hmm, nästan en intressant artikel. men när jah tänker efter så kan jag nog inte hålla med mycket utav det.
Nintendo har ju en gamecube emulator för x86. Den är långt ifrån snabb (knappt spelbar typ) och finns bara tillgänglig för utvecklare.
Microsoft kanske tänker nått liknande, vilket jag dock har svårt att tro, dels för att varken Visual Studio, XDK (xbox dev kit, programvaran) finns för mac, visst dom kunde porta men till vilken nytta. Största delen av de utvecklare som gör xbox spel gör även pc spel. Alltså förutsätter jag att de sitter på pc. Kostnaden för en mac rättfärdiggörs tyvärr inte av en befintlig pc och en Debug (dom gröna) eller Dev (dom vita) Xbox.
Så det tycker jag vi kan utesluta, att det skulle vara något för utvecklaren. Vilket aldrig nämnders där jag vet, men tänkte att nån kanske skulle kunna tänka det.
Jag har ingen hård fakta på om microsoft fortfarende går förlust eller inte på själva kosollen, men jag kan berätta att när jag här i veckan steg in i den lokala spelbutik hamnade jag mitt uppe i en högljud diskussion mellan ägeren och ett par potentiella kunder. Han berättade senare att dom hadde frågat en massa om att chippa xboxen osv, vilket han som spelförsäljare långt ifrån tyckte om, han fortsatte och berättade att de två som var där innan långt ifrån var dom första.
...Så frågan är om det är hårdvaran eller spelen dom förlorar på. Jag vet inte. Jag vet inte ens om dom förlorar något överhuvud taget.
aanyway. Jag tror inte på det att det skulle kunna komma en xbox emulator till macen godkännt och utvecklat av microsoft.
Argumentet att dom köpte upp connectix är ganska tunt. snarare handlade det om att få tillgång till kodbas som skulle kunna göra att xbox1 spel skulle kunna köras på en möjlig ppc baserad xbox2.
why? a fear of linux
Den köper jag inte heller, microsoft ser ju förmodligen linux som en konkurrent men jag tvekar på att dom ser dom likadant inom spelbranschen!
Apple har på senaste tagit mer och mer avstånd ifrån microsoft (tex. safari, och de eviga rykten om en office-killer mm) och samarbeten mellan dom.
[...]serve to solidify Apple as the alternative to Microsoft in the home and consumer space rather than Linux.
Dom flesta borde vid det här laget ha lärt sig att så tänker microsoft bara inte. Det tycker (givetvis) att det enda alternativet till linux är just deras egna produkter...
och vilken mardröm skulle det inte vara att utveckla för xbox2 och veta att man inte utnjutjar allt vad en pc (som i personal computer) har att erbjuda; mus+tbord. eller kanske inte mardröm men iaf inte kul att veta att man inte utnjutjar all potential som finns, samt kanske #ifdef'a ännu mer..
Nej, mycket större chans att vi kommer se en ppc baserad spelkonsoll ifrån microsoft än att vi kommer se en emulator för xbox på mac.
...än så så länge kan vi bara spekulera på båda.