Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anti-switch: Tack för den här tiden

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är med tungt hjärta jag lämnar Mac-scenen för ett tag, min trogna TiBook är till salu och jag kommer att skaffa en nätt Shuttle att leka med, den har kallat på mig en tid nu. Känner mig litet som Gollum och Ringen.

Så småningom kommer jag försöka få tag i en nätt iBook eller dylikt, för ingenting slår OS X och Airport. Men att bara sitta och slösurfa/tanka saker med en så pass maffig maskin, som TiBooken faktiskt är, känns som overkill. Jag klarar mig med en mindre Mac. Under tiden får jag förpesta Sweclockers eller något liknande forum.

På återseende inom en inte alltför lång framtid!

//eder Andersson

Kul (inte) att du skriver just hit till ett Mac-forum och säger att du inte ska köra Mac längre...

Skämt åsido; Shuttle är väl en sån där liten blank barebone-kub? Coolt. Jag skulle vilja ha en sån också...

Du kan ju återkomma om du kan bekräfta Windows-pesten. (Om du nu ska ha Windows i den burken.)

• Medlem
  • Nyköping
  • 2004-01-05 09:00

Hej då Andersson.

Det har varit kul att läsa dina många gånger underfundiga kommentarer.

Välkommen tillbaka när som helst!

Hasse

men vad fan... jag gör ju inte heller nåt annat än slösurfar på min TiBook... vad är det för fel på det?? "Overkill"?? Just nu ligger jag i sängen med TiBooken på täcket (så där som man inte "ska", snart dundrar väl fläkten i gång) och njuter på ett sätt som jag ALDRIG hade gjort med NÅGON annan dator. Just den känslan är vad man kallar "Mac-känslan" och hur cool en liten Shuttle än är så lovar jag att du kommer att sakna den enormt...

• Medlem
  • 2004-01-05 10:35

Du är väl en spelande människa? Om jag hade varit det, hade jag också bytt för länge sedan. Olika saker kräver olika datorer. Spelande kräver absolut inte en Mac. Så är det, och så kommer det att förbli... antar jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Så småningom kommer jag försöka få tag i en nätt iBook eller dylikt, för ingenting slår OS X och Airport. Men att bara sitta och slösurfa/tanka saker med en så pass maffig maskin, som TiBooken faktiskt är, känns som overkill.

På återseende inom en inte alltför lång framtid!

//eder Andersson

Jag läste ditt inlägg imorse klockan 06.00 och tänkte att "Trist, men förståeligt, man behöver inte en titan för slösurfning". Jag tycker att det är tråkigt att du "lämnar" oss.

Men sedan så återkom verklighetsuppfattningen snabbare än jag trodde. På jobbet så hamnade jag framför en PC som jag skulle installera Windows på. Då insåg jag vilket trist OS Windows är. Man är riktigt bortskämd som OS X användare.

Ha det så gott så ses vi igen!

/Martin

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-05 14:02

Ses vi fortfarande på ichat?

Men inte måste du lämna 99mac bara för att du tillfälligtvis blir maclös? Det är väl bättre att du stannar så att du inte tappar fotfästet helt.

He'll be back...

• Medlem
  • 2004-01-05 16:21

Idealet vore en Shuttle X med en snygg TFT-skärm och Mac OS X, men det kan man väl bara drömma om. En Cube 2 alltså.

Trist, Andersson... du har varit en tillgång...!

Men... och nu börjar gamen flaxa lite... visst hade du en Dual-G5:a också...?

Hrm... e´ den till salu nu kanske...?

Du lär ju inte ha Windows på den bruken länge. Blir det Debian eller Suse eller...?

Min gissning är att Andersson snart blir en återfalls-switcher åt rätta hållet.

One you go Mac, you'll never go back. (inte för så länge iaf)

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Du lär ju inte ha Windows på den bruken länge. Blir det Debian eller Suse eller...?

Den frågan skulle jag vilja ha svar på. Jag har en SLiX här bredvid (och två Macar). Det är nog snyggaste barebonemaskinen. Mycket trevlig, mycket rätt tänkt. Massor av portar både fram och bak. Två kortplatser. Enda felet är att det inte går att köra MacOS på den.

Men vad för Linux gör en gammal Mac-användare gladast? Framför allt, vilken fönsterhanterare och vad ska man ha som Finder? Jag blir bara trött av fåniga fönsterhanterare som bara försöker imitera M$W. Det var ju alternativ jag ville ha!

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-05 19:50

Jag har haft Mac. Och en Kub. Och en Shuttle av SENASTE modell. Den köpte jag för att ha som server vid TVn. Den är INTE tyst. Den är en PC. Den är trist. Jag sålde den. Har nu istället en iBook vid Tvn. Den är PERFEKT och externa diskar till den vid behov av mer disk. ALDRIG mer PC hemma. Andersson är snart tillbaka.

• Medlem
  • 2004-01-05 21:39

Jag tror han skämtar med oss aprilo. Ingen vettig människa vill väl byta ner sig från OS X Panther?

• Oregistrerad
  • 2004-01-05 23:46

Det känns lite masochistiskt på något sätt...

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-06 00:10

Jag gjorde samma sak en gång.
Jag pallade ett halvår, sen var Mac-abstinensen i det närmaste livshotande.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-01-06 01:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Men inte måste du lämna 99mac bara för att du tillfälligtvis blir maclös? Det är väl bättre att du stannar så att du inte tappar fotfästet helt.

Nä, precis!

Sen jag sålde QS 800:an har jag haft en Shuttle som nu är ersatt av ett torn. Men inte kan jag slita mig här ifrån inte, tror för den delen inte att jag måste det heller.

En gång macare, alltid macare. Så fort jag får råd så skall det nog bli en liten prisvärd iBook med det viktigaste: Mac OS X. Det är ju det som man saknar. Inte hårdvaran precis, även om man självklart skulle vilja lägga vantarna på mästerverket G5.

Så Andersson, va inte så drastisk utan häng kvar du me'

Mvh/Cihan

• Medlem
  • 2004-01-06 01:57

Det var som f-n.. Jag hoppas macabstinensen tar över rätt snart…

• Medlem
  • 2004-01-06 02:30

Andersson meddelar från sin exil på den Onda sidan av Kraften att han kommer tillbaka. Det är bara en fas han går igenom.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2004-01-08 20:03

Jag kan med gott hjärta och djup insikt säga att han kommer tillbaka ! Har daglig kontakt med honom . Macen ligger han väldigt värmt om hjärtat.

Senast redigerat 2004-01-08 20:15

Ilbland måste vi göra sådant vi inte vill. Med över 3000 inlägg så tror jag att vi får ett kärt återseende inom kort.

Jag har lyckats konvertera till Mac på jobbet också sedan en tid. Windows-maskinen finns kvar, me bara för att köra vissa program. Det mesta görs numera på Mac.

Tjoho!

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon

Vet precis hur det känns jag är just i detta tillstånd speciellt efter besvikelsen efter Macworld Expo keynote där jag trodde att uppdate på PowerMac G5 skulle komma!

HJÄLP BÖRJAR SNAR BLI INSTABIL OCH SAMHÄLLES FARLIG!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-11 21:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Idealet vore en Shuttle X med en snygg TFT-skärm och Mac OS X, men det kan man väl bara drömma om. En Cube 2 alltså.

Det vore väl inte idealet!
De två är ju inte ens jämförbara. Shuttle är säkert billig och allt annat som en PC ska vara, men därmed också ful som stryk! :eek:

Vad idealet vore är förstås en Powermac G5 som kostar fem tusen, nej fem hundra, nej 25 kronor. Det vore jättebra.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-11 22:01

Shuttle är nog den snyggaste PC du kan få tag på. Inte ful alls.

Oj, verkar som jag rört upp litet känslor..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Skämt åsido; Shuttle är väl en sån där liten blank barebone-kub? Coolt. Jag skulle vilja ha en sån också...
Du kan ju återkomma om du kan bekräfta Windows-pesten. (Om du nu ska ha Windows i den burken.)

Windows duger, men jag kommer nog köra dual-boot med Linux så småningom, OS X är som vi redan vet ljusår före! Man kan inte sortera mappar efter storlek? Avsaknaden av en riktig Dock är smärtsamt märkbar, det finns haxies, men det är inget skoj alls Sen får jag inte Pro Keyboarden att fungera med vänster alt & ctrl..?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Välkommen tillbaka när som helst!

Jag ämnar kika in lite då och då

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Ses vi fortfarande på ichat?

You know it ..iofs är det Trillian jag kör nu, men det är nästan lika skönt
Om ni andra vill ha fatt i mig: "andersson99mac"

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig

Sant Men jag spenderar nog avsevärt mindre tid här, vilket kanske Björnström blir glad för; bandbredden ni vet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Trist, Andersson... du har varit en tillgång...!
Men... och nu börjar gamen flaxa lite... visst hade du en Dual-G5:a också...?
Hrm... e´ den till salu nu kanske...?

Kul att man kunnat bidra med något! Jag kör 2x2 G5 på jobbet, vilket förhoppningsvis håller mig flytande ovanför vansinnets avgrund
Tyvärr ej till salu

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Min gissning är att Andersson snart blir en återfalls-switcher åt rätta hållet.
One you go Mac, you'll never go back. (inte för så länge iaf)

Som jag skrev ovan: det lutar åt en dual-boot lösning! Jaghar bara kört YDL tidigare, det baserades ju på Red Hat.. kanske Fedora eller Mandrake. Jag ska rota runt lite i Windows och se vad jag lyckas ställa till, var ju ett tag sen man satt med det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Jag har haft Mac. Och en Kub. Och en Shuttle av SENASTE modell. Den köpte jag för att ha som server vid TVn. Den är INTE tyst. Den är en PC. Den är trist. Jag sålde den. Har nu istället en iBook vid Tvn. Den är PERFEKT och externa diskar till den vid behov av mer disk. ALDRIG mer PC hemma. Andersson är snart tillbaka.

Lider inte av ljudnivån på min SN45G, det finns dessutom gott om lösningar att få den ännu tystare om man vill. Den låter mindre än de stationära Macar jag haft innan...
Den är snygg med (nästan "macig"), gick förbi den i morse när den lyste blått och det sken genom de vinklade kanterna och utfrästa detaljerna på frontskyddet.. lite "hologram feeling"

Citat:

Jag har ju en 2x2 G5 på jobbet som sagt, jag ska nog klara mig ypperligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Andersson meddelar från sin exil på den Onda sidan av Kraften att han kommer tillbaka. Det är bara en fas han går igenom.

Det skrev jag väl från början? Behövde lite pengar - sålde TiBooken - köpte en billig Shuttle för pengarna som blev över. Värvade en ny medlem till Den Rätta Läran på köpet! Ska se om han vill joina 99mac

Citat:

Skrevs ursprungligen av pepsi
Jag kan med gott hjärta och djup insikt säga att han kommer tillbaka ! Har daglig kontakt med honom . Macen ligger han väldigt värmt om hjärtat.

Jag kan ju alltid tafsa på dina Macar om abstinensen skulle bli svår nån gång
"Pepsi! Kom fort! Ta med TiBooken! ...jag har øl i kylen!"

Citat:

Shuttle är nog den snyggaste PC du kan få tag på. Inte ful alls.

Det var en av orsakerna.. jag skulle inte få för mig att skaffa ett bege monster. Den är, som sagt, ganska Macig till utseendet.

Och ni kan vara lugna, jag SKA ha en bärbar Mac så småningom! Jag kommer "tillbaka" Skall ut och resa till sommaren, efter det börjar kampanj re-switch, eller get-a-mac!

*rättar till grodmössan och återvänder för en stund till den grå vardagen*

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-21 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Jag har ju en 2x2 G5 på jobbet som sagt, jag ska nog klara mig ypperligt.

Det är bara som du tror.
Jag hade också en Mac på jobbet under den tiden...
Ääh, nu ska jag inte vara sådan. Är du nöjd som du kör nu är det självklart bra.
Även fast jag tror du kommer att skaffa Mac hem igen snart.

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-22 11:57

Det här med att byta dator och system hit eller dit lägger jag mig inte i. Men Andersson, byter du avatar så blir jag arg på dig!

Sökte lite efter Shuttle och insåg att det är en sån min vän Gustaf har! Haha - den är inte alls lika snygg i verkligheten som på bild, och den låter något för j-t! Han har ändå bytt fläkt i den och trimmat den med potentiometer, men det räcker att se en DVD för att man ska vilja hutta ut den genom fönstret... Tror hans kit gick på ca 14,- inkl allt - "snabbaste pecen" ni vet.

Vad kostar iBooken nu?

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 13:39

11 400 inkl moms eller 13 500 med 40Gb hårddisk (+10), 384 meg minne (+128)och airport extreme (10Gb extra för 270 spänn på apple store är inte illa..) avser 12-tumsmodellen på 800Mhz..

Bevaka tråden