Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audio Unit i Logic platinum

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 17:38

Den senaste versionen av Logic 6.3.3 ska ha den nya funktionen som heter AUDIO UNITS där man man ha sina VST Plug-ins. Problemet är att jag hittar icke denna mapp eller funktion. Ngn som kan förklara detta.
Jag kör os x 10.3.2

Jag kan inte Logic själv men det låter lite snurrigt att om dom nu skaffat VST-stöd så har dom kallat det för Audio Units!? Audio Units har dom kört med hela tiden och det är Logics standardformat på pluggar. Har dom verkligen skaffat VST-stöd?

Audio Units-pluggar och/eller VST-pluggar kan du lägga i varsin respektive mapp som tillhör OS X. Du hittar båda dessa här;
Audio Units; /Library/Audio/Plug-Ins/Components
VST; /Library/Audio/Plug-Ins/VST

Eller så hittar du motsvarande mappar i ditt hem-Library om du inte vill att andra användare på datorn ska få tillgång till pluggarna.

"Audio Units" och "VST" är två stycken helt olika plug-in-format. "Audio Units" är utvecklat av Apple och kom samtidigt för MacOS X. VST är Steinbergs egna plug-in format.

I dagsläget så stödjer Logic Audio enbart "Audio Units". Med andra ord så kan inte Logic läsa plug-in eller mjukvarusynthar i "VST"-formatet.

Men det finns däremot ett program som kan konvertera dina VST-plug-ins till "Audio Units"-formatet som Logic använder sig utav. Programmet heter
VST-AU adapter och tillverkas av Fxpansion.

När det gäller plug-ins i övrigt så ska de ligga i mappen "Bibliotek/Audio/Plugins/". Däri finns mappar för respektive format. "Audio Units" plug-ins stoppar man i "components"-mappen. VST stoppar man i "VST-mappen", osv, osv.

Men som sagt, för att kunna använda VST-plugins i Logic så måste du införskaffa Fxpansions "VST-AU adapter".

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 17:33

Det som är lurigt är att Library finns på två olika ställen ( man blir lite förvirrat )
Dels under Hårddisken, dels under user.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Det som är lurigt är att Library finns på två olika ställen ( man blir lite förvirrat )
Dels under Hårddisken, dels under user.

Jag håller delvis med. Att båda fått samma utseende på mappen är kanske lite synd. Den i hemmappen borde fått något tillägg som syftar på att det är användarens eget Library. Att man sedan kan välja hur man vill hålla på grejorna eller dela med alla användare är väl bra. Just pluggar för musik är väl inte så mycket att hålla på men andra saker är ganska personliga.

1
Bevaka tråden