Nu var det ett tag sedan jag studerade G5:an invändigt. Men om jag inte missminner mig sitter det dessutom en evakueringsfläkt i närhet till hårddiskarna som sätter igång vid hög värme och blåser undan varm luft effektivt. Den sitter bakom den ordinarie cirkulationsfläkten.
En bättre placering för två extra diskar torde väl dock vara en våning ned bakom PCI-bryggans fläkt. Om man nu inte har otympliga PCI-X kort som tar upp platsen förstås.
Att ansluta två extra diskar till G5:ans S-ATA controller lär nog vara omöjligt då S-ATA controllern förmodligen bara består av två bussar som endast kan hantera en disk vardera. Ett S-ATA kort vore väl dock en lösning, som förmodligen inte skulle äventyra utrymmet på "PCI-våningen".
Jag undrar om det inte är detta som en 3:e partstillverkare väntas introducera imorgon. Utrymmet finns, och kylningen går ju även att komplettera om man så vill. Jag väntar med spänning på produktintroduktionen.
PS. Dual G5:an är inlämnad för PSU- och div. fläktbyten varav jag har svårt att undersöka möjligheterna mer detaljerat. Ovanstående är altså taget från minnet, som tyvärr ej är mycket bättre än en guldfisks i vissa sammanhang. DS.