Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Debian linux installation på PBG4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-11-18 18:51

Har installerat Debian på PB:n, men det fungerar inte fullt ut. X-miljön vill inte starta.

Har följt denna installationsida ibook loves linux
så jag trodde allt skulle gå galant... :rolleyes:

Har försökt konfigurera om med
dpkg-reconfigure xserver-xfree86
men utan någon förbättring.

--
Gärna hjälp med att få igång airportkortet också.

Kanske någon annan distribution är att föredra om man kör på PB:n?

[ 18 November 2002, 19:19: Meddelandet ändrat av: jozza ]

Hej!
Trist att det inte funkar som det skall. Jag använder en PB G3 och XFree funkar out-of-the-box.

Att använda en annan distribution kan innebära att den har färdiga inställningar för just din maskin, men mjukvaran är ju samma så det gäller mest att hitta rätt XF86Config-4 åt TiBook.

Kolla efter info här:
http://neugierig.org/content/tibook/
http://www.cattlegrid.net/~christophe/titanium/

Det kommer säkert att funka, men jag har alltså ingen erfarenhet av PB G4. När det kommer igång så kommer du att älska att köra Debian.

//Fredrik
Som just installerat Gnome 2 -- Wow!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 20:57

Satsa på Mandrake eller YDL. Du installerar dessa på 20 minuter.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-11-18 22:36

Har redan Mandrake på PC:n och vill pröva en annan dist.
Jag har hört så mycket gott om Debian att jag gärna vill få det att fungera. (Åtminstone försöker jag vecka till. Sen ger jag nog YDL ett chans).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 22:39

OK, visst, annars finns ju även SuSE för PPC som ISO-fil. Tar också omkring 20 minuter att installera. Fast Mandrake är bättre.

Ge inte upp. Debian kan vara ett helvete att installera men när det väl är inne är det värt det. (Det var många det det i samma mening)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 23:28

Men det ska väl inte behöva ta en veckas jockade att bara installera *grundsystemet*? Vansinne. YDL, SuSE och Mandrake installerar man lätt på 20 minuter eller kanske 25.

Well, Debian är inte så himla krångligt att installera vad jag erfar iallafall.

Jag installerar den senaste ickeofficiella netinst-skivan Till exempel denna
Den är på 27 mb och ger ett grundsystem - sen kan man tanka hem resten med apt-get. Smidigt.

Ok man får ju inte en grafisk installerare, men vad har man för nytta av det i det långa loppet? Debians installerare är byggd för att klara så himla många olika maskiner.

Nackdelen med Debian är att programpaketen till "Stable" kommer sent. Man tenderar att köra "testing".

jozza: Funkade XF86Config-4 från christophe-länken?

Jag har en kompis som switchade till mac delvis efter att ha sett min iBook. Han köpte en iBook och kör nu *endast* Debian Linux på den. Dvs inget Mac OS alls. Egentligen var inte tanken den, men när han väl hade fått en fungerande miljö så hade mac-delen försvunnit på vägen och han ville inte gräva i något som äntligen fungerade.

Men det var väldigt mycket strul också. Speciellt om man ligger långt fram som han gjorde, dvs han hade väldigt ny hårdvara som var svår att hitta rätt stöd för (som de nya grafikkretsarna som kom i slutet av våren i iBook). Och om *han* hade det struligt så kan jag tänka mig att väldigt många andra har det väldigt mycket mera struligt....

Hursomhelst så är han en inbiten linuxanvändare och eftersom han valde Debian, trots initiala strul, så beror det nog på att det har sina fördelar. Installationssystemet är en sådan stor fördel.

1
Bevaka tråden