DS_Store
Där lagras info om hur informationen i en viss katalog skall visas. Att radera filen går aldeles utmärkt. Vill du ta bort alla DS_Store filer på hela hårddisken går det fint med ex. Cocktail. Annars kan man ju bara slå på visning av dolda filer och söka på .DS_Store och radera manuellt.
Desktop DB och Desktop DF har det ju hetat i senare systemversioner än System 7. Om filerna fortfarande används under Mac OS X är jag mycket osäker över och kan heller inte kontrollera då min mac fortfarande är inlämnad hos verkstaden. Filernas funktion, den info som lagras i filerna, har ju förändrats en hel del från olika systemversioner.
I ett tidigt stadium lagrades en hel del, från filhirarkin på hårddisken (förteckning över alla filer och mappar) samt den information som skrivits in i "info-rutan" för enskilda filer mm. Jag tror även att information om vilka tillägg som var valda att vara aktiva vid uppstart även lagrades där under OS9, men jag är lite osäker.
Enligt det här dokumentet ser det ut som att filerna främst berör Classic. Du kan även läsa mer om dess funktion där om du är intresserad. Själv har jag inte använt Mac OS 9 (classic) sedan Mac OS X 10.0 så jag minns inte riktigt 100%-igt.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=10182
.hotfiles vet jag faktiskt inte vad det är. Det låter som om det har med hårddiskens "hot-bound" att göra men jag är definitivt osäker.