Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(fixat) Kan inte starta program, vad är det som händer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 21:35

Det här är ett så himla skumt problem! Vissa (de flesta program) hänger sig tidigt under uppstarten, innan något fönster kommer upp men efter att symbolen slutar hoppa. Detta går för övrigt ganska fort, problemet verkar ligga tidigt i uppstarten.

Några "favoriter" bland de program som beter sig så här:Mail
Safari
Poisoned
iCal
Stickies

Program som startar men sedan hänger sig fort:Nyckelringshanterare
Direct Connect
Fire
Skivverktyg

Program som fungerar:Mozilla Firebird
Glider Pro
iTunes
Internet Explorer 5.2
Terminal

Mönstret är inte helt tydligt, men det verkar ju vara Cocoa-program som ballar ur?

Nu till vad jag har gjort för att förtjäna detta, inom 24 timmar innan:körde jag en avinstallerare för Canon-scanner och
installerade ny drivrutin för denna
bytte inlogg-lösenord
installerade en massa typsnitt med Typsnittsbok
(som hängde sig ett par gånger)försökte få igång postfix med hjälp av de här instruktionerna. Det var efter den omstarten som allt började gå riktigt bananas, men Poisoned strulade strax innan så problemet ligger nog inte där.

Jag fruktar ju att lösenordsbytet har ställt till med något. Jag kör Panther 10.3.2 (archive and install), har provat att reparera rättigheter (permissions). Någon som helst aning om vad som är fel?

Senast redigerat 2003-12-31 16:32

Om du sätter in din Systemskiva och startar om datorn med c-tangenten nertryckt.
När du kommit fram till val av Svenska går du upp i Findermenyn och väljer skivverktyg och Reparera Skiva.

Har du testat det ännu?

Plocka bort typsnitten du satte in, det är säkert de som ställt till det.
Sen kör du Reparera skiva

Jag sätter min gamla iPod på att du har ett eller flera trasiga teckensitt.

Du kan ju också testa att ta bort cache- och inställningsfilen som har LaunchServices i namnet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 22:46

Fixat, dude that's sweet!
Det verkar som om Merovech får behålla sin gamla iPod ett tag till - ett ruttet typsnitt ställde till det. Tack ska ni ha som svarade så att det här problemet kunde fixas på en knapp timme!

• Oregistrerad
  • 2003-12-31 10:46

Jag har också fått problem med ett program som inte vill öppna sig, iChat!

Det är bara inför Gud himself som iChat öppnar sig, maila Steve....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 13:59

Gjorde misstaget att kopiera över alla fonts i font folio....datorn balla ut totalt innan jag letade mej fram till svaret. Verkar som om Font Book lämnar kvar mycket att önska....
De kan börja med att på nåt sätt skydda systemfonterna så de inte kan ersättas lr kopieras över.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 16:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av b0bben
Gjorde misstaget att kopiera över alla fonts i font folio....datorn balla ut totalt innan jag letade mej fram till svaret. Verkar som om Font Book lämnar kvar mycket att önska....
De kan börja med att på nåt sätt skydda systemfonterna så de inte kan ersättas lr kopieras över.

När mitt problem, det ovanför då , började klarna så deaktiverade jag alla icke-systemtypsnitt (systemtypsnitten kunde ju inte gärna orsaka problemet...) Det är enkelt, expandera "alla typsnitt" så kan du välja bara de typsnitt som tillhör ditt konto - "Användare". För att detta ska fungera måste du ha lagt egna typsnitt i ditt eget konto (/Users/svennebanan/Library/Fonts) och inte på datorn (/Library/Fonts) och det hade jag ju gjort då, som tur var.

Tips angående Typsnittsbok alltså: väl "nyinstallerade typsnitt blir tillgängliga -> endast för mig" i inställningarna så kan du alltid skilja på systemets typsnitt och dina egna. De ska iofs. vara skyddade; Lucida Sans tex. har ett lås intill namnet (i info-rutan) men det är tydligen inte idiotsäkert

1
Bevaka tråden