Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brummig G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-04 14:06

Min G4-burk brummar emellanåt, en sorts resonans. Hur får man bort oljudet? Några smarta idéer?

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 17:46

En bra grundprincip är väl att det är bättre att åtgärda ljudkällan än spridningen som första steg. Ljudisoleringsmattor är ingen vidare värst bra lösning på problemet med andra ord.

Om du söker under avdelningen "Power Mac..." kommer du finna en hel uppsjö av diskussioner fulla med tips i ämnet. Behovet av nya trådar som berör ämnet är ganska minimal med tanke på de hundratals inlägg som redan skrivits.

Den som söker den finner!

• Medlem
  • 2004-01-04 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
En bra grundprincip är väl att det är bättre att åtgärda ljudkällan än spridningen som första steg. Ljudisoleringsmattor är ingen vidare värst bra lösning på problemet med andra ord.

Om du söker under avdelningen "Power Mac..." kommer du finna en hel uppsjö av diskussioner fulla med tips i ämnet. Behovet av nya trådar som berör ämnet är ganska minimal med tanke på de hundratals inlägg som redan skrivits.

Den som söker den finner!

Det var inte det jag frågade efter. Jag bad artigt om smarta idéer.

• Medlem
  • 2004-01-05 02:04

Ta bort plåten som sitter på baksidan av DVD/CD enheterna, min rasslade tidigare den med, men inte nu

(tog bort ett par onödigt hårda inlägg)

• Medlem
  • 2004-01-05 11:21

Jag har ställt min G4:a på fyra stycken gummistopp för dörrhandtag, de är lagom mjuka för datorns vikt. Det tog bort mycket av de resonansproblem jag hade som orsakades av att ljudet spred sig till datorbordet vid direkt kontakt (självsvängning). Ett tips är också att rengöra fläktarna som lätt börjar gå ojämnt och brumma om de är damm i dom. Särskilt grafikfläkten kan få höljet att resonera och orsaka missljud. Om grafikfläkten börjar bli dålig orsakar den också mer och mer brum.

/z

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-05 12:15

Jag plockadde bort fjädern till den där låsanordningen man ska kedja fast datorn med. Den sitter ganska löst och gav upphov till "daller", sen satte jag en isolering mellan "taket" på lådan och den utdragbara delen för att fixera den. Upplevde att det tog bort fortplantningen av enerverande vibrationer från HD:n... (Hoppas du förstod vad jag menade...)

1
Bevaka tråden