Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic funkar ej i i mitt OSX

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 18:21

Hola,
Har en ny Powerbook G4, tidigare iBook G3.
Då jag fick datorn var os 10.2 redan installerat.
Upptäckte att classic ej fungerade och att det ej fanns ngn systemmapp i classic mappen. Ej installerat?
Uppgraderade i julas till Panter och trodde i min enfald att Classic skulle installeras per automatik, vilket ej var fallet.
Har nu försökt att installera os 9.22 för att ha ett classic system. Kan ej boota från CDskivan och därför kan ej systemet installeras.

Hur skall jag göra för att få ett fungerand classic system i min dator?

Pratade med ngn från REDA gruppen som sade att han visste hur man skulle göra men han ville ej berätta det för mig då datorn ej var köpt där.

/Kurre

Om inte jag minns fel så finns det som krävs för Classic som tilläg på instalationsskivan. Kolla på orginalskivan så tror jag att du hittar det där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-04 19:36

Enklaste sättet är nog att koppla upp sig mot en dator med ett 9.2.2 system installerat, slå på fildelning på den och kopiera över hela systemmappen.

En fråga att tänka på:
Fungerar Classic även om drivrutiner för OS 9 inte installerades vid formateringen av disken?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-01-04 21:35

Alphonze: Ja, det gör det

Ok, tack, då borde det väl vara enklast att göra som Thomas skriver.

Jag har kopierat system tidigare så där "rakt av" och det har fungerat bra.

Kurre, kolla bara så att disken inte är formaterad i nå't annat än HFS+. Är det t.ex. UFS så funkar inte classic har jag lärt mig.

• Oregistrerad
  • 2004-01-05 14:26

Formaterad i HFS+ och ej i UFS?
Vad är detta?
Så om jag kopplar i hop mig med en dator med mac os 9.2.2 och kopierar hela systemmappen och placerar den i Classic mappen kommer classic att funka, jag kan köra netscape 4.7 och räkningarna kommer att kunna betalas via SHB?

Med din dator följde det med en skiva för att återskapa program. Antingen är det flera cd-skivor eller en dvd. Är det dvd så har du två val när du sätter i den. Antingen installera om Mac OS X eller så återskapa Classic, dvs Mac OS9, och annan programvara typ Appleworks. Tror man t o m kan välja vilka program man vill återskapa. Är det på flera cd funkar det i stort sett likadant men då är systemetinstallation och återskapa program helt skiljda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kurre:
Formaterad i HFS+ och ej i UFS?
Vad är detta?

Formatering innebär bara hur datan ska lagras på disken och det måste göras innan man kan använda den. HFS+ är det som i princip alla mac-datorer har som förvalt och det har förmodligen din dator också. Kolla "Visa info" på din hårddisk så står det förmodligen "Format: Mac OS Extended" och det är HFS+. Äldre Mac-system körde på HFS. HFS betyder Hierarchial File System och UFS betyder Unix File System som i första hand används av Unix-system. Gamla Mac OS kan inte rulla på det.

Citat:

Skrevs ursprungligen också av Kurre:
Så om jag kopplar i hop mig med en dator med mac os 9.2.2 och kopierar hela systemmappen och placerar den i Classic mappen kommer classic att funka, jag kan köra netscape 4.7 och räkningarna kommer att kunna betalas via SHB?

Ja, men testa Rickards tips först om att installera om classic. Det känns onödigt att du ska behöva installera om hela OS X.

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 09:49

Tack för alla tips!
Jag lyckades installera classic från DVD'n återskapa program. Nu funkar allt perfa.

/Kurre Kurrelito

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-07 18:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kurre
Hola,

Pratade med ngn från REDA gruppen som sade att han visste hur man skulle göra men han ville ej berätta det för mig då datorn ej var köpt där.

/Kurre

Jag har sagt det förut och säger det igen. Bojkotta REDA. De är SANSLÖST icke-serviceminded. De kunde ha vunnit en framtida kund.

/William

1
Bevaka tråden