Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004: iLife 04 - ditt digitala lliv

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, det ska jag nog pirata… garageband verkar rätt grymt…

Men varför namnet garageband? Känns lite inslängt i paketet. iRock eller något liknande hade passat bättre. Och gränssnittet känns heller inte som en del av iLife-sviten. Det påminner mer om Final Cut Express och andra fristående Appleprogram.

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:00

nu undrar man var, förutom hos Apple ,

skrev jag ju

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:04

Äh, jag fattar inte, är GarageBand en nedskalad version av SoundTrack, eller???

Ah, nu ser jag, det har ju midi oxå, nice

Jag hade hoppats på fler förbättringar för organisering i iPhoto. Skulle varit smidigt om man kunnat se bilder som en textlista alá iTunes om markera ett flertal bilder ge dem samma information som sedan blir lika enkelt sökbar som i iTunes.

Synd, synd...

En sak är lite frustrerande. $49 blir ca 512kr i svenska AppleStore. ($49 ? 370SEK) med moms och frakt. När man sedan tar sig igenom beställningssystemet läggs det på en ny fraktkostnad så att slutkostnaden hamnar på runt 580kr. En viss skillnad mot $49...

I och med GarageBand så har "brushed metal"-utseendet om möjligt blivit ännu mera groteskt. Namnet "GB" var ju knappast lysande heller.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-06 22:34

GarageBand är ju perfekt, ett musikinspelningsprogram för alla amatörmusiker. För sådana som mig, som vill kunna spela in ett par lager gitarr och sång. Dessutom mjukvaruinstrument och samplingar. För en mycket billig penning, och finns i alla nya macar. Och med en enkel USB keyboard kan man spela lite Rhodes för skoj skull...

Grymt. Överväldigande.

Det enda är att nu behöver jag en 600mhz G4... iBook G4 blir nu köpt så snart plånboken tillåter!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 22:55

Beställt! Grymt besviken att inte kunna ladda ner på en gång - gillar inte att vänta...

Kanske var lite snabb att beställa iView Media Pro, iPhoto 2 blev lite slö med över 10k bilder.

GarageBand: klart att mina smågrabbar och min lilltjej skall få usb-keyboard!

Hade Apple klämt till med snabbare G5 så hade det nog blivit en sådan oxå - dock så funkar en dual G4 500 fortfarande mycket bra - i synnerhet med Panter.

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 23:52

Rent spontant så verkar garageband positivt, ett program som kan få gemene man intresserade av musikproduktion. Förmodligen kommer många uptäcka hur kul det är och sedan gå vidare till mer kompetenta program som logic, sx, pt osv.

Ett par funderingar som dyker upp är dock:

1. Hur hanterar man de loopar som innehåller harmonier och riff, finns det varianter i alla tonarter av en viss loop. Hur fungerar detta i soundtrack?

2. Undra om man kan exportera midispåren som midi-fil, som man sedan kan arbeta vidare med i annat program.

Hur som helst så är det kul om GB kan locka fler att bli intresserade av musikproduktion.

Nä jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva använda MS Office för resten av livet. En otroligt klantig översättning.

• Medlem
  • 2004-01-07 00:21

Eftersom de tar $99 för tilläggspaketet med loopar och instrument, så kan man anta att de som hänger med bara är tillräckligt för att man ska vilja ha mer.

• Medlem
  • 2004-01-07 00:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Nä jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva använda MS Office för resten av livet. En otroligt klantig översättning.

Hahahaha! Den hade jag missat, gud så fel det låter

Daniel Roos:

Citat:

Skrevs ursprungligen av eric
Hade Apple klämt till med snabbare G5 så hade det nog blivit en sådan oxå

Även om Apple har en ny G5 klar så skulle de inte släppa den idag ändå, för det skulle ta fokus från det som presenterades nu. Förra året kom ju nya PowerMacar redan tre veckor efter keynoten. Om det händer samma sak i år är väl tveksamt, men jag skulle gissa att absolut senast i mars kommer nya G5:or. Speciellt nu sedan 90 nm G5:orna är klara (i och med att de sitter såna i nya Xserve G5).

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Men varför namnet garageband? Känns lite inslängt i paketet. iRock eller något liknande hade passat bättre. Och gränssnittet känns heller inte som en del av iLife-sviten. Det påminner mer om Final Cut Express och andra fristående Appleprogram.

kanske har och göra med tjafset om beatles och deras apple corp. Att apple inte får förknippas med musik...eller nåt

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 08:09

Var det någon som såg hur han kopplade gitarren till datorn vid Garageband-demonsstrationen? Usb-adabter eller vad?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Ja, det ska jag nog pirata… garageband verkar rätt grymt…

:rolleyes:
Här får man en grym programsvit för en spottstyver och ändå så måste en del basunera ut att de ska piratkopiera.

Ber om ursäkt för min OT utsvävning, men jag blir så trött på citat som ovan, särskilt när det inte handlar om mycket pengar heller. Nåväl, åter till ämnet.

Jag vågar nästan lova att iPhoto, iMovie och iTunes kommer att förbli gratis nedladdningar för en lång tid framöver. Anledningen till att man börjar "sälja" iLife är för att iDVD och även GarageBand är "stora" program och inte lämpar sig för nedladdning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Samuelsson
Ett par funderingar som dyker upp är dock:

1. Hur hanterar man de loopar som innehåller harmonier och riff, finns det varianter i alla tonarter av en viss loop. Hur fungerar detta i soundtrack?

2. Undra om man kan exportera midispåren som midi-fil, som man sedan kan arbeta vidare med i annat program.

Hur som helst så är det kul om GB kan locka fler att bli intresserade av musikproduktion.

1. Tempo och tonarter kan man enkelt byta. Man bestämmer tonart och tempo och man kan naturligtvis byta och ändra detta när man vill. Dessutom kan man ändra tonart på varje instrument-loop.

2. Av de skärmdumpar Apple har på sin hemsida så verkar den funktionen inte finns med. Men jag kan tänka mig att det är en funktion som kommer att efterfrågas. Däremot så kommer man aldrig kunna exportera ett helt arrangemang med audio, loopar och MIDI till ett format som andra sequencers förstår. Men när det gäller export "ren" MIDI så är det ju inga konstigheter och vi får väl hoppas att Apple inför det i en uppdatering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf Boström
Var det någon som såg hur han kopplade gitarren till datorn vid Garageband-demonsstrationen? Usb-adabter eller vad?

Det var ju inget man fick se, men det troliga är att de använde sig utav den sladd som Apple säljer här.
Namnet, "Monster Instrument Adaptor", är troligen ett ännu mera korkat namn än "GarageBand".

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 08:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Namnet, "Monster Instrument Adaptor", är troligen ett ännu mera korkat namn än "GarageBand".

Tja, det är en instrumentadapter och det är Monster Cable som tillverkar dem...

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av jsalo
Tja, det är en instrumentadapter och det är Monster Cable som tillverkar dem...

Så sant, så sant......men namnet är fortfarande...hrmm, låt oss säga, tveksamt....:p

Instämmer i tidigare inlägg - att "pirata" iLife är...underligt...det kan ju inte vara för att det är dyrt

annars

En tanke: SJ lägger ner mycket tid att sälja in iLife och inte minst GarageBand...och slår på stora trumman med iTMS/iTunes + nya iPod mini...detta är väldigt fokuserat på konsumenter...och detta är någonting som SJ säger själv - att 50% av USAS befolkning är "musikanter" - Apple lägger överlag ner MYCKET energi och resurser för att ta fram briljanta konsumentprogram...men - förutom eMac - saknas fortfarande ett relevant "switch-alternativ" till merparten av PC-användare (som oftast lägger max 10 000 för burk och skärm - ink.moms - oftast mindre). Det behövs FORTFARANDE en (skärmlös/fläktlös) iBox/iCube!!! Fatta det Apple! Och den skall ligga på 6495 - 6995 kronor och ha en 1 Ghz G4 etc...baserat på att en eMac kostar 8 495.

Jag måste vara personen som Apple haft i åtanke när dom skapade Garageband. En kille som inte är tillräckligt duktig eller intresserad för att lira i ett band, men som ändå gillar att skapa musik och klinka hemma på pianot. Det blir definitivt ett köp av Garageband och förmodligen även tilläggspaketet plus en USB-keyboard.

Blir man tillräckligt duktig kanske man kan gå så långt som att skapa egna uppvärmingsalster till spinningpassen i höst då jag ska bli spinninginstruktör. det vore lite småballt.

iLife är beställt. 395 spänn med studentrabatt, det är ju löjligt billigt!

Och Garageband verkar, som Fredrik säger, vara skapt för mig. Det ska bli så fantastiskt kul att göra kassa låtar på ett enkelt, och billigt, och lagligt sätt!

Det jag saknar är funktionen att ladda upp sina alster till en GaragebandStore, som ett mp3.com. Det hade varit grymt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag vågar nästan lova att iPhoto, iMovie och iTunes kommer att förbli gratis nedladdningar för en lång tid framöver.

Jag skulle gärna se att du hade rätt, men mycket tyder på att bara iTunes kommer att vara fritt att ladda ner i fortsättningen, i alla fall om CNet har rätt, läs mer här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag skulle gärna se att du hade rätt, men mycket tyder på att bara iTunes kommer att vara fritt att ladda ner i fortsättningen, i alla fall om CNet har rätt, läs mer här.

Japp.....jag läste det där kort efter att jag skrev min teori. Jag tycker det verkar som en konstig strategi.

Jo, jag håller med.

Jag tycker Apple skulle släppa hela iLife-paketet gratis till alla användare av .Mac. Det vore ett bra sätt att ge valuta för pengarna.

Så om man köper en ny Mac och det kommer en ny version av iLife (säg "iLife 05") ett par veckor senare. Behöver man då köpa den nya till fullpris? Om programsviten kommer att kosta pengar borde de ha någon typ av uppgraderingsplan redo tycker jag.

• Medlem
  • 2004-01-07 19:12

Tror ni att min alldeles nya mbox (digidesign) funkar med garagebandet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Så om man köper en ny Mac och det kommer en ny version av iLife (säg "iLife 05") ett par veckor senare. Behöver man då köpa den nya till fullpris? Om programsviten kommer att kosta pengar borde de ha någon typ av uppgraderingsplan redo tycker jag.

Det står att de som köpte sin dator den 6 Januari eller senare får uppgradera $19.

Men fortfarande tycker jag, med tanke på vad som ingår, att 400 är billigt. Som fan.

Affy: Funkar utmärkt. Kolla här

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 23:22

Fasen va spännande med GarageBand....
hoppas att killarna på LineSix snackar ihop sig med Apple,
på Variaxen sitter nämligen en nätverks kontakt(ser ut som en sådan iallafall)
bredvid Tele-jacket, huvaligen om man skulle kunna få ihop guran med
PB via en närverkskabel.....
På Line Six nämner man inget om denna kontakt, bara att " vi får se vad vi hittar på".:)

Bevaka tråden