Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda hem Real Audio filer...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fantastiska SVT och deras program Studio Pop har intervjuat en gammal idol för mig, Ian MacKaye. Dom har lagt upp hela intervjun på deras hemsida i Real Audio format. Hur kan jag ladda ner filerna på min hd? Trycker på jag bara på länkarna så får jag ju bara ladda hem de tumma .ram filerna som länkar till de riktiga .rm filerna. Och om jag skriver in adressen till .rm filerna i Explorer så bara försöker den starta filen i ett program, inte ladda hem. Hur göres?

Studio Pop:
http://www.svt.se/tv-tabla3/in_depth.asp?id=918

(Oh ja, också, kan finns det program som kan konvertera .rm filer till .mp3?)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-24 11:06

Om du vet adressen till .rm-filerna så är det inga problem.

Skapa ett nytt dokument i Textredigeraren och konvertera det till rent textdokument (Format->Gör om till ren textfil).

Klistra in nedanstående:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"><html>
<head>
</head>
H&ouml;gerklicka och spara l&auml;nken till skiva
<a href="http://www.domän.se/sökväg/filens_namn.rm">h&auml;r.</a>

</html> </pre>

Ändra länken i texten till länken till dokumentet du vill ladda ned.
Spara dokumentet och lägg till .html istället för .txt i namnet. Öppna dokumentet i webbläsaren och spara länken till skiva.

[ 24 November 2002, 11:08: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

tack för hjälpen, men det gick inte. spara länken till skiva dycker inte upp som alternativ. kan det bero på att man på svt på något sätt lyckats låsa filen?

vad är rtsp...?
rtsp://emma.svt.se/studiopop/mackaye1.rm

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-24 18:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fale:
vad är rtsp...?
rtsp://emma.svt.se/studiopop/mackaye1.rm

Det är väl ett av de där streaming protokollen.. tror det betyder "Real Time Streaming Protocol".

Har tyvärr ingen aning om hur du sparar hem det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-24 18:55

Betalversionen av RealPlayer till PC fixar att spara strömmarna lokalt. Vet inte heller om det finns till mac.

En annan lösning är ju annars att koppla in en minidisc/kassettdäck/annan dator till ljudutgången och trycka på "record". Sen bara in med det i datorn igen. mp3-kodningen fixar t.ex. itunes eller audion.

Jag kollade runt lite och det verkar finnas ett program som heter Audio Hijack som åtminstone kan spara ljudet från vilket Mac-program sm helst. Jag tänkte testa det innan jag postade här, men deras server svarar inte.

Apple presenterar programmet här. På sidan finns också länk till nedladdningssidan.

Kanske bättre än inget.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
...sen bara in med det i datorn igen. mp3-kodningen fixar t.ex. itunes eller audion.

Ett problem bara, min Quicksilver G4 har inte audio-in. Jag börjar bli lite sne på att jag inte har audio-in faktiskt, något tips om vad man kan köpa som är biligt och bra (för exempelvis vinyl>mp3 inspelningar)?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Jag kollade runt lite och det verkar finnas ett program som heter Audio Hijack som åtminstone kan spara ljudet från vilket Mac-program sm helst.

Detta programet verkar fungera! Tack för tipset!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-24 20:58

Griffin iMic är väl mer eller mindre standardlösningen för att fixa audio in.
450:- på applestore

Använd Audio Hijack (endast OS X) kolla på versiontracker.

Jäpp Hijack funkar bra!

Har beställt en iMic får se vad den klarar av

• Oregistrerad
  • 2003-08-04 02:15

Finns det något annat knep är Audio Hijack för att få hem Real Audio-filer? Visst det funkar bra, men det tar en väldig tid. Jag tänkte lägga in ett par sommarpratare som jag missat på min ipod och lyssna på nu när jag ska lämna bredbandsanslutningen och ge mig ut i vildmarken.

Ett trick som funkar ibland, men inte på svt är följande:

1. Klicka på länken som vanligt.
2. Dra den nedladdade filen ("filnamn.ram") till TextEdit.

Man ser då sökvägen till den riktiga ("filnamn2.rm")

3. Kopiera sökvägen och öppna Explorer.

4. Öppna download manager i Explorer

5. Dubbelklicka en gammal nedladdning och ändra "file name" till valfritt och stoppa in sökvägen i "address".

6. Klicka "Reload"

Om nån kan utveckla detta trick till att även funka med "säkra" real-servrar bjuder jag på glass.

1
Bevaka tråden