Det var länge sedan jag spelade musik i min CD-spelare (Denon i 5.000kr+ klassen). Idag var jag dock utan Mac, som normalt sett försörjer Hifianläggningen med musik, varvid jag kopplade in CD-spelaren.
Till min förvåning märkte jag att ett flertal originalskivor hackade, och till och med hängde sig helt och hållet (stod och hackade på samma ställe). Skivorna som problemen skedde med var riktigt nya skivor som jag aldrig spelat i min Denon förut. Kan det vara så att tillverkningskvaliten vid pressningen av skivor är lägre idag än för ett par år sedan?
En annan sak som jag funderat över är den optiska läsaren i datorer. Hur skiljer sig optik/servo mot den läsare som sitter i en dyr CD-spelare egentligen? De flesta skivor, både CD och DVD, spelas ju med högre resultat i datorns optiska enhet än i en dyr DVD-spelare (NAD) eller en dyr CD-spelare (Denon). Jag är medveten om att datorns läsare i regel har högre tolerans. Men vad beror detta egentligen på? Är det sämre mekanik och precision i dessa läsare, eller tvärt om?
Man undrar ju lätt vad det egentligen är man köper i Hifi-butiken som spelar filmerna/musikskivorna så pass mycket sämre än ens egen dator.
Om den optiska enheten spelar skivorna bättre utan hack och dylikt på grund av lägre precision i motoriken (servo mm) och optiken, leder detta i så fall till högre korrektion och "felläsningar" vid kopiering av skivorna (AIFF, MPEG) till hårddisken tro?
Nu blev det mycket på en gång. Men en annan sak som slog mig är ifall vårdslöst hanterande av dylika spelare (flytt av spelaren på oförsiktigt vis) kan tänkas leda till lägre precision pga. skakning av optik och motorik?