Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa DV bandet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag började att klippa familjens STORA HÖG med dv filmer, upptäckte jag till min förfäran och besvikelse att inledningen på SAMTLIGA Sony Premium band var så fulla av drop outs att både iMovie och iDVD kraschade! Efter ungefär 2-5 minuter uppförde sig banden OK, men de första scenerna är naturligtvis förstörda.

På ett Maxell band fungerade allt utan anmärkningar!

Allt är filmat med Canon MV20i och i std play och kameran rengjord med rengöringstape då och då.

Seriösa åsikter om bästa bandet , pris/prestanda? Finns det oberoende tester genomförda?

Har någon erfarenhet om det finns något att hämta hos Sony som kompensation?

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 20:29

Min "seriösa" åsikt om mini DV band är att de inte är tillförlitliga.
Som lagringsmedia är de under all kritik, inget jag litar på med andra ord.
Som master för redigerade produktioner är det rena lotteriet.
Återanvänder inte heller band, min erfarenhet är att det ökar risken för drop-outs.
Svårt att rek. ngt märke då det verkar vara olika beroende på vilken kamera eller bandare man använder. Kör själv med SONY Excellence och då endast en gång per band...
Kompensation kan du nog tyvärr glömma!

• Oregistrerad
  • 2004-01-08 01:21

Hur gamla är banden? För något/några år sedan var det stundtals en hetsig debatt huruvida man samtidigt skulle använda olika fabrikat av DV band eller inte. Det skulle bero på att somliga band hade "våt" emulsion medan andra använde "torr", och om man blandade de två skulle/kunde det leda till skit på video huvudena med drop outs som följd etc. etc. Detta problem lär nu vara ur tiden, om det alls existerade. Åsikterna verkade gå isär......

De äldsta är från sommaren 2001. Jag har bara spelat in en gång på varje band.

Det som är mest underligt är att det är just i början av varje Sony band som drop outsen är katastrofmånga medan Maxell bandet är ok.

Hur är det med tillverkningen av band, finns det en enda stor fabrik som tillverkar åt alla som vill sälja under eget namn?

Så här skriver Cyberphoto:
"Band
Vi rekommenderar Panasonic videoband, då vi vet att de fungerar mycket bra till denna kamera. Naturligtvis finns det andra märken som också passar. Det finns band som går trögare än andra band och kan smutsa ner, vilket leder till felfunktion och att kameran behöver rengöras."

• Medlem
  • 2004-01-09 17:44

Jag har motsatt erfarenhet, att Maxell droppar men inte Sony...
Sen jag gick över till att bara använda Sonyband så har jag inte varit med om några nämnvärda drops. Canonkamerorna brukar dock vara lite känsligare vid uppspelning, prova att spela upp från en Sony.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-09 17:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Så här skriver Cyberphoto:
"Band
Vi rekommenderar Panasonic videoband, då vi vet att de fungerar mycket bra till denna kamera. Naturligtvis finns det andra märken som också passar. Det finns band som går trögare än andra band och kan smutsa ner, vilket leder till felfunktion och att kameran behöver rengöras."

Jag har också läst det men har lite svårt att lita på ÅF i allmänhet. De vill ju kränga grejjer.

Men det verkar som olika kamerafabrikat fungerar olika med olika bandtillverkare. Jag har samma kamera som du men har alltid kört Sony Exellence. En del band är äldre än de du beskriver och funkar perfekt. Nån gång hade jag problem i slutet av tapen men det åtgärdades med rengöring.

1
Bevaka tråden