Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig överföringshastighet PC <-> MAC

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:25

Har problem att få min iBook G4 (Panther) att ta emot filer i en acceptabel hastighet från min PC-burk som kör Win XP.

Har testat att dela ut både på pc:n och mac:en och att hämta till mac:en från PC:n eller att skicka från PC:n till Mac:en.

MEN, jag får väldigt dålig överföringshastighet. Eftersom båda nätverkskorten är på 100Mbit så borde det som fort som 17, men det verkar som min iBook för över några megabyte och sedan går på fikarast... och vips så är hastigheten nere i ca 100kb/s.
Har överfört stora filer med min PC-burk förut och det har inte varit några problem, så jag antar att problemet ligger hos min lilla iBook...

Någon som upplever något liknande? Hur åtgärdar man detta?
Är det någon prioritet man skall ställa in någonstans, så att OS X fattar att filöverföringar skall ha högsta prioritet?

Ska kanske tillägga att jag kör SMB mellan min iBook och PC. Kan det vara så att SMB-protokollet i OS X är dåligt implementerat?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-07 20:08

Gör du något annat samtidigt i nätet t ex surfar på internet?
Har du en hubb emellan datorerna?

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 20:45

Nej, jag gör inget annat.

Datorerna är sammankopplade med korslinkad kabel, så jag borde åtminstone få ett par Mbyte/s i överföringshatighet, vilket jag också får i några sekunder...

...MEN sedan händer det något, och det verkar som om OS X ger överföringsprocessen lägre prioritet och hastigheten sjunker till ca 100kB/s. Vilket inte direkt känns acceptabelt på en direktkopplad 100Mbit....

Det måste ju finnas många personer här i forumet som också har en PC-burk och upplevt(er) samma problem, eller?!

Har samma problem, går grymt segt att kopiera saker till macen från PCn.
Har saker utdelat på macen och kopiering från den går ganska bra, men inte till den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 17:49

Jag har precis testat att kopiera en 50 MB fil mellan en Dell Inspiron och en PB 15" 667 DVI, både till och från PC, och både där Macen ansluter till PCn och vice versa. I samtliga fyra fall fick jag gått och väl en överföringshastighet på många MB/s, den begränsande faktorn i mina fall var hela tiden hårddiskarna (Mellan datorerna finns det också en router).

Problemet tycks således i alla fall inte vara globalt (om nu någon trodde det).

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 18:00

När jag sitter på PC och kopierar FRÅN/TILL macen så går det bra först men går ner till nästan tvärstopp..

När jag sitter på macen och kopierar från/till PC:n så går det alltid fint... Prova byta dator ni kopierar från/flyttar till....

Problemet försvann när jag installerade senaste OS X 10.3.3 Updateringen...

Ursprungligen av jockeleu:

När jag sitter på PC och kopierar FRÅN/TILL macen så går det bra först men går ner till nästan tvärstopp..

När jag sitter på macen och kopierar från/till PC:n så går det alltid fint... Prova byta dator ni kopierar från/flyttar till....

Problemet försvann när jag installerade senaste OS X 10.3.3 Updateringen...

Har inte testat hur det är när man sitter vid macen och gör kopieringen.

Men däremot har jag testat från 5-6 PC, lika dåligt på alla, utom en

10.3.3 är installerat....

• Oregistrerad
  • 2004-04-28 17:23
Ursprungligen av D Damlin:

Har inte testat hur det är när man sitter vid macen och gör kopieringen.

Testa det...

Har nu märkt att det funkar lika dåligt att kopiera till från OSX med OS9.

Ingen som haft samma problem och löst det?

Har nu märkt att det funkar lika dåligt att kopiera till från OSX med OS9.

Ingen som haft samma problem och löst det?

Kan det vara ett switchproblem/Duplexproblem ? Alltså ett duplexproblem mellan arbetsstationer och server. Prova att ställa server på 100 Full duplex och klienterna på densamma. Annars låter det som ett knepigt problem.

Jag har funderat på det med, det är nämligen inte switchar utan bara hubbar i nätverket.
Men det funkar ju bra OSX<--->OSX

Jag har funderat på det med, det är nämligen inte switchar utan bara hubbar i nätverket.
Men det funkar ju bra OSX<--->OSX

Finns det någon logik i vilka som sitter på vilka hubbar?

• Medlem
  • Piteå
  • 2004-04-30 18:02

Ett ord: FTP

1
Bevaka tråden