Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryckig DivX

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Känner någon till hur man undviker ryckiga actionscener när man kodar DivX från DVD I ffmpegX (gäller f.ö. även när kameran sveper över t.ex. ett naturlandskap eller när en bil rör sig långsamt i en scen)?

Undrar vänligen

Bengt Elmén

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 13:58

Oj, det är svårt att säga. Ryckighet kan bero på flera saker:

- Fel framerate vid kodning
Om originalet du kodar från är i 29.97 fps (NTSC) och du kodar det i 25 fps (PAL) kommer du garanterat uppleva ryckig bild. Detta är det vanligaste felet kan jag tänka mig... Vissa DVD tror jag också kör i nativ 24 fps eller 23.97...

- Sker visning på dator eller TV
På TV finns risk för att omkodade DVD:er blir lite knyckiga. Detta är eftersom om du kör en 29.97 fps/60hz film på en 50hz TV kommer vissa bilder "fel". Detta fenomen lider inte en datamonitor av på samma sätt.

- Slö dator vid uppspelning
Kan givetvis leda till ryckig bild, fast om bara filmer du gör själv rycker så lär felet ligga på annat ställe.

Vad kör du för bitrate/frame-storlek? Är denna för stor kan det leda till ryck om din burk inte pallar att spela upp filmen...

Tack för svar.

Dator: G4 2x1.25 Mhz, så det borde ju räcka.

Ryckigheten uppträder när jag kör filmen på datorn, men bara som sagt under t.ex. vissa panoramascener. Jag försöker använda samma fps som i originalet, men är iofs rätt dåligt insatt i dessa facktermer. Har försökt koda med en högre bitrate men får samma resultat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 16:26

Humm, okej... Datorn lär ju inte vara för slö, absolut inte. Jag tror du ställer in fel frame-rate vid kodning...

Var kommer materialet ifrån?

Materialet kommer från en DVD:

VIDEO: mpeg-2, size: 720x576, 25.000 fps, 7500 kbps. AUDIO: ac3, 48000Hz, 384 kbps.

Klickar jag på Best så föreslår programmet 2328 kbit/s.

Men om du bara skall göra en quick and dirty encoding så föreslår jag att du använder Handbrake. Mycket enklare.

Du stoppar in DVD:n.
Startar Handbrake.
Croppar bilden (med det visuella verktyget) till en passande storlek. (du skall INTE köra orginal storleken!, känns lite overkill, och gör det tungt för datorn att spela upp)

Skriv in hur stor filmen skall vara i megabyte. Välj MPEG4 encoder. Tryck igång din kodning.

http://handbrake.m0k.org/index.php

Det verkar intressant.

Tack för tipset.

1
Bevaka tråden