Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker och datumformat

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som aldrig upphör att förvåna och irritera mig är FileMakers hopplösa sätt att hantera datum. På min dator med svenska som förvalt språk och svenska datumformat kör jag FileMaker 5.5Sv2. Registerfilerna jag jobbar med är skapade på svenska system.

Om jag skapar ett beräkningsfält med DayName(Status(ST_DagensDatum)) som kommer resultatet ut som Saturday. Varför??!
I alla år jag jobbat med FMP har det varit lika hopplöst. Varför använder eländet sig inte av systemets inställningar? Jag misstänker att de här registerfilerna någon gång varit öppnade med en engelska version av FMP. Kan det vara det som ställer till det?

Finns det någon som klurat ut logiken i FileMakers datumhantering?

• Medlem
  • 2004-01-03 21:59

jeg får lørdag (i dag lørdag 3. jan. 2004). Har forøvrig aldrig hatt problem med dato i Filemaker. Du kan jo i hvert datumfelt bestemme hvordan du vil at dotoformatet skal skrives ut.

Et godt tips er å bruke den innbygde hjelpen i FileMaker, der finnes det meste som er verdt å vite.

Tack, men jag vet hur datum-fält och liknande funkar. Problemet här är att FMP har ett något vingligt sätt att hantera datum-formaten. Fält i samma register som skapats tidigare ger mig det svenska namnet tillbaka på t ex MonthName, men om jag skapar ett fält nu får jag det på engelska.
Innan var det så att datum-format sattes till den version av programmet som skapade registret (engelsk version = engelska dag och månadsnamn). Korkat bara det, men så var det. Nu är det dock något annat som spökar. Kan det vara så att FMP 5.5 inte lirar som det ska med OS X? Det har ju varit en del andra buggar...

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 11:36

Gör ett startskript som innehåller skriptsteget "Utforma enligt systemet".

Jag kör redan med "Utforma enligt systemet"...

1
Bevaka tråden