Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk inloggning på Adsl.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det ett program som kan sköta inloggningen på Telias Adsl så att man slipper att mata in användarnamn och lösenord varje gång?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-01-02 18:39

Det ända som jag känner till är LF Connection Keeper. Han jobbade själv på Telia eller jobbar. Är dock inte säker på att det finns till mac, men kolla på http://www.lfdomain.com/welcome.php. Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 18:51

Jepp MacIC är förträffligt. Om du sedan lägger till programmet så det går igång när datorn startar så glömmer man snart bort att man har telia.
(dvs. Under inlogg ställer du in autostart.)
Har funkat 100% för mig på mina båda macar sen ett par år tillbaka. Slipper du dessutom ha telias startsida och kan ha denna förträffliga sida istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 18:53

Ja, det är tur att MacICX finns!
Jag skulle inte stå ut med att behöva skriva in det krångliga användarnamnet och det krångliga lösenordet varje gång jag ska gå ut på internet! Meningen med bredband är ju att man alltid ska vara uppkopplad! Jag fattar inte vilken idiot som kom på det där med inloggningssidan...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 18:53

Jag har använt MacICX för automatinloggning till com hem (som förvisso går via kabelTV). Sedan en längre tid har jag dock haft problem med min uppkoppling - allt som oftast har modemet signalerat för signalfel och därefter har uppkopplingen legat nere ofta ett par timmar eller längre.

Det lustiga har varit att detta fel enbart har uppstått när jag kopplat upp mig med Macen. Jag har dock ringt och felanmält till com hem ett flertal gånger och de har också varit här och mixtrat med uttag etc.

Slutligen har jag lyckats lokalisera felet till just MacICX! På något sett verkar det som detta program kan störa in uppkoppling så till den grad att signalfel uppstår!

Har sedan ett par veckor loggat in på traditionellt sätt och med Safaris lösenordsminne (KeyChain) tycker jag det egentligen fungerar minst lika smidigt.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-02 19:07

det är nog mer comhem som strulat.
på adsl har Mac IC fungerat klanderfritt .

Riktigt bra program MacICX.

Tack så mycket miri.

Hade Mac ic på min gamla G3, fungerade bra, när jag böt till nya G5 och pluggande in den i min router så fungerar uppkopplingen till Telis ADSL utan inloggning och utan Mac icx, vet inte hur? men det fungerar?

F

Har man Airport så behöver man bara logga in en gång så behövs det inte mer.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Har man Airport så behöver man bara logga in en gång så behövs det inte mer.

Ciryon

Jag kör med vanliga kablar till routern, den är möjligt att jag skrev in mina inloggningsuppgifter när datan kom, men i så fall behövs ju inte Mac icx ?

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Jag kör med vanliga kablar till routern, den är möjligt att jag skrev in mina inloggningsuppgifter när datan kom, men i så fall behövs ju inte Mac icx ?

F

Tillägg;

Kan det var så att i och med inte routern inte varit avstängd så ligger tidigare inloggning kvar? Har för mig att Telia inte kopplar ner som tidigare vid inaktivitet?

F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 18:25

Kan informera om att Telia (och även ComHem) börjar ta bort inloggning (det är verkligen på tiden).

Se bland annat denna tråd:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=386953

Jag kör Telia adsl och jag har aldrig behövt logga in. Fråga mig inte varför men det är skönt att slippa den biten.

MacICX har visat att även mycket enkla program kan vara mycket användbara och uppskattade.

Om Comhem har tagit bort login på ditt abonemang så ska du inte ha MacIC inställt så att det startar automatiskt vid uppstart; då strular det

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-25 08:42

Det lättaste är väl att bara följa min fina guide:

1) Starta Safari
2) Gå in på inställningarna (Kringla+,)
3) Välj tabben AutoFill
4) Kryssa i checkboxen "User names and passwords"
5) Logga in till ditt adsl

Så nu kommer safari att skriva in användarnamnet och lösenordet automatiskt!

Ursprungligen av Rayden:

Det lättaste är väl att bara följa min fina guide:

1) Starta Safari
2) Gå in på inställningarna (Kringla+,)
3) Välj tabben AutoFill
4) Kryssa i checkboxen "User names and passwords"
5) Logga in till ditt adsl

Så nu kommer safari att skriva in användarnamnet och lösenordet automatiskt!

jo, det är ju jättesmidigt. om man vill komma till telias 'portal' så fort man öppnar ett nytt fönster i safari. med macicx så kan jag ha 99mac som startsida och låta macicx sköta inloggningen. klockrent.

snart kommer mitt bbb igång.

:rolleyes:

1
Bevaka tråden