Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antal decimaler i kalkylatorn (10.2.8)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 13:52

Någon som har lyckats pressa in fler än 10 decimaler i den inbyggda kalkylatorn? För mig går taket vid 10 decimaler och jag behöver möjligheter till fler, går det?

Om det inte går, någon som har förslag på fristående, kalkylator program? Under OS 9 använde jag CalcWorks, men tyvärr har den inte uppdaterats.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 14:07

I menyn "Innehåll" kan du ju dels välja "Avancerad" och dels välja "Precision> 16" så får du 16 decimaler. Du kan även välja att räkna i andra talbaser såsom Hexadecimal, Binärt, Oktalt, ASCII, Unicode, IEEE hexadecimalt.

Fippla runt lite i menyerna så kan du göra den befintliga kalkylatorn lite mer användbar. Det bästa är väl dock en smidig bordskalkylator av bättre slag. Själv använder jag en TI92:a. Dock utan tyska inslag (se bild).

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 14:25

Jag vet inte vad jag har lyckats med vad gäller min kalkylator, men inte verkar det vara samma som din. Jag har version 3.0 och till den finns det inte någon meny "innehåll". Jag kan välja avancerat, men det är allt, av de saker som du nämner. Jag har varit i alla menyer i min kalkylator, det finns inga andra inställningar man kan göra än avancerad.

Förresten.
Är det bara jag som inte kan skriva ett komma i Kalkylatorn med den numreriska delen på tangentbordet?

I Mac OS X 10.3.2 är det så.
Minns inte att det var på det viset i 10.2 versionerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-08 00:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Jag vet inte vad jag har lyckats med vad gäller min kalkylator, men inte verkar det vara samma som din. Jag har version 3.0 och till den finns det inte någon meny "innehåll".

Du måste nog ha 3.1, i den finns det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 00:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Förresten.
Är det bara jag som inte kan skriva ett komma i Kalkylatorn med den numreriska delen på tangentbordet?

I Mac OS X 10.3.2 är det så.
Minns inte att det var på det viset i 10.2 versionerna.

Hos mig var det så även i 10.2

Lennart

Calculator+ är en grymt trevlig, snabb, gratis och funktionell ersättare till den inbyggda miniräknaren.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Du måste nog ha 3.1, i den finns det iaf.

3.1, är det lika med Panther? Jag har 10.2.8 och har bara 3.0.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
3.1, är det lika med Panther? Jag har 10.2.8 och har bara 3.0.

Det förklarar saken.

Calculator 3.0 = MacOS X 10.2.x
Calculator 3.1 = MacOS X 10.3.x.

Testa någon av de tredjeparts-kalkylatorer som erbjuds via versiontracker. Calculator+ som Ciryon tipsade om tex.

Alternativt uppgradera till 10.3.2. Det finns väl inget skäl att låta bli med den uppgraderingen egentligen? Bortsett från priset som kan verka lite avskräckande till en början. Själv tycker jag utan tvekan att det är värt det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tcastudios
Hos mig var det så även i 10.2

Lennart

Jaha...
Det är ju helt värdelöst.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 12:54
Citat:

Testa någon av de tredjeparts-kalkylatorer...

Alternativt uppgradera till 10.3.2. Det finns väl inget skäl att låta bli med den uppgraderingen egentligen? Bortsett från priset som kan verka lite avskräckande till en början. Själv tycker jag utan tvekan att det är värt det. [/B]

Det får bli en tredjepartskalkulator så länge. Skall få en ny burk om några månader så då känns kostnaden något onödig.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 13:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av tcastudios
Hos mig var det så även i 10.2

Lennart

Jag kan i 10.2.8. Kan det vara en inställning månntro? Ialla fall i OS 9 kunde man ställa in om man ville ha punkt eller komma. En inställning som ställde till stora spratt för en novis inom statistiken som ville köra vissa beräkningar i statistikprogrammet som vägratde. Inte ens deras support kom på vad det kunde vara, tills jag fick tipset att kolla om jag på systemnivå hade valt punk eller komma. Så kan det gå.........

Jag har ett tips, gå till systeminställningar > internationellt > numeriskt format och ställ in komma under skiljetecken, decimal.

  • Medlem
  • 2004-01-10 14:49

Testa TopCalculette Pro, den är mycket bra, synlig remsa med alla beräkningar, omvandling mellan olika valutor,hämtar kurserna aut. från internet. Klarar 12 decimaler, (kan begränsa till två decimaler för valutor).
http://www.rubensoft.com/Main_US.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Jag har ett tips, gå till systeminställningar > internationellt > numeriskt format och ställ in komma under skiljetecken, decimal.

OK. Tack för tips. Det funkar inte med kommatecknet i Kalkylatorn för jag har numreriskt format inställt på Irland och använder svensk tangentbordsuppsättning.
Bytar jag numreriskt format så fungerar det. Fattar dock inte varför jag inte får ha det som jag vill. Ett komma är väl ett komma?

Likaså är det värdelöst att jag inte kan programmera in "bakåt" och "framåt" på min sjuttioelvaknappsmus bara för jag har engelska i menyerna, men svensk t-bordsuppsättning.

1
Bevaka tråden