- carpark
- Medlem ●
- San Francisco
..ok jag antar att det har startats ett antal diskussioner av samma sort men men, hittar inga.
ska snart ut o hitta en ny digitalkamera o lägger mig runt 3000, (inte 4000, där går en gräns).
liten, snygg, bra. vilken har allt detta? tittar lite åt ixus-hållet...men lite tips hade varit perfekt...
tack!
A70 verkar vara en höjdare, även om nya A80 nog är värd mellanskillnaden. Nya Pentax Optio 33LF verkar ju vara vettig och även Nikon CoolPix 3100 om du vill vara under 3000 kr.
Köpte en Sony DSCP32 efter jul och är mycket nöjd med kvalitén. Det enda problem som finns är att kameran inte tycker om små objekt 15 meter bort utomhus i totalt mörker. Dock har jag aldrig provat att fiffla med de extrema blixt inställningarna.
3,2 Mega-Pixel kamera med 1,5" LCD-skärm
MPEG VX med audio
-VGA kvalitet
-16,6 f/s
-full screen tv playback
Laddningsbart NiMH batteri med laddare ingår.
2231kr på Cyberphoto finns säkert nåt billigare ställe.
http://www.cyberphoto.se/sony/p32.php
OBS! bilden nedan är tagen med VGA för att jag tog många bilder den natten.
Jag tycker att alla Ixusar är ett bra köp. Har den första och den har fungerat utmärkt i många år.
Du måste dock jämföra priserna och se till att du inte betalar för mycket för en "gammal" modell.
Ser att den kostar 3.457.- på Cyberphoto och det får nog anses som ett bra köp...
Sony DSC-P72
På alla sätt och vis en Sonyprodukt. Välbyggd, stryktålig, utmärkt bildkvalitet, den funkar. Dessutom vanliga AA-batterier, vilket gör det enkelt att införskaffa reserver när man står där utan kraft.
2934:- på Cyberphoto
ye det var en jävla fin bild faktiskt. lite skeptisk till stoleken dock. men den är väl iof inte så mycket större än ixus.
lite skeptisk till vanliga AA-batterier också. hmm. men ixus 2 och ixus v3... vet inte.
såg att ixus 2 fick 6 av 10 av M3 men att dom ändå skrev att det var en bra kamera.
att det ska va så svårt
DPReview har väldigt bra rescensioner och modelljämförelser:
Skrevs ursprungligen av carpark
är detta verkligen en recension?
Hur så? Som de flesta DPReview, mycket detalj, fina jämförelser med nära konkurrenter. Jämförelserna säger mer än sammanfattningen.
är en Canon Digital Ixus II ett bra köp?
Svar från Micke W:
Jag tycker att alla Ixusar är ett bra köp. Har den första och den har fungerat utmärkt i många år.
Du måste dock jämföra priserna och se till att du inte betalar för mycket för en "gammal" modell.
Ser att den kostar 3.457.- på Cyberphoto och det får nog anses som ett bra köp...
Mitt strå till stacken: PC CITYs pris: 3290:-
Mvh/Cihan
oh yes! PC CITY...hmm.. är det det nya stora pc-köpcentrat eller är det affären brevid inlife?
pär: shit jag missade drop-down menyn...pinsamt, ska läsa flitigt nu. men det lutar åt den. känns som man kan lita på ixus och den verkar bra byggd.
den kostar 3700 ink på macoteket. men dom har också en ixus för 3100, Ixus v3. Aldrig sett, vad är det för modell? och skillnaden mot tvåan?
IXUS v3 är den tredje generationens digitala IXUS (och den underbara snygga IXUS 400 är den fjärde generationen). IXUS II är inte en del av något av detta utan kan närmast ses som en bantad version av IXUS 400 och den första kameran från Canon som använde SD istället för CF som minneskorttyp.
IXUS II kom den 2 maj 2003 och IXUS 400 den 27 februari 2003.
Angående batteritid och Sony:
Det blir inga problem om man laddar 3 timmar när batterierna tar slut. Om man tex laddar 1 timma där, 30min här och 1.5 timma där så får man ingen bra batterikvalité. Dock har Sony en nackdel angående priset på minneskort som är svindyra, dock fanns det bara riktiga skräp 1mpixel max kameror under 2500kr som stödjer compact flash när jag kollade senast.
Skrevs ursprungligen av wise
Dock har Sony en nackdel angående priset på minneskort som är svindyra, dock fanns det bara riktiga skräp 1mpixel max kameror under 2500kr som stödjer compact flash när jag kollade senast.
A60, 2300:- på Cyberphoto, 2 Mpix, hyfsad budgetkamera. Nikon Coolpix 3500 tar sig också under 2500:-, och det är hela 3 Mpix. Eller så kan du få en skräpkamera med 5 Mpix från Jenoptik, men det är knappast att rekommendera.
Ixus får du inte under 2500 med Compact Flash, och det var det som wise frågade efter. Ixus 400 säger alla är en utmärkt kamera, men den kostar närmare det dubbla.
Coolpix må vara fula, men en 3500 för 2490 kr verkar hyfsat prisvärt:
http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/3500.php
Lite äldre modell än 3100, men med liknande prestanda.
Ändrat: Språk och länk till jämförelse.