Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-bränning - ett helvete numera. Kan nån ge en lektion?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-07 11:06

Förr hade man aldrig några större problem att bränna CD-skivor. Nu får jag slänga var och varannan skiva. Jag blir fullkomligt rysk på det här snart. Kan nån ge en lektion eller hänvisa till nån vettig tutorial?

Har detta:
G4, 500MHz (uppgrad G3) med CD-läsare (ej brännare) internt.
Phillips Jackrabbit 24CDRW brännare/läsare
OS 10.2.8
Toast 6 Titanium

Detta händer/händer inte alltför ofta:
Bränning avbryts i slutet av bränningen: "Skivan blev inte bränd".
Bränd skiva läses inte alls.
Bränd skiva läses inte alls av den interna CD-läsaren, men däremot alldeles utmärkt av den externa Philips-brännaren.
Bränd skiva som matas in i Mac med OS9: "Känner inte igen skivans format".

Detta gör jag:
Bränner med 2ggr hastigheten
Väljer antingen "Mac only" (HFS+?) eller "Mac & PC"

Vad gör jag för fel?????

PS: Förr kunde man ju välja "Session" eller "disc". Kan man inte det på 6 Titanium?

Danne

EDIT: Eftersom en del skivor blev lästa av den externa brännaren men inte av den interna läsaren, så trodde jag det var fel på den senare och bytte ut den. Men det halp ikke ett dyft...

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-07 12:43

Hm, låter snarast som din brännare inte gör sitt jobb så vidare bra.
1. Har du provat nån bränd skiva (som brännaren kan läsa, men inte den interna cd-spelaren) i ytterligare nån cd-spelare?
Samma resultat?

Isåfall är det nog dags att köpa en ny brännare.

2.Vad använder du för skivor? På en spindel för 149:- med 50 noname-skivor får man räkna med att 5-10 stycken inte funkar...

I Toast 5.1.4 (som jag kör) går det jättebra att bänna Sessions, tror inte att dom har ändrat det i 6:an... Fast det vet man ju aldrig.

Ed: stoppade in lite extra bokstäver.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-07 12:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat
Hm, låter snarast som din brännare inte gör sitt jobb så vidare bra.
1. Har du provat nån bränd skiva (som brännaren kan läsa, men inte den interna cd-spelaren) i ytterligare nån cd-spelare?
Samma resultat?

Isåfall är det nog dags att köpa en ny brännare.

2.Vad använder du för skivor? På en spindel för 149:- med 50 noname-skivor får man räkna med att 5-10 stycken inte funkar...

I Toast 5.1.4 (som jag kör) går det jättebra att bänna Sessions, tror inte att dom har ändrat det i 6:an... Fast det vet man ju aldrig.

Ed: stoppade in lite extra bokstäver.

tomcat!

Brännaren är ca tre månader gammal, en nyinköpt Philips Jackrabbit. Det kan iofs vara fel på den ändå. Men om en skiva som INTE kan läsas i den interna läses utan problem i den externa - kan det verkligen vara fel på brännaren då?

Har provat brända skivor på två datorer med samma OS. Samma fel.

Använder "mellanklass"-skivor, märke "SK", kostar 79 för 10 st (vill ha ask till varje, så spindel är icke för mig).

Hur skall man köra då? Köra med "Mac only" (om det nu är HFS+) eller "Mac & PC"? Spelar det ingen roll? Hastigheten? Cache-minnet?

Förresten: när jag bytte den interna brännaren såg jag att den var byglad till "slave". Provade bygla om till "master" enligt tips i xlr8yourmac.com, men det funkade inte heller....

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 14:52

Det låter hur som helst som om det är knas på din brännare. Om jag förstår saken rätt så kan din brännare bara läsa sina egna skivor. Bara för att den är ny innebär det inte att den inte kan ha åkt i golvet.
Har själv haft högst ett par felbrända skivor av hundratals och det var på den gamla goda scsi-tiden.
För databränning och snabbaudioCDs kör jag Toast5(OSX). För Audiomasters till CD-press kör jag Jam2.6 under OS9.22.x16.
Inga returer. Dess utom med allt från dyraste till spindelskivor.

Prova med exakt samma filer med en annan brännare.

Hoppas det löser sig.

mvh
Lennart

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-07 14:59

tca,

Tack för inlägg. Jag skall nu åka tillbaka till leverantören av brännaren och försöka få en ny.

Men jag får tyvärr inget svar/bekräftelse på att jag gör rätt eller fel när jag bränner.
Finns det verkligen INGEN som kan berätta hur NI bränner?
Vilket format?
Vilken hastighet?
Gör jag rätt som kör "Mac only" eller "Mac & PC" och kör på 2x hastigheten och "prevent buffer underrun"?

EDIT: Men å andra sidan: Om nu brända skivor faktiskt GÅR att läsa i den externa brännaren, så måste ju datan finnas tillgänglig. Skulle alltså den externa vara mer "liberal" och läsa ej helt perfekta skivor, medan den interna kräver måste ha hundraprocentiga skivor?

Jag får tuppjuck...
Danne

Senast redigerat 2004-01-07 15:10

Jag bränner alltid ISO standard och på max "48x" och än så länge har jag aldrig haft några problem,jag har i och för sig en partition på hårddisken som alla filer som skall till att brännas läggs på för att sedan defragmenteras och därefter brännas och så har jag tilldelat cache-minnet 128Mb ram.

• Medlem
  • 2004-01-07 15:24

Jag har varit med om att vissa skivor inte går att bränna med vissa brännare. Jag har även varit med om att filer till synes har hamnat på skivan, men efter att ha matat ut, och sedan sätta tillbaka skivan så funkar det inte längre.

Testa ett annat fabrikat på skivor. Min iBook hade problem med CD/RW.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-07 17:25

Har nu en ny, identisk brännare och bränt en skiva utan problem. Jag börjar misstänka att det var nåt vajsing på USB-kabeln till den förra...

(Köpte förresten brännaren hos SIBA. När jag kom med den "trasiga" så var man ganska ointresserad att över huvud taget göra mer än skicka den till Philips. Att jag behövde en brännare under tiden - begagnad eller ny - brydde dom sig inte om, inte oväntat. Inte heller att jag tvingats kast bort ca 30 skivor. Frågade till slut om jag kunde köpa en på öppet köp en månad, och det gick bra. Men detta är en annan historia...)

Håhåjaja....

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 17:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Men jag får tyvärr inget svar/bekräftelse på att jag gör rätt eller fel när jag bränner.
Finns det verkligen INGEN som kan berätta hur NI bränner?
Vilket format?
Vilken hastighet?
Gör jag rätt som kör "Mac only" eller "Mac & PC" och kör på 2x hastigheten och "prevent buffer underrun"?

Jag bränner alltid i full fart(det högsta som det står på CD-skivan)
Detta gäller både data- och AudioCDs.
(Jag var involverad i en -mycket- lång diskussion på ett MasteringsForum för ett par år sedan- det finns ingen, jag repeterar ingen, som i en dubbel blindtest kan höra skillnad på CDs brända i olika hastighet. Antingen fungerar CDn eller inte.)

Jag använder "prevent buffer underrun".
ISO för Windows.
MacOnly annars.
RedBook (Jam2.6 i OS9) för Masters.
Toast5 (OSX)för snabb lyssningar

Lennart

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-07 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av tcastudios
Jag bränner alltid i full fart(det högsta som det står på CD-skivan)
Detta gäller både data- och AudioCDs.
(Jag var involverad i en -mycket- lång diskussion på ett MasteringsForum för ett par år sedan- det finns ingen, jag repeterar ingen, som i en dubbel blindtest kan höra skillnad på CDs brända i olika hastighet. Antingen fungerar CDn eller inte.)

Jag använder "prevent buffer underrun".
ISO för Windows.
MacOnly annars.
RedBook (Jam2.6 i OS9) för Masters.
Toast5 (OSX)för snabb lyssningar

Lennart

Ah! Tack!!!!
Nu kör jag via USB1.1 vilket inte tillåter mer än max 4ggr hastigheten, men i övrigt så gör jag alltså rätt - eller i vart fall som du.
Det var skönt att veta.
Tack igen!

Danne

• Oregistrerad
  • 2004-01-10 06:32

För att skriva sessions på en skiva måste du se till i Toast 6 skrivar inställningar att Close Disc är inte ikryssat. Då kan man skriva flera gånger på skivan tills det inte finns någon plats kvar på CDn eller du skriver en CD och har Close Disc ikryssat.

//Rob

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-10 12:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
För att skriva sessions på en skiva måste du se till i Toast 6 skrivar inställningar att Close Disc är inte ikryssat. Då kan man skriva flera gånger på skivan tills det inte finns någon plats kvar på CDn eller du skriver en CD och har Close Disc ikryssat.

//Rob

Hej Rob,

Jo, jag har sett den där inställningen och gissade att den sköter om det du beskriver.
Men det är ju alldeles förbannat korkat. Dom har haft "write session" eller "write CD" i "alla" år. Det finns ju ingen som helst anledning att ändra.

Men jag börjar få klart för mig att den specielle brännaren jag köpte (Philips Jackrabbit) inte funkar på Mac. Efter att ha provat ALLT på flera datorer, olika USB-kablar, olika brännarprogram, etc så lämnade jag alltså in brännaren på garanti-reparation.

Eftersom jag inte kunder vänta XX veckor, så köpte jag en till, exakt likadan, på öppet köp (hoppas jag...). Den ger exakt samma skitdåliga resultat som den förra...

Varning alltså för Philips Jackrabbit 24 CDRW externa brännare....

• Oregistrerad
  • 2004-01-10 13:02

Är den ansluten med USB till datorn? Jag skulle aldrig köpa en USB 1 CDRW brännare. Överföringen är extrem långsam över USB och även om brännaren klarar 24x så kan du ändå köra endast 2x eller maximalt 4x. Slöseri med tid och nerver. Köp en Firewire brännare eller byt ut den interna CD. Se bara till att CDRW brännaren är 100% stödd av OS X. LiteOns CD brännare är rätt billiga och många fungerar direkt i OS X utan extra tillägg.

//Rob

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-10 13:17
Citat:

Är den ansluten med USB till datorn? Jag skulle aldrig köpa en USB 1 CDRW brännare. Överföringen är extrem långsam över USB och även om brännaren klarar 24x så kan du ändå köra endast 2x eller maximalt 4x. Slöseri med tid och nerver.

Jodå, jag visste att det skulle gå långsamt. Men det är inga problem eftersom jag förutom mitt fördelaktiga utseende, överlägsna intellekt och charm också har nerver av stål.

Citat:

Köp en Firewire brännare eller byt ut den interna CD. Se bara till att CDRW brännaren är 100% stödd av OS X. LiteOns CD brännare är rätt billiga och många fungerar direkt i OS X utan extra tillägg.

Nä, av olika skäl, bl.a. för att jag kan använda den på andra datorer, vill jag ha en extern. Men när jag övertygat Philips om att deras brännare inte funkar på Mac och fått tillbaka alla pengar samt ersättning för förstörda skivor (jodå, jag är en obotlig optimist och tror att alla tillverkare är snälla), så skall jag titta på FW/USB-brännare. Bl.a. har Macoteket en LaCie som verkar intressant...

Kan det inte vara dåliga skivor då? Testa att byta märke och prisklass.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-10 13:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Kan det inte vara dåliga skivor då? Testa att byta märke och prisklass.

Njaeee...
Jag använder "mellanklass", dvs 80 spänn för 10 skivor. Men jag trodde faktiskt att det berodde på skivorna först och testade på ett annat, dyrare och "bättre" märke men det blev samma fel där.
Men det är klart, det finns ju en chans på 57.000.000.000.000.000 att just JAG fått alla skivor med fabrikationsfel från olika håll. Tittar man tillbaka på hur genom-jävligt allt varit sista månaden för yours truly, så skulle det kanske stämma.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 13:44

Satsa på en Firewire-brännare nästa gång Danne och gärna av annat fabrikat än Philips *harkel*.

Nej, men ärligt talat. USB torde borga för mer problem med bränningen än firewire pga. låg överföringshastighet. Du borde även studera cache-minnets storlek på brännaren för att på så vis slippa att vänta på att "buffer underrun" körs om och om igen som det gärna gör vid bränning med lite cache minne.

Personligen köpte jag en intern 48X brännare av Lite-On, en riktigt budgetmärke, men de lär tillverka hårdvaran till flera dyrare brännare och fick riktigt bra kritik på dem CD-bränningsforum jag studerade. Brännaren har fungerade klockrent, även om den sedemera är såld pga. datorbyte. Jag har även monterat eftergångaren (52X) i tre andra macar (släkt/vänner) med lika gott resultat.

Ett extern FW-chassi är väl dock det bästa i mitt tycke. Speedmania har ju ett prisvärt chassi ex. där du kan montera vilken brännare du vill.

Speedmaniachassit kostar 950kr inkl. moms och en LiteOn 52X brännare kostar 390kr inkl. moms. Totalt 1340kr inkl. moms altså. Annars har LiteOn en Combo modell som läser DVD och skriver CDs i 48X. Ligger på drygt 500kr. Dyrare brännare går ju också an, men prisskillnaden brukar vara ganska stor. En Plexto med samma prestanda kostar ju tex. 1200kr. En annan lönsam affär kan vara att köpa CD-brännaren av någon som just monterat DVD-brännare i sin mac tex.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-10 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Satsa på en Firewire-brännare nästa gång Danne och gärna av annat fabrikat än Philips *harkel*.

Jo, nån mer Philips-brännare lär det inte bli. Men jag skall berätta nåt som inte alls hör till brännar-problemen, men som en bakgrund till ett av skälen varför jag valde ett "betrott" märke:

Jag bodde i Vietnam många år och hade en Philips mobiltelefon. En dag försvann manualen/handboken, och jag kontaktade Philips i Vietnam och undrade om dom kunde fixa en ny, månne? Nej, det kunde dom VERKLIGEN inte.

Då faxade jag Philips i Holland. Efter två dagar ringde det på dörren. Där stod en DHL-gubbe med en liten låda från Philips huvudkontor. I lådan fanns en splitter ny handbok till mobilen och en ursäkt för att Vietnam-kontoret hade struntat i att ordna saken. Dessutom kom det en exakt likadan försändelse med vanlig post en vecka senare.

Då lyfter man på hatten..Jag har aldrig, vare sig förr eller senare, upplevt en sådan service. Den där DHL-försändelsen kostade ungefär 1.000 spänn...

Citat:

Nej, men ärligt talat. USB torde borga för mer problem med bränningen än firewire pga. låg överföringshastighet. Du borde även studera cache-minnets storlek på brännaren för att på så vis slippa att vänta på att "buffer underrun" körs om och om igen som det gärna gör vid bränning med lite cache minne.

Personligen köpte jag en intern 48X brännare av Lite-On, en riktigt budgetmärke, men de lär tillverka hårdvaran till flera dyrare brännare och fick riktigt bra kritik på dem CD-bränningsforum jag studerade. Brännaren har fungerade klockrent, även om den sedemera är såld pga. datorbyte. Jag har även monterat eftergångaren (52X) i tre andra macar (släkt/vänner) med lika gott resultat.

Ett extern FW-chassi är väl dock det bästa i mitt tycke. Speedmania har ju ett prisvärt chassi ex. där du kan montera vilken brännare du vill.

Speedmaniachassit kostar 950kr inkl. moms och en LiteOn 52X brännare kostar 390kr inkl. moms. Totalt 1340kr inkl. moms altså. Annars har LiteOn en Combo modell som läser DVD och skriver CDs i 48X. Ligger på drygt 500kr. Dyrare brännare går ju också an, men prisskillnaden brukar vara ganska stor. En Plexto med samma prestanda kostar ju tex. 1200kr. En annan lönsam affär kan vara att köpa CD-brännaren av någon som just monterat DVD-brännare i sin mac tex.

Brännaren jag tittat på hos Macoteket är den här . Den verkar OK...

Senast redigerat 2004-01-10 14:07
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 14:25

Snacka om bra service. Då förstår jag att du gillar Philips.

LaCie brännaren du länkade till med FW-anslutning är ett mycket bra val. Jag har själv ägt ett par LaCie brännare, både SCSI och FW och är mycket nöjd med dem. 2mb cache är inte superbra men det kan man leva med. Jag hittar ingenting om Burn Proof stöd (Buffer Underrun Protection) varken hos macoteket eller lacie vilket är märkligt. Kan vara något de missat att skriva om bara.

Den finns för 1200kr inkl. moms hos www.mycom.se. 100kr billigare än Macotekt.

Sen kan man ju tycka att Philips borde vara bra på CD-produkter eftersom de varit med och skapat standarden med Sony. Om det sedan stämmer är en annan sak.

• Medlem
  • 2004-01-10 15:22

Köp kvalitetsgrejor från en välrenommerad Mac-återförsäljare. Bästa kvalitet kostar, men lönar sig i längden.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-10 15:38
Citat:

Snacka om bra service. Då förstår jag att du gillar Philips.

LaCie brännaren du länkade till med FW-anslutning är ett mycket bra val. Jag har själv ägt ett par LaCie brännare, både SCSI och FW och är mycket nöjd med dem. 2mb cache är inte superbra men det kan man leva med. Jag hittar ingenting om Burn Proof stöd (Buffer Underrun Protection) varken hos macoteket eller lacie vilket är märkligt. Kan vara något de missat att skriva om bara.

Den finns för 1200kr inkl. moms hos www.mycom.se. 100kr billigare än Macotekt.

På Macotekets sida står det "52x52x24", och samma på LaCies sida.
Men i PDF-filen med data som man kan ladda hem från LaCies sida så finns det två alternativ: 48x24x48 (med 2Mb cache eller "buffer" som det också kallas), samt 40x24x48 med 4Mb "buffer".

Jag skall mail dom på måndag och kolla vad some gentligen gäller. Inte för att det är sådär himmelsvid skillnad, men en dubbelt så stor cache är ju alltid trevligare. Sen tycker jag inte det spelar större någon roll om den bränner 40, 48 eller 52 ggr.

Tack f länken till mycom. Men jag lägger hellre en slant extra på folk jag litar på och har haft att göra med tidigare

Se på Philips-exemplet, vad bra det gick...
</djup ironi>

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 15:42

PDF:en läste jag också men den var baserad på deras föregående modell. Idag tycks de endast erbjuda 52X CDRW med USB eller Firewire och 2mb cache i båda fallen samt drygt 80ms söktid.

Om du mailar dem borde du passa på och fråga angående Burn Proof då det är värt varenda slant när det gäller bränning i hastigheter uppåt 52X. Troligtvis har CD-brännaren i den där lådan det, då det aldrig är LaCie som tillverkar 5.25" enheten utan snarare Sony, Teac, Philips, Samsung, LiteOn, Panasonic, Pioneer eller annat företag. Så är det med de flesta brännare idag. Företaget som tillverkar lådan tillverkar ej brännaren. Med undantag för vissa dyrare märken, typ Plextor tex. som producerar både läsare och chassi själva.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-10 18:20
Citat:

PDF:en läste jag också men den var baserad på deras föregående modell. Idag tycks de endast erbjuda 52X CDRW med USB eller Firewire och 2mb cache i båda fallen samt drygt 80ms söktid.

Om du mailar dem borde du passa på och fråga angående Burn Proof då det är värt varenda slant när det gäller bränning i hastigheter uppåt 52X. Troligtvis har CD-brännaren i den där lådan det, då det aldrig är LaCie som tillverkar 5.25" enheten utan snarare Sony, Teac, Philips, Samsung, LiteOn, Panasonic, Pioneer eller annat företag.

Sa du Philips?;)
Bra idé dock. Jag skall fråga om detta...

1
Bevaka tråden