Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det här för filer, och vilka kan tas bort?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-08 20:32

Är det någon som kan förklara exakt vad dessa filer är för något och vilka man utan risk kan ta bort?

.DS_Store
.hidden
.hotfiles.btree
Desktop DB
Desktop DF

Vilka hör till Mac OS X och vilka tillhör Classic (OS 9)? Tack på förhand.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 21:05

DS_Store
Där lagras info om hur informationen i en viss katalog skall visas. Att radera filen går aldeles utmärkt. Vill du ta bort alla DS_Store filer på hela hårddisken går det fint med ex. Cocktail. Annars kan man ju bara slå på visning av dolda filer och söka på .DS_Store och radera manuellt.

Desktop DB och Desktop DF har det ju hetat i senare systemversioner än System 7. Om filerna fortfarande används under Mac OS X är jag mycket osäker över och kan heller inte kontrollera då min mac fortfarande är inlämnad hos verkstaden. Filernas funktion, den info som lagras i filerna, har ju förändrats en hel del från olika systemversioner.

I ett tidigt stadium lagrades en hel del, från filhirarkin på hårddisken (förteckning över alla filer och mappar) samt den information som skrivits in i "info-rutan" för enskilda filer mm. Jag tror även att information om vilka tillägg som var valda att vara aktiva vid uppstart även lagrades där under OS9, men jag är lite osäker.

Enligt det här dokumentet ser det ut som att filerna främst berör Classic. Du kan även läsa mer om dess funktion där om du är intresserad. Själv har jag inte använt Mac OS 9 (classic) sedan Mac OS X 10.0 så jag minns inte riktigt 100%-igt.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=10182

.hotfiles vet jag faktiskt inte vad det är. Det låter som om det har med hårddiskens "hot-bound" att göra men jag är definitivt osäker.

.hidden innehåller en lista på filer i katalogen som inte ska visas i Findern i X. (Förutom alla filer som börjar med en punkt, då förstås (som ju inte heller visas i 9)

• Medlem
  • 2004-01-11 15:47

Tack för bra svar! Är det någon som vet ännu mer?

Artikeln Trash or treasure berättar lite mer.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 16:57

De flesta av dessa filer återskapas vid nästa uppstart om de raderas. Ett bra sätt att reparera filerna på är att radera dem och starta om mao. De som inte behövs kommer ej att återskapas. Detta torde gälla samtliga filer du nämnt ovan. Läs dock artikeln som Merovich länkade till för att försäkra dig om att du ej gör dig av med viktig information genom att radera filerna.

• Medlem
  • 2004-01-11 17:05

Tusen tack!

1
Bevaka tråden