Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är massproducerade musik-cd alltid "bra" kvalitet?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Anledningen till rubriken är att ibland undrar jag verkligen om massproddade cd verkligen är optimalt tillverkade ur ett "stabilt" hänseende. Har en ganska bra (ca 5000:-, 1993) Yamaha hifi-cd-spelare som relativt ofta hackar på helt nya oanvända originaltryckta cd-skivor, men om jag kopierar via AIFF och bränner en ny audio-cd i Itunes (Tibook 550) så funkar den nya skivan alldeles utmärkt. Jag har rengjort cd-linsen och, som sagt, inte alla nya originalskivor hackar.

Jag kommer bara att tänka på en jämförelse med de originalkassettband man kunde köpa "förr i tiden" som ofta var av usel kvalitet. Man gjorde ju bättre kopior med ett bättre kassettdäck och hyfsat kromband...

Nå'n som kan förklara eller bara vill diskutera om ev. liknande erfarenheter?

Tillägg: De skivor som hackar är det inte heller alla låtar som är dåliga utan det är ungefär som om någon låt har fått en repa i plasten. Men icke.

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 23:10

kan det inte vara så att din gamla cd-spelare inte klarar skivor över 74 minuter?

eller kopieringsskydd?

cd-standarden har ju utvidgats lite de senaste 10 åren.

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 23:14

Skivor över 74min och kopieringsskydd ingår inte i CD-standarden (om man med standard menar red book).
Men det skiter de flesta bolag i och sätter dit CDa-symbolen ändå

Om detta inträffar lite för ofta är det nog din CD-spelare som inte lirar som den ska. Om skivorna är välbehållna, till exempel om det inträffar med helt nya skivor, så ska du nog lämna in spelaren och få den justerad. Ofta räcker det att ställa in styrservot för lasern.

Att skivorna fungerar i datorn tyder på att Yamahan inte mår bra helt enkelt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Skivor över 74min och kopieringsskydd ingår inte i CD-standarden (om man med standard menar red book).
Men det skiter de flesta bolag i och sätter dit CDa-symbolen ändå

Om man kallar standarden CD-DA-standarden så är det Red Book som gäller. Men som sagt så fuskas det ibland.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer:
kan det inte vara så att din gamla cd-spelare inte klarar skivor över 74 minuter?

eller kopieringsskydd? [...]

Nej, jag har inte en enda kopieringsskyddad skiva (vad jag vet). Men det där med 74 min., gäller det det faktiska musik-innehållet eller räcker det med att skivan är tillverkad i 80- el. 90-minutersstandard?

Om den är pressad så är det den faktiska tiden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg:
Om detta inträffar lite för ofta är det nog din CD-spelare som inte lirar som den ska. Om skivorna är välbehållna, till exempel om det inträffar med helt nya skivor, så ska du nog lämna in spelaren och få den justerad. Ofta räcker det att ställa in styrservot för lasern.

Att skivorna fungerar i datorn tyder på att Yamahan inte mår bra helt enkelt. [...]

Jag är helt med på att min cd-spelare kanske inte är helt frisk, men jag fattar fortfarande inte varför mina egna brända skivor fungerar bättre än ett nytt original... Bränner datorn "bredare" och tydligare spår?

Vad kostar en styrservojustering, tror ni?

Vet inte vad det kan kosta men ring in och fråga någon HiFi-butik.

Har du aldrig samma problem med brända skivor?

Nope! Skumt, eller hur...

Ja, lite skumt är det. Men det kanske är så att brända skivor ofta blir bättre. En annan sak, förutom spårens kvalitet är skivans centrering. En ocentrerad skiva ger jobb åt servot. Servot får inte vara för slappt då det inte hänger med och det får inte vara för hårt gainat då det medför oscillation.

Lämna in åbäket. 10 år+ har flutit och det kanske gör susen att trimma den!?

Ursprungligen av John Stalberg:

Ja, lite skumt är det. Men det kanske är så att brända skivor ofta blir bättre. En annan sak, förutom spårens kvalitet är skivans centrering. En ocentrerad skiva ger jobb åt servot. Servot får inte vara för slappt då det inte hänger med och det får inte vara för hårt gainat då det medför oscillation.

Lämna in åbäket. 10 år+ har flutit och det kanske gör susen att trimma den!?

Nu åtta månader senare har jag lämnat in cd-spelaren till service. Kostade ca 1300:- och de bytte ut mekaniken kring laserlinsen. Nu funkar den bra. Ljudkvaliteten är bättre än från min billiga dvd-spelare.

• Medlem
  • 2004-01-05 11:25

Det finns vissa CD-spelare som är lite känsliga när det gäller CD-skivor. Det kan faktiskt vara så att vissa spelare kan ha lättare att läsa en bränd CD-skiva än en pressad. Det finns dessutom vissa pressningar som är lite tunna d.v.s. höjdskillnaderna på pressningen inte är så stora.

Vad jag känner till så brukar dock inte Yamaha vara speciellt känsliga. Försök först att göra rent din spelare. Du hittar utrustning för det i en normal HiFi-butik. Om det inte fungerar så kan det vara så att lasern börjar ta slut. Om det är så så kan det vara bättre att köpa en ny spelare istället för att byta lasern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg:
Ja, lite skumt är det. Men det kanske är så att brända skivor ofta blir bättre. En annan sak, förutom spårens kvalitet är skivans centrering. En ocentrerad skiva ger jobb åt servot. Servot får inte vara för slappt då det inte hänger med och det får inte vara för hårt gainat då det medför oscillation. [...]

Citat:

Skrevs ursprungligen av MP:
[...] Det finns dessutom vissa pressningar som är lite tunna d.v.s. höjdskillnaderna på pressningen inte är så stora. [...]

Jag misstänkte detta. Det var därför jag drog parallellen till originalkassettband...
Put garbage in, get garbage out...

Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg:[...] Lämna in åbäket. 10 år+ har flutit och det kanske gör susen att trimma den!?

Det beror ju på priset...

Tack för alla tips o råd hittills!
mvh/A

• Oregistrerad
  • 2004-01-05 12:43

Red Book har väl fått ett antal tillägg de senaste åren?

Jag har råkat ut för samma fenomen med min cd-spelare. Det började med att vissa skivor betedde sig exakt som du beskrev. Men med tiden har problemet bara ökat. Nu är det problem med de flesta skivor, även om skivor som jag själv bränt generellt fungerar bättre. Min cd-spelare är också en Yamaha (men ännu äldre), och den är allt annat än kry. Dessutom så känner jag 2 andra som också har haft liknande problem med äldre Yamaha cd-spelare.

Det börjar kännas som om jag inte är ensam längre...

(Återkommer jag när jag eventuellt justerat servot.)

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 23:46

Det var länge sedan jag spelade musik i min CD-spelare (Denon i 5.000kr+ klassen). Idag var jag dock utan Mac, som normalt sett försörjer Hifianläggningen med musik, varvid jag kopplade in CD-spelaren.

Till min förvåning märkte jag att ett flertal originalskivor hackade, och till och med hängde sig helt och hållet (stod och hackade på samma ställe). Skivorna som problemen skedde med var riktigt nya skivor som jag aldrig spelat i min Denon förut. Kan det vara så att tillverkningskvaliten vid pressningen av skivor är lägre idag än för ett par år sedan?

En annan sak som jag funderat över är den optiska läsaren i datorer. Hur skiljer sig optik/servo mot den läsare som sitter i en dyr CD-spelare egentligen? De flesta skivor, både CD och DVD, spelas ju med högre resultat i datorns optiska enhet än i en dyr DVD-spelare (NAD) eller en dyr CD-spelare (Denon). Jag är medveten om att datorns läsare i regel har högre tolerans. Men vad beror detta egentligen på? Är det sämre mekanik och precision i dessa läsare, eller tvärt om?

Man undrar ju lätt vad det egentligen är man köper i Hifi-butiken som spelar filmerna/musikskivorna så pass mycket sämre än ens egen dator.

Om den optiska enheten spelar skivorna bättre utan hack och dylikt på grund av lägre precision i motoriken (servo mm) och optiken, leder detta i så fall till högre korrektion och "felläsningar" vid kopiering av skivorna (AIFF, MPEG) till hårddisken tro?

Nu blev det mycket på en gång. Men en annan sak som slog mig är ifall vårdslöst hanterande av dylika spelare (flytt av spelaren på oförsiktigt vis) kan tänkas leda till lägre precision pga. skakning av optik och motorik?

Cal, jag misstänker att just din Denon har dammat igen. Storstädning nästa!

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 00:23

Nja. Den har ju förvarats i sin kartong sedan jag använde den sist. Linsrengöring har även skett.

Angående DVD-spelaren så är jag högst medveten om dess "kräsenhet" för dåliga skivor (finns det underlag för ett hack på skivan så blir det ett garranterat).

En annan intressant detalj är hur dåliga dyrare DVD-spelare är på att spela upp musikskivor rappt. Detta trots att denna NAD spelare innehåller riktigt bra ljudkretsar och därmed mer än väl kan ersätta en dyr CD-spelare. Detta beror väl dock på annan utväxling i linsmekaniken som är anpassad för avläsning av DVD-skivor med betydligt tätare datamängd än en ordinär cd-skiva. Nu börjar vi väl dock komma ifrån ämnet lite grann.

Åter till uppspelningsproblematiken för cd-skivor i dyrare Cd-läsare kontra optiska enheten i datorn.

Någon som har svar eller hypoteser kring frågorna i mitt förra inlägg? :rolleyes:

1
Bevaka tråden