Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ner i Mac Os9

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som den Os X-användare jag är så är jag helt vilsen med det problem morsan har med sin gamla iMac på Mac Os 9. Den gamla datorn vägrar prompt att koppla ner när den väl en gång har kopplats upp mot nätet.

Det spelar ingen roll vilket program som kopplar upp, men när det väl är dags att koppla ner datorn så finns det bara ett sätt: Stänga av. Om jag ber datorn att koppla ner så går det en stund, så är "Fjärranslutningsstaus" där igen och säger att jag är uppkoplad. Den bara vägrar att koppla ner med mindre än att jag stänger av skiten!

Jag vill ju inte tvinga morsan att köra Os X, för det är säkert rätt jobbigt för henne att börja med ett nytt system. Vad händer med den här gamla modem-datotn på os 9? Vad gör jag? Slänger den i väggen och säger "Gott nytt år"? Förlåt, men den gamla iMacen är ju så underbar i övrigt, och jag kan inte göra något åt problmen att koppla ner.

[Update:] Jag väljer "Fjärranslutningsstatus —> koppla ner" från menyn, och sedan sitter jag bara och stirar på skiten, och en minut senare säger den att den är uppkopplad. Den vill verkligen vara on line. Utan att jag vill det!

Jag gillar inte att installera om systemet, så har någon ett bättre förslag?

Det har förekommit diskussioner om interna modem och problem...
Om du letar på Apples supportsida kommer du nog att hitta en lösning. (Hur är det med firmwareuppdateringar på burken t.ex?)

Good luck

Kolla om det inte är QuickTime som ligger och håller kvar uppkopplingen.
Gå in i QuickTimeinställningar > Spelarinställningar och kontrollera att Hot Picks är urkryssad

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-01 20:00

Det är inte så att den är inställd på att koppla upp vid behov, alltså om något program behöver internet så kopplar den upp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Kolla om det inte är QuickTime som ligger och håller kvar uppkopplingen.
Gå in i QuickTimeinställningar > Spelarinställningar och kontrollera att Hot Picks är urkryssad

Det är ju det QuickTime gör om hot picks är ikryssat:cool:

Visst var det QuickTime-inställningarna som spökade. Stort tack Pocahontas! En sådan långsökt förklaring på problemet hade jag verkligen inte hittat utan din hjälp.

1
Bevaka tråden