker jag, men man behöver lite starthjälp om man aldrig skrivit html alls förut.

edit: jag visste inte att pagespinner kunde live previews också, skall kolla mer på det programmet tror jag bestämt

• Medlem
  • 2003-12-30 03:24

Varför fick jag inte dessa värdefulla tips när jag frågade tidigare? Jag är fortfarande 12 år, tycks det...

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-12-30 04:30

jag var av behov av en enkel editor tog hem Taco HTML Edit idag! Funkar kalas!

Om han kan jobba i OS 9, testa GoClick.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Varför fick jag inte dessa värdefulla tips när jag frågade tidigare? Jag är fortfarande 12 år, tycks det...

För att du har så konstig rubrik på det inlägget tror jag...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 11:25

Jag lärde mig göra webbsidor i Dreamweaver när jag var 12 och jag tyckte det var ett lätt program. Då var jag total nybörjare på det. Jag tycker fortfarande att det är ett enkelt program. Fungerar på nästan samma sätt som ett layoutprogram, bara att man inte kan flytta objekt var man vill, utan alla objekt är som om de ingår i texten, kan man säga (ni vet säkert vad jag menar). Någon HTML kod kan jag fortfarande inte alls, men det har gått bra ändå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag lärde mig göra webbsidor i Dreamweaver när jag var 12 och jag tyckte det var ett lätt program. Då var jag total nybörjare på det. Jag tycker fortfarande att det är ett enkelt program. Fungerar på nästan samma sätt som ett layoutprogram, bara att man inte kan flytta objekt var man vill, utan alla objekt är som om de ingår i texten, kan man säga (ni vet säkert vad jag menar). Någon HTML kod kan jag fortfarande inte alls, men det har gått bra ändå.

Om man jobbar med lager kan man väl flytta objekt "var man vill" ?

Det finns ett program som låter en jobba som i ett vanligt layoutprogram. När man är klar så genereras all kod.

Det heter Freeway tror jag.

Jag skulle dock inte rekomendera det. Bättre med något där man också lär sig förstå koden, typ DW.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 18:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Om man jobbar med lager kan man väl flytta objekt "var man vill" ?

Ja, så är det nog.
Jag har inte lärt mig så mycket mer sedan jag lärde mig grunderna (jag gick en snabbkurs).

• Medlem
  • 2003-12-30 18:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Det finns ett program som låter en jobba som i ett vanligt layoutprogram. När man är klar så genereras all kod.

Det heter Freeway tror jag.

Jag skulle dock inte rekomendera det. Bättre med något där man också lär sig förstå koden, typ DW.

nu kanske vi närmar oss gränsen för vad som rymms inom trådens ämne, men det är ju enkelt att redigera i InDesign eller QuarkXPress och lägga ut resultatet. Men det är ju inte direkt gratis...

Ta en titt på Rapid Weaver.

Tack Merovech!

Rapid Weaver verkar passande.
Ska testa direkt.

Sedan har ju Macromedia släppt en "lättare" variant av Dreamweaver - Contribute. Kan ju vara något att titta på också.

Tack för alla svar!

Fast i Contribute kan man väl inte skapa sidor? Är inte det bara ett redigeringsprogram?

/Kristofer

• Oregistrerad
  • 2004-01-24 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristofer G
Fast i Contribute kan man väl inte skapa sidor? Är inte det bara ett redigeringsprogram?

Nejdå, det går så bra så att skapa sidor i det. Enkelt och smidigt om man som jag inte kan hitta någon tid till att sätta sig in i hela websidesvängen.

Contribute är suveränt.
Konfa upp det mot din ftp eller iDisk (.Mac).
Sen behöver du inte bry dig något mer.

Wysiwyg-interface, swictha snabbt mellan editor och browser i samma program.

Skapar man länk i programmet så visas även en preview till vilken sida man länkar till. Så man vet att det inte är en 404 eller liknande.

När du har uppdaterat sidan så välj bara publish så sköter programmet resten.

• Medlem
  • 2004-01-25 17:30

har nån lagt upp något som är skapat helt och hållet i Contribute så man får se hur det kan se ut?

Contribute är ju ett CMS program. Då kan man ju likagärna använda 99macs RTF formulär...

1
Bevaka tråden