Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1984-filmen lite annorlunda 20 år senare…

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 21:23

Upptäckte under keynoten med Steve här att man gått in och lagt till ett element i 1984-filmen.

Se om ni kan hitta det:

http://www.apple.com/hardware/ads/1984/1984_480.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 21:24

Hehe, tänkte just skapa en tråd om det där. Snyggt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 21:26

Verkar vara samma skådis efter att ha jämfört filmerna sida vid sida…

• Medlem
  • 2004-01-06 21:27

Hehe, jepp snyggt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 21:31

Sexig sak!

Very nice.

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:44

Ingen som lägger till iPoden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 22:46

Märkte inte detta...

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-06 23:02

Haha, coolt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mopp
Ingen som lägger till iPoden?

Jag såg den faktiskt i strömmen från keynoten, trots liten och suddig bild. Därför trodde jag förstås att jag hade sett fel...

/Göran

Var det den som visades på keynoten? (får väl se när keynoten finns som repris)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Verkar vara samma skådis efter att ha jämfört filmerna sida vid sida…

Eller så kan det vara så att de lagt till iPoden digitalt i efterhand

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 01:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ödlund
Eller så kan det vara så att de lagt till iPoden digitalt i efterhand

Ööh, jag tror det är det han menar...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-07 02:25

Skymtade det under keynoten, men trodde -nästan- att jag inbillat mig...

Och nu ser man ju till och med bildbevis!

Hehe

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Var det den som visades på keynoten? (får väl se när keynoten finns som repris)

Den finns som repris, gå in på samma sida och ta play så visas den vipps

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 15:34

Har dom lagt dit den, tjejen kan va om filmad också tycker sekvensen med henne känns anorlunda på nått sätt.

/e

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 19:10

Ja, tyckte också att jag såg den när jag tittade på keynoten. Jag förväntade mig att Steve skulle säga något om det eller att publiken skulle reagera, men inget hände så jag trodde nästan att jag sett fel jag också.

Erran: Nja, tror nog att den är tillagd digitalt. Det ser ut att vara samma tjej och det skulle nog inte gå att filma samma tjej 20 år äldre utan att det märktes. Dessutom är 1984 världens dyraste reklamfilm (enligt Guinnes rekordbok 2003) så jag tror inte att de skulle göra om den.

...dom har väl även lagt på lite 3D känsla på loggan i slutet. lite mer avrundad, eller den känns lite omgjord.

har jag fel?

Är det den dyraste eller var den det när den skapades? Var det produktionskostnad eller kostnad för exponeringarna av den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-24 11:18
Citat:

Citerar Guinness rekordbok 2002, sid 134
ÄPPELKRIGET
Den dyraste TV-reklam som någonsin gjorts var en reklamfilm för datortillverkaren Apple Macintosh. Filmen baseras på boken 1984 av George Orwell. Inslaget kostade 600 000 dollar att producera och 1 000 000 dollar att visa under Super Bowl i januari 1984. Dess genomslagskraft var så stor att den räknas som en av de mest kostnadseffektiva reklamfilmerna någonsin. Filmen visades bara två gånger - den andra gången var på en liten amerikansk TV-kanal i december 1983. Reklamen skilldrade en IBM-värld som togs över av en ny maskin - Macintosh.

http://www.guinnessworldrecords.com/content_pages/record.asp?recordid=48001

Ursäkta, men är det inget annat i filmen ni ser som bara måstevara ditlagt nu i efterhand.
FÖr att inte vara för övertydlig så kan jag säga att det är i filmen första tredjedel...

Ähh, orkar inte vara mystisk. I filmens första sekunder då kameran glider in mot röret uppifrån... så är tv-apparaterna inte tv-apparater... vad ser ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Eriksson
Ähh, orkar inte vara mystisk. I filmens första sekunder då kameran glider in mot röret uppifrån... så är tv-apparaterna inte tv-apparater... vad ser ni?

Det ser ut som iMac G4, kan jag tänka mig, men efter ett tag ser man att det är samma apparater som finns när kameran är inne i röret. Dom är vita på sidorna

• Oregistrerad
  • 2004-01-24 18:42

Vet inte men jag kankse är helt ute å cyklar men i ena den "nya" är det inte målat en dator tyå en mac på den och i den gammla har slägg kasterska endast en hel vit överdel? (Kan var att jag bara sätt den "gamla" i sunk kvalitet men ändå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 13:01

Släggkasterskan har alltid haft Macintosh-loggan på tröjan. Alltså inte Apple-loggan, utan Macintosh-loggan, som syns i startskärmen på System 7 och tidigare.

Allså, det roligaste var då jag såg den nya versionen av filmen var att jag tyckte tjejen såg så otroligt mycket äldre ut. Jag började spekulera direkt om dom hade gjort en ny omklippt version och spelat in nya scener med samma tjej.

Fast så var det inte!

En bra demonstration hur viktig en kalibrering är egentligen.

1
Bevaka tråden