- Björklund
- Medlem ●
Önskemål har framkommit på min arbetsplats (60 klienter blandade mac och PC) att implementera Exchange server och outlook för mötesbokning, vebmail, kalender och gruppbearbetning av dokument. Är det någon här som har erfarenhet av uppbyggnad av ett sådant system som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter , nyttiga länkar m.m.?
Min tanke är att systemet slutligen skall kopplas till vår MacOS X server via LDAP men det ligger längre fram i tiden. Är det någon som vet något om utvecklingen av en outlookklient för OS X? Våra klienter kommer inte att ha OS 9 för evigt ju.
Var finns de störsa fallgroparna när man sätter upp et sådant system?
Många frågor har jag och det hade varit trevligt att hitta någon med erfarenheter av liknande lösningar.
MS har sagt att dom inte har några planer på att ha Exchange stöd i X. Dock så ska Mail.app i Jaguar ha något slags stöd..
quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Var finns de störsa fallgroparna när man sätter upp et sådant system?
Fler och fler företag tittar ju på alternativa lösningar för att byta bort Outlook, just för att det är så sårbart och hårt drabbat av virus.
Jag skulle nog överväga ett annat system istället. T.ex. Lotus Notes, som ska fungera under både Classic och OS X om inte jag minns fel. Dock tror jag inte att de har släppt en ´skarp´ Mac-version ännu, men det ska väl inte göra något. Sen finns det säkert fler system.
Det fanns i alla fall tidigare en liten undersäkning hos MS Mac-avdelningen huruvida det fanns önskemål om Outlook för OS X. Kolla där och se om den finns kvar. Jag misstänker att trycket är rätt stort på MS att ta fram en sådan. Många använder Office i arbetet med sina Macar och då är Outlook ett naturligt komplemnent (i synnerhet om arbetsgivaren kör me exchange server). Det andra är att Outlook ju fins för 9:an, då får man väl ta och fortsätta på det spåret. Ska bli intressant att se om Jaguar kommer att ha någon djupare integration med exchange, jag är skeptisk till det.
quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Det fanns i alla fall tidigare en liten undersäkning hos MS Mac-avdelningen huruvida det fanns önskemål om Outlook för OS X. Kolla där och se om den finns kvar.
Sidan med undersökningen på Microsofts webbplats är borta.
Jag hoppas och tror på en Outlook för Mac OS X.
De signaler vi har fått ifrån olika källor är att en Exchangeklient är på gång men den kommer att kosta pengar. Räkna med runt 1500:- per klient.
Jaguars mail app kommer inte kunna köra annat än maildelen och då kan man ju köra imap emot servern istället...
Jag hade sökt efter alternativa lösningar. Virusbiten är inte att leka med. Ett riktigt intranet hade fixat hela problematiken. Plattformsoberonde på klienterna. Mailen genom en webmail interface och sen bokningar etc är ju inga problem att producera....
Jag tycker personligen att Exchange server är av ondo. Vi har det på jobbet och upplever mycket instabilitet och problem. Rekommenderar hellre att köra en vanlig IMAP server och sen lägga in en webbaserad (PHP) kalender och annat som kan tänkas behövas.
Det är aldrig bra att binda upp sig till en (dålig) programvara. Jag skulle för övrigt aldrig köra Outlook. Folk kommer varje dag och har fått skriptvirus, det är inte alltid som det är så lätt att man låter bli att öppna attachements o.s.v.
Ciryon
quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Mail via webmail? Jadu... om man får och skickar max 5 mail om dan kanske det kan vara acceptabelt.
Du kan ju ha en funktion för det på det lokala nätet. Men du har ju fortfarande en klient som kan köra imap elelr pop för tyngre användare. Men för de flesta större organistaioner med under 30 mail om dagen funkar webmail utmärkt. Det bara handlar om att ha ett interface som fungerar. Desto färre program på klienterna som strular desto bättre. Alla administrativa program borde ha ett webinterface. För det första för att bli plattformsoberonde och sen för det andra så är det bara att få en webbrowser att fungera.
Pengamässigt är det stora vinster. Den dagen man passerar 100 maskiner så springer det iväg...
quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Det är aldrig bra att binda upp sig till en (dålig) programvara. Jag skulle för övrigt aldrig köra Outlook. Folk kommer varje dag och har fått skriptvirus, det är inte alltid som det är så lätt att man låter bli att öppna attachements o.s.v.
Ciryon
Vi kör Exchangelösning och det funkar om man ahr virus koll både i brandväggen och på exchangen. Men det kostar ju en del att säkra upp sig.
2001 klienten av Exchange är helt ok. Man kan göra nästan allt som man kan i PCn... Men skall de ta betat för X klienten så är jag skeptisk...
Kan bara tipsa alla som vill sätta upp en exchange-server. har själv mekat upp en Exchange 2000-server, och på andra försöket så fungerade det faktiskt.
Det man saknar är tänket som Apple brukar ha i sina produkter, dvs logiken och avsaknaden av alla onödiga inställningar man kan göra. Men samtidigt så är exchange helt överlägset när det gäller användarvänlighet och funktioner (för slutanvändaren).
Först kan vi bara nämna Active Directory. Det är en form av katalogtjänst som microsoft har utvecklat. Funkar helt ok och därifrån administrerar man alla konton etc - perfekt.
Det andra är den inbyggda kalendern, görbra, gemensamma mappar, rock on, webmail, funkar skitbra och är snabbt. Mig veterligen finns det ingen annan programvara på marknaden som så tight integrerar dessa funktioner med varandra - Såklart kan man ha en separat kalender, tex meeting maker, ett separat kundregister typ filemaker, ett mailprogg typ entourage med IMAP och en filserver för att dela ut filer - eller så skiter man i tjafset och kör en applikation istället.
En ytterligare fördel är naturligtvis stabiliteten. Servern är stabil och mailen kommer fram som den skall. Tillsammans med servern installerar man naturligtvis ett virusskydd som uppdateras minst 1ggr/dag, vi har iallafall inte drabbats av virus en enda gång (men vi har blockat massor).
För att fortsätta listan med fördelar: den viktigaste: alla vitala filer sparas på servern, vilket innebär att du som användare kan logga in på vilken dator som helst i nätverket och få upp din mail - slå sönder din hårddisk - spelar ingen roll - din mail finns kvar!
Problemet med exchange är att det är fett klurigt att lista ut vad som går fel om det går fel... om ett mail studsar av okänd anledning så är det rejält svårt att få reda på varför, dessutom är det svårt att övervaka alla connections in och ut hela tiden. Man kan sammanfatta det med att; fungerar det så fungerar det.. men om det inte gör det så.. hmm. hoppas du har backup!
Hursomhelst så roxxar exchange fett och vill man ens fundera på att tex synka sin kalender med outlook så kan man ju försöka göra det med lotus notes och se hur bra det går!
Lycka till med exchange-installationen!
quote:Skapades ursprungligen av: ohlala:
En ytterligare fördel är naturligtvis stabiliteten. Servern är stabil och mailen kommer fram som den skall.
Det där kan jag helt enkelt inte hålla med om. Exchange server är instabil och mailen kommer ibland inte fram. Och som du själv säger är det då mycket svårt att felsöka.
För att fortsätta listan med fördelar: den viktigaste: alla vitala filer sparas på servern, vilket innebär att du som användare kan logga in på vilken dator som helst i nätverket och få upp din mail - slå sönder din hårddisk - spelar ingen roll - din mail finns kvar!
Det Microsoft har gjort när de skapade Exchange servern är bara en liten och futtig variant av UNIX. Numera har vi OS X och därmed UNIX med i paketet. Det är konstruerat för att hantera det Exchange försöker göra. Alla hemmakataloger sparas på OS X Servern och delar ut dem med NFS. Varje gång en användare loggar in finns alla personliga inställningar, alla mail och allt annat på servern. Och till skillnad från när Windows försöker göra detta, så behöver klienten inte kopiera ner allt lokalt. Detta är mycket kraftfullt och gör att användaren kan sätta sig vid vilken dator som helst och ändå ha en fullt personifierad dator. Perfekt vid ´mobila kontor´. Med Mac OS X finns det inte längre någon ursäkt att använda Windows.
Ciryon
Det finns heller ingen anledning att köra macos x eftersom detta redan fungerar i 2000 server. DFS eller vad det heter gör att du inte behöver kopiera över filerna (förutom vissa små inställningsfiler), dessutom fungerar det och är väl använt ute på fältet.
Exchange 2000 är stabilt! Om det inte är det på din burk så beror det inte på programvaran iallafall.. kanske sysadmin?
Det finns heller ingen anledning att köra macos x eftersom detta redan fungerar i 2000 server.
Sen har funktionen funnits i UNIX i kanske 20 år, men några få år i Windows. Vilket ska man lita på? Sen används funktionen knappt i de flesta Windows nätverk, vilket kanske talar för sig själv. Ungefär som att det inte finns ett uptime kommando inbyggt i Windows.
Exchange 2000 är stabilt! Om det inte är det på din burk så beror det inte på programvaran iallafall.. kanske sysadmin?
Kanske det, det är inte jag som är sysadmin. Fast jag har pratat med våra sysadmin som ska försöka förklara varför mailen inte funkar eller om det inte går att kolla webmailen.
Om man "sitter fast" i ett nätverk med Windows klienter och Exchange server så kanske man tänker "Fan, det går inte att dumpa exchange servern för då blir det problem med Windows klienterna. Det finns enkel lösning, släng Windows datorerna och köp Mac´ar istället. För bövelen, man kan köpa eMacs för 10 000 kr st och inga licencer behövs. ALLA företag tjänar på det i längden. Så är det bara att byta ut Exchange servern mot en Xserve med Mac OS X server. Då kan man börja prata om produktivitet.
Hursomhelst så roxxar exchange fett och vill man ens fundera på att tex synka sin kalender med outlook så kan man ju försöka göra det med lotus notes och se hur bra det går!
Eh? Synka sin kalender med Outlook med Lotus Notes? Nej, det kanske inte funkar så bra, vad vet jag. Men vem kör en Lotus-klient mot en Exchange-server? Jag tror att det funkar ypperligt att synka en Notes-klient mot en Notes-server.
Det många verkar glömma är att Exchange är bra mycket mer än en mailserver. Det är en grupprogramvara. Mig veterligen finns det bara Lotus Notes som är ett alternativ för den på Macen.
Finns det UNIX grupprogramvaror som fungerar på OS X så berätta det för mig. Snälla.
Gärna så att de springer i en och samma klient. Det är det smidiga med Exchange.
Jag önskar bara att någon kunde göra ett alternativ till Exchange. Communigate Pro är ju många steg på vägen kan inte de bygga in kalendrar och liknande?
Jag vet att en produkt är under utveckling på Linux som är en grupprogramvara och som använder Outlook som klient och arbetsnamnet är Bill.
Exchange har inga unika teknologier inbyggt i sig. Active Directory tex är LDAP - visserligen modifierad. OS X har Netinfo.
Så alla teknologier finns i OS X det är bara frågan om något företag kommer bygga en sådan server och programvara.
Om OS X skulle få det skulle det verkligen bli en konkurrent till M$ Servrar.
Jag hör ofta att det är just detta som fäller OS X som server.
Företag vill ha gemensamma kalendrar, att göra listor och så vidare.
Jag har fått höra från Apple att M$ ska utveckla Outlook för X. Frågan är om MacBU ska få integrera funktionaliteten i Entourage eller som Exchange laget ska bygga en egen OS X Outlook klient.
Det är därför det inte kommer någon klient just nu.
Det måste komma fler professionella server program för OS X innan den kommer kunna konkurrera på riktigt. En grupprogramvara är ett stort steg i den riktningen.
Exchange Server blir det hos oss nu det har chefen bestämt! (Jag fick iofs en ny xserve i dealen också så jag är inte så ledsen).
Är det någon som kan ge tips på andra programmvaror som man bör ha med i uppsättningen? Vilken virusprogramvara skall man installera så att den kan sköta sig själv utan för mycklet arbete?
Har någon arbetat med LDAP servern i Jaguar och som kan ge mig en hint om dess funktionalitet? Alternativet för mig är at sätta upp en OpenLDAP server som sedan NetInfo på macen och AD på PCn pratar mot . Klart bökigare och sätta upp men om LDAP implementeringen inte är bra i Jaguar så har man kanske inget val?