Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste starta om datorn helatiden.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-05 02:13

Sedan min dotter (3år) vart o pillat på macen (tror jag att det beror på) har den titt som tätt börjat fula sig. Hela skärmen bli nedtonad o det kommer upp en stor "power knapp" i ett grått fönster (=frusen dator) som uppmanar mig att starta om datorn genom att hålla inne power knappen i ett par sec. Vad kan det vara/bero på är ny med X så ja har inte en susning vad det kan vara, lär jag ev formater HDD igen *phuu* snudd på formaterings rekord med ett os (classic o win inräknat).

• Medlem
  • 2004-01-05 02:53

Det du beskriver är kernel panic… någonting mycket allvarligt har hänt.

När precis dyker datorn? får du nått felmedelande? vad säger logfilerna?

Du behöver inte formatera om, men i värsta fall kan du behöva ominstallera OSX… det är troligt att det är fel på hårdvaran, kanske ett trasigt minne.

• Medlem
  • 2004-01-05 03:45

Hade precis det på hustruns dator. Avinstallerade en massa fonter och av ngn anledning har den slutat dyka. Brukar annars vara minnesfel, men om alla håller tummarna, så funkar eländet ändå...

• Medlem
  • 2004-01-05 12:32

Inget felmeddelande, mer än att jag uppmanas att starta om. Det händer när datorn har vart igång en längre stund (några timmar). Jag sökte på "log" i datorn o kollade logen med senaste datumet, o kunde inte se några konstigheter. Ska jag prova att ta ur minnen o se om det fortsätter, har även jag en hel del fonter.

Tack för hjälpen//Danne

• Medlem
  • 2004-01-05 16:35

Kolla i Systeminställningar > Strömsparare så att din datorintresserade dotter inte har varit inne och hackat i inställningarna, till exempel under Schemalägg.

• Medlem
  • 2004-01-05 18:00

Nej så långt hade hon inte kommit harnu raderat min system partion o ska till att börja det tråkiga arbetet med att få den som den var innan raderingen (igen). Gick inte att installera ny sysmapp då jag lär installera 2.6. o uppgradera (fick 10.3 uppgradering av Apple). o det går tydligen inte att installera ett gammalt system på ett nytt (värdelöst). Är osx så värdelöst så jag inte heller kan installera min prog på en annan partion än den systemet ligger på, vill slippa denna omständiga procedur igen (5 ggr sedan köpet i okt). Det verkar som x förstör min HDD o att min dotter är oskyldig blev samma sak tidigare, fast utan omstarts uppmaningen, men skivan vart trasigare o trasigare och disk utility kunde inte laga den då heller. Vilket skit system X är, 8.6 tom 9.2.2 behövde man aldrig formatera om, bara när man själv ville partionera eller göra något annat på eget bevåg o var det så att HDD blev nite seg fixade Norton det utan att bråka.

Det var bättre förr

1
Bevaka tråden