Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lanseras 25th Anniversary Mac imorgon?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En snabbomröstning: Kommer Apple lansera 25th Anniversary Mac under tisdagens Keynote? Vad tror du?

Man kan ju hoppas på nåt festligt. Dock borde de ju snarare lansera 20th Anniversary Mac. Den förra var ju helt förvirrat namngiven.

• Medlem
  • 2004-01-05 23:23

Man måste ju tro.
Positivt tänkande-hälften vunnit.

Ursäkta men 25 år av vad är det som ska jubileras?

• Medlem
  • 2004-01-06 00:00

Macen är 20 år gammal. Den lanserades den 24 januari 1984.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 00:12

Ja, det torde väl i så fall vara ännu en 20th Anniversary Macintosh som släpps om något?

Men om man räknar såsom Apple gjorde när de introducerade 20th Anniversary Macintosh skulle ju vi ju fira 27 års-jubileum i år. Den tidsräkningen baseras med största sannolikhet på det år då den första Mac-prototypen byggdes i ett garage 1977.

27th Anniversary Macintosh tror jag på mao.

Nä, men vad är det som fyller 25 år då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Nä, men vad är det som fyller 25 år då?

Det är jag, (nästan i varje fall)

Haka inte upp er på årtalet...

/M

Denna gången är det "Beyond the rumors - way beyond".

Jag hoppas på en iMondo.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 00:49

1979: Onödigt vetande

De konservativa vinner valet i Storbritannien och Margeret Thatcher (a.k.a The Iron Lady) blir premiärminister. (3 maj)

Vietnam invarderar Kambodja. (7 jan)

Arl Mountbatten mördades av IRA. (?)

Sid Vicious, medlem i Six Pistols, avled 22 år gammal.

En stor kärnkraftsolycka inträffar vid Three Mile Island, Pennsylvania USA, pga. överhettad reaktor och stor härdsmälta varvid 144000 medborgare tvingas evakueras. Karen Silkwood skänker efter detta USD 10.000.000 till forskning kring radioaktiv strålning och dess påverkan på människan. (28 mars)

Sir Anthony Blunt fråntogs sin adelstitel i samband med avslöjandet av Storbritanniens största spionskandal genom tiderna. (?)

Nicaraguas president General Anastasio Somoza Debayle avsätts och flyr till Miami. Sandinisterna bildar kort därefter ny regering. (19 juli)

Sovjets invasion av Afghanistan väcker stora protester över hela världen. (27 dec)

Skottlossningen vid Kent State University, Ohio, väcker stor uppmärksamhet. Delstaten kommer senare att skänka USD 675000 till de anhöriga av de skadade och omkomna. (4 jan)

Flera hundra personer omkommer i samband med att ämnet anthrax sprids ofrivilligt från en fabrik i Sverdlovsk, Ryssland, där tillverkning av biologiska stridsmedel skedde.

osv.

Händelser som fyller 25 år, men knappast något som det finns anledning att fira, eller släppa en jubileums-macmodell pga.

Senast redigerat 2004-01-06 01:11
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 01:16

För att komplettera mitt något urspårande inlägg ovan delger jag följande länk där några viktiga punkter i Apples historia år 1979 beskrivs. För att åter koppla till 25 års jubileet altså.

Hur sålde egentligen förra jubileumsmodellen? Hur låg priset i jämförelse med andra Mac:ar?

Jag röstade lite skeptiskt nej, trots att jag inte har någon koll på förra omgången.

Man kan å ena sidan tänka att utvecklingskostnaderna skulle avskräcka Apple idag. Låg de inte betydligt bättre till beträffande marknadsandelar senast? Och kuben lades ju ner på grund av för liten försäljning (pga högt pris.) En ny jubileumsmodell borde ju precis som den förra vara en super-designad dyr lyxmodell.

Å andra sidan går väl Apple väldigt bra som företag, trots de små marknadsandelarna, och den här typen av lyxmodeller kan stärka deras image och varumärkesstrategi med designen som starkt argument. Kanske en modell som inte lönar sig så väl försäljningsmässigt ändå är värd utvecklingspengarna?

I slutänden känns det ändå för mig som att ryktet är ett alldeles för typiskt macintosh-rykte, fött ur alla prylgalningars fantasier. Därför — nej.

Ah, det är förstås VisiCalc.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 01:41

Jag vet att 20th Anniversary Macintosh såldes till skyhögt pris i början men att priset sänktes hårt efter hand. Den var ju dock väldigt luxiös på ett helt annat vis än tex. kuben, som mest var extrem i sin design, storlek och ljudnivå.

Apple History skriver följande om 20th A.M:
The Twentieth Anniversary Mac was a limited edition, and sold for nearly $10,000. Its price was cut to as low as $1,999 and it was discontinued in March 1998.

Om kuben skriver de såhär:
The Cube shipped to retail markets with a 450Mhz G4 processor, a 20 GB hard drive, a 56k modem, 64 MB of RAM, and Apple s Pro Mouse, for $1799. Another configuration was available through the Apple Store, with a 500 Mhz G4, a 30 GB hard drive and 128 MB of RAM, for $2299.

In February 2001, The cube received a feature and price change. The low-end configuration was repriced at $1299. A "better" configuration was made available, with a CD-RW drive and 128 MB of RAM, for $1599. Finally, the high-end version got a 60 GB hard drive, 256 MB of RAM, a CD-RW drive and an 32 MB NVIDIA GeForce2 MX video card, and sold for $2199.

• Medlem
  • 2004-01-06 01:47

Fast 20th var faktiskt dj-gt ful och fjantig, må de hitta på något bättre. Vill de markera kan de väl kränga en guldpläterad G5:a eller något annat som inte tar upp en tillverkningslina för att producera något som sprunget ur B&O:s rejectlådda.

Jag lyssnar till min macryktesintuition och den säger... nej.

• Medlem
  • 2004-01-06 06:35

En av anledningarna till att den förra inte sålde var väl att den var klen i jämförelse med top of the line datorerna då? Om jag minns rätt så satt det en 603:a i medan de snabbaste hade 604:or. Inte särskilt troligt att folk idag skulle ge asmycket pengar för en 2.0 Ghz G4 bara för att den var i ett snyggt skal.....så om det kommer en imorgon får den iaf se till att ha rejäla prestanda!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-06 11:31

25th? Nä va...

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 13:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
25th? Nä va...

Nej, jag vet faktiskt inte hur resonemanget kring detta jubileum skulle ha förts. Det är ju ett 20-årsjubileum om något. Men de borde få svårt att ha ett sådant igen, med tanke på att Apple hade ett för 7 år sedan.

Hittade förklaringen till 25 och inte 20 hos Wired;

"But from the perspective of Jef Raskin -- known by many as the "father of the Macintosh" -- the Mac's not turning 20 at all this year. It's older than that.
"To me, it's of course turning 25, because I started it in 1979," says Raskin. "I'm really pleased ... that the product has legs. There's not too many products that are still going on the same concept 20 years"

1
Bevaka tråden