Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om kommunikation mellan fast och trådlöst nät

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På jobbet har vi ett fast nätverk med ett par skrivare och ett antal macar anslutna. Där finns även ett gäng iBookar som ansluter till nätverket via en Airport-station. För att få täckning över större yta provade vi att ansluta ytterliggare en basstation (3com) i en annan del av huset, också den ansluten till det fasta nätverket.

Problemet är att macarna som kopplas till denna station inte ser resten av nätverket, dvs skrivare och fildelade mappar (via Appletalk). De som är anslutna över 3com-stationen ser alltså varandra men kommer inte vidare till resten av nätverket.

Är det så att det bara är Airport som stödjer Appletalk eller är det nån konfigurering vi missat?

• Oregistrerad
  • 2003-01-17 11:13

Varför kör ni inte över TCP/IP istället? Det kan annars vara drivrutinerna till korten som behöver bytas om de från 3Com inte stöder Mac. Det skall finnan en "allmän" drivrutin som skall passa många tillverkares kort. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men det finns säkert andra som kommer ihåg, eller gör ett par sökningar på "nätet".

• Oregistrerad
  • 2003-01-17 11:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Är det så att det bara är Airport som stödjer Appletalk...?

Ja, det stämmer. Länken mellan det trådlösa och det fasta nätverket är i princip en router. Den måste alltså route:a/bridge:a Appletalk fär att du skall kunna se resten av AT-nätverket.
3Com-stationen stödjer inte detta. Mig veterligen är det bara Apple och Cisco som fixar AT mellan det trådlösa och det fasta nätverket.

Ja, det var ju inga goda nyheter, men det är ju bra att veta vilka som funkar. Får kolla upp Cisco också då. Känns lite onödigt att lägga pengar på en Airport Extreme ioma det bara finns "gamla" Airport-kort i maskinerna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Varför kör ni inte över TCP/IP istället?

IP-adresserna tilldelas från en DHCP-server, så de är olika varje dag. Och om man skall ansluta i "Väljaren" måste man väl skriva in adressen för hand? De kommer väl inte upp automatiskt som om man kör Appletalk?

• Oregistrerad
  • 2003-01-17 16:37

Att det bara är Apple & Cisco som skulle ha fungerande kort tror jag inte alls på. Wi-Fi certifierade kort SKALL fungera, annars följer de inte standarden. Nu var det väl i och för sig en PC som skall anslutas, den kan väl möjligen ha problem, men omvänt skall det finnas flera tillverkare som har kort som fungerar med annan router än deras egna produkter.

Vad gäller TCP/IP så kan man ialla fall på Macen välja har man skall ansluta. Det finns t.ex. manuellt, via DHCP, DHCP med fast IP-nr + ett gäng till lösningar. Det är ju det som är finessen med TCP/IP och DHCP, att det sköter sig självt. Jag kan inte se att man skall behöva apple talk för att koppla sig mot närverket. Tror inte det är annorlunda på trådlöst.

• Oregistrerad
  • 2003-01-17 17:04

Oooops!

Måste ha blandat ihop denna tråd men en annan för det gällde ju ingen PC.

Det skall definitivt gå med TCP/IP i blandat nätverk och trådlöst? (det framgick väl inte helt klart?). Men det skall inte spela någon roll Ställ in att ni skall ansluta via ethernet och DHCP, det är ju två standarder som stöds av både PC och Mac. Går det inte är det 3Com som inte följer Wi-Fi standarden om det gäller trådlöst. Gäller det fast ethernet är det än konstigare, då 3Com säkerligen stöder TCP/IP.Det finns flertalet tillverkare som har kort för Mac, såtillvida inte ALLA dessa i sin tur köpt från Cisco? Men flera kort för Mac vet jag finns på marknaden.

Jag försöker förklara igen.

TCP/IP på macarna är inställt på DHCP-tilldelning och internetanslutningen funkar fint på alla burkarna (bara macar) inom både det fasta och det trådlösa nätverket.

Problemet är Appletalk. Macarna som ligger på det trådlösa nätet hittar varann, men inte burkarna (delade mappar) och skrivarna på det fasta nätverket. Och maskinerna på det fasta nätverket ser varann och skrivarna, men inte de som ligger på det trådlösa.

Det verkar alltså som 3com med flera inte stödjer Appletalk-protokollet.

Så vad jag vill är att alla maskinerna skall se varann och skrivarna i "Väljaren"/"Appletalk". Och det tror jag inte att de gör i Appletalk via TCP/IP bara i vanliga Appletalk. I Appletalk via TCP/IP måste man, om jag minns rätt, veta och skriva in IP-numret för hand varje gång man ansluter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Känns lite onödigt att lägga pengar på en Airport Extreme ioma det bara finns "gamla" Airport-kort i maskinerna.

Hmm, jag snackade igår med applestore, frågade om airportkortet i min beställning (PB15") och om det gick att få 54mbps fart i det. Killen sa att det bara krävdes en mjukvaruuppgradering av den gamla korttypen för att det skulle funka med airportextreme och 54mbps.

Njaaa....
Det där tror jag inte alls på...
Vilken 3com bas är det ni har. Varifrån fär ni IP, m.a.o var är er DHCP-server?
Det är inte så att ni råkar ha DHCP-server på någon av basarna.?
Detta är antagligen en DNS-grej. Ni ligger inte på samma nät, subnet...

Varför kör ni inte linux istället? Har själv installerat och konfigurerat med DHCP (kan man välja dynamiskt eller inte)och det fungerade alldeles utmärkt...Dessutom man kan också ge en fast adress som sagt ovan.

//Nancy

• Oregistrerad
  • 2003-01-18 13:30

Det verkar som om ingen, förutom frågeställaren och jag, förstår att frågan gäller AppleTalk! INTE TCP/IP!

För att AppleTalk-paket (AT) skall kunna passera mellan två interface krävs en AppleTalk-router.
Detta finns i Airport som standard, både som bridge och seed:ande nätverk. Cisco har alltid haft ett bra AT-stöd och man kan oftast peta igång AT utan problem, förutsatt att de finns mer än 2MB internminne i routern.

Blanda inte ihop "AppleTalk över IP" och "AFP över TCP/IP".

AppleTalk över IP innebär att man tunnlar AT-paketen mellan två IP-adresser och dessutom har AT-routrar stående på de två IP-maskinerna. På så sätt skapar man två zoner som talar med varandra över IP.
Det finns billig programvara som gör detta eller så sätter man upp en Cisco IOS-router.

AFP över TCP/IP är bara Apple File Sharing över TCP/IP, port 548. Du ansluter helt enkelt till din AFP-server via TCP/IP istället för AppleTalk. Väljaren via Internet eller hur man nu skall säga.
Detta sköts automatiskt av det flesta AFP-servrar, tex ASIP, OS X Server, Windows 2000 Server. Anslut via AT och servern autmatiskt över till TCP/IP om möjligthet finns.

Tack Schuckert för att du förstod vad jag skrev. Jag tyckte jag var övertydlig, men det räcker uppenbarligen inte alltid.

Hursomhelst funkar det (nog) nu. Vi har skaffat två Proxim Orinoco och nu ser alla varandra över Appletalk. De trådlösa nätverken ser både varann och det fasta nätverket, inklusive skrivare. Och alla får IP-adresser från bredbandsmodemet och inte från basstationerna.

Nu är det bara lite småtester och småproblem kvar, men jag tror att vi är hemma.

• Oregistrerad
  • 2003-01-21 16:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Tack Schuckert för att du förstod vad jag skrev. Jag tyckte jag var övertydlig, men det räcker uppenbarligen inte alltid.

Hursomhelst funkar det (nog) nu. Vi har skaffat två Proxim Orinoco och nu ser alla varandra över Appletalk. De trådlösa nätverken ser både varann och det fasta nätverket, inklusive skrivare. Och alla får IP-adresser från bredbandsmodemet och inte från basstationerna.

Nu är det bara lite småtester och småproblem kvar, men jag tror att vi är hemma.

Kul att höra! Då bridge:ar den med andra ord.
Det vete fanken om det inte sitter Orinoco Apples basstationer fortfarande...

1
Bevaka tråden