Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertalningskampanj

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:29

Hej,

Som relativt nybliven halvtids/switcher kan jag bara säga att jag är helnöjd. Kör tyvärr Pc på jobbet men har en iMac 17" hemma.

Nu försöker jag övertala min käre far att han skall bli mac användare. Som nybliven pensionär har han två stora intressen golf och fota med sin digitalkamera.

Pc´n som han har krånglar jämt så att släkt o vänner hela tiden får rycka ut för att installera om m.m.

Jag har sagt till honom att han skall köpa en mac för det kommer funka perfekt med iPhotho mm. Problemet är att alla andra han pratar med tycker att maccen är för dyr och de kan bara pc.

Hjälp mig med argument!!

//Magnus

1. Hans digital kamera fungerar säkert i Macen.

2. Han kommer säkert att uppskatta iPhoto.

3. Med ett .Mac-konto kan han väldigt enkelt lägga ut bilder på webben för släkt och golfpolare att kika på.

4. Med iPhoto kan han göra snygga bildspel med musik som han kan visa när det kommer besök. Antingen på datorn eller bränna ner och visa på tv:n via dvd.

Enklast är att visa honom detta på din iMac så att han ser hur enkelt det faktiskt är. .Mac-konto finns för gratis användning i 60 dagar tror jag.

• Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:51

Är det någon som har förslag på en bra mac till denna gamla gubbe på 62 år

Den behöver inte vara bärbar, det vore även bra med ett enklare bokföringsprogram någon som vet?

//Magnus

Köp gubben en ny DELL dem funkar utan problem!

Nä nu skojade jag med dig !!

Frågan man kan ställa sig är viken prisklass han kan tänka sig att köpa sig en dator för!

För ska det vara en imac med DVD – Brännare då kostar de runt 19000 Kr lika mycket som den biligaste G5 vilket jag hade valt före än imac. Han kan ju behålla den gamla skärm han har från Pc’n till Macen eller !

På sätt och vis tycker jag att det vore over-kill att köpa en G5 för de behoven. iMacen är tystare, och den är mycket smidigare att placera som en hemmadator. Priset är riktigt bra om man inte behöver DVD-brännare, men då får man även nöja sig med skärm på 15". Kanske man vill prioritera en större skärm om man huvudsakligen ska använda den till foto, och då är ju den med 17" och DVD-brännare alternativet. Om den känns dyr så kanske man kan motivera sig genom att titta på vad en 17" TFT-skärm kostar att köpa separat.

iBooken är ju också tillräcklig vad gäller prestanda, men det kanske blir tråkigt med den lilla skärmen, även om man köper den med 14".

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-08 15:02

eMacen är ju ännu billigare än iMacen. Bra skärm och tyst. Finfin maskin åt din far.

• Oregistrerad
  • 2004-01-08 15:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
eMacen är ju ännu billigare än iMacen. Bra skärm och tyst. Finfin maskin åt din far.

Skall surfa lite med den gamle på apple.se så han får se alla maccar.

Han kan ju annars ta min om han köper mig en powerbook 17":D

//Magnus

Försök även få med honom till en bra ÅF som har de aktuella modellerna till påseende/klämmande i verkligheten vilket är bra mycket mer givande än att se en bild via en liten datorskärm. Närmast för dig bör vara exempelvis MacForum i Göteborg.

Adress och öppettider finns på www.macforum.se

Lycka till (med PowerBooken)!

• Oregistrerad
  • 2004-01-08 16:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Magtil
Hjälp mig med argument!!

1. Det vanliga - inga virus till mac.

2. Din far ska ha en likadan burk som du har. Anledningen är ganska enkel: om han behöver hjälp med nånting kan han fråga dej:)

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-01-08 16:22

Ställ din imac hos honom i en vecka eller månad...

Dent enda kruxet är väl att han inte kommer att lämna tillbaka din Mac när han väl har börjat använda den...

1
Bevaka tråden