Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem m ext. DVD-brännare (På PC)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God afton!

Jag har ett problem som jag hoppas att ni
kan hjälpa mig med. Jag köpte idag en extern LaCie DVD-brännare för anslutning antingen via FW eller USB. Den fungerar
klockrent via USB, men då jag bara har 1.1 så är det tråkigt. Köpte med brännaren ett PCMCIA-kort med 3 FW-portar (Snart kommer nog en beställning på Deskpro Combo, Björnström, nu har jag ju kortet). Detta kort fungerar för att ta in DV från en DV-kamera, men det verkar inte som det går att få LaCie-brännaren att fungera via FW.
Det som är problemet är att "dioden" på brännaren inte lyser och
det går inte att mata ut släden. Det verkar alltså som om den inte får någon nästström så fort den är ansluten via FW.

Jag har en DELL Inspiron 8100 Notebook, W2k Pro. FW-kortet är av märket ATEN och har som sagt 3 portar. Det har även en port för nätadapter, men det anges att den oftast inte behövs och har heller inte skickats med. Jag antar att detta inte är problemet då
brännaren har separat 220V-försörjning.

Någon av er som stött på detta problem och har en (enkel) lösning?

MVH
// Danne

• Medlem
  • 2004-01-06 00:00

Köp en Mac. Väldigt lätt.

En CD-brännare går definitivt inte att driva med FireWire. Den kräver ström. Om den fick ström så skulle dioden lysa. Alltså måste problemet ligga där. Har du möjlighet att prova en annan sladd? I ett unikt fall hjälpte det mig att vända sladden åt andra hållet. Konstigt men sant.

Annars kan ju FireWire-kortet vara trasigt, eller porten i datorn. Den kanske felaktigt rapporterar att den levererar ström, och stänger av strömmen som kopplas separat från brännaren?

Testa att koplla in den i någon kompis/kollegas dator. Funkar den inte där, så får du nog returnera brännaren. Eller kabeln. Eller strömförsörjaren...

Hej stfm, tack för ditt svar!

Hmm. Men den får ju ström via separat 220V. adapter. Det fungerar ju dessutom via USB-port. Jag måste nog försöka med något annat kort eller prova detta kort i annan dator.

Tipset köp en Mac är något som jag gärna skulle vilja följa. Vet inte hur länge jag drömt om den där switchen nu, men jag har gett mig fasen på att det skall ske. Jag kan switcha nu, men då blir det en beggad PB eller en ny 12" iBook. Helst vill jag ju dock ha en 12" eller 15" PB, eller vad som nu kan tänkas komma imorgon. Helt utan PC blir jag dock inte ändå........inte ännu på ett tag i alla fall.

Någon fler som har några "gissningar/svar" på min fråga ang. brännaren?

// Danne

• Medlem
  • 2004-01-06 00:38

Du jag vill inte vara "sådär" , men det kan väl inte vara så många fler fel än de jag nämnde. Beta av en del i taget, så hittar du problemet. Börja med det som är enklast att testa. Trasig FireWire-kabel är mitt stalltips.

Lycka till!

Du får gärna vara "sådär" :). Jag ska testa med en ny kabel.

// Danne

1
Bevaka tråden