Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagring av släktbilder

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag har startat ett ambitiöst projekt där jag scannar in gamla släktbilder i 1200dpi gråskala. Nu är jag ute efter en lämplig applikation där jag kan lagra alla bilder och dokumentera saker som när det togs, av vem det togs, var det togs etc samt knyta andra nyckelord och text till bilden.

Vidare, om jag får lov att önska, så skulle det vara bra om det gick att skriva ut i Albumformat, antingen för att skapa en bok eller pdf dokument. Dessutom, nu när jag ändå är igång, så hade en export av bilder och texter till HTML varit smakfullt.

iPhoto är inte så dumt, men jag har funnit att det finns lite begränsningar i programmet vad gäller hanteringen av stora bilder (typ 10MB och uppåt) samt att jag vill kunna lagra mer info på bild-basis och albumbasis.

Naturligtvis kunde en egen skräddarsydd databas, tex i Filemaker, vara ett alternativ men om det nu finns något bra komersiellt, shareware eller freeware program så behöver jag ju inte gå över ån för vatten...

Någon som har förslag eller tips?

/CX

Det finns ju släktforskningsprogram du kan änvända till detta. Macsläktträd är ett sådant. Det går att exportera till Html. Dock inte till pdf vad jag vet. Demo finns för nedladdning.

  • Medlem
  • 2004-01-10 13:02

Extensis portfolio
iViewMediaPro
Jag tror dom kan vara nåt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Det finns ju släktforskningsprogram du kan änvända till detta. Macsläktträd är ett sådant. Det går att exportera till Html. Dock inte till pdf vad jag vet. Demo finns för nedladdning.

Hmmm. Iofs var jag ute efter ett släktforskningsprogram också, så tipset var till nytta för mig. Men jag tror att för släktbilderna så är det framförallt någon form utav katalogiseringsfunktion jag är ute efter.

BTW - är det någon som kan rekommendera Macsläktträd eller för den delen något annat släktforskningsprogram?

/CX

Vänt apå nya iPhoto som släpps om en vecka och se hur det funkar.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 13:47

Jag använder iView för precis det som du vill göra. Det känns också tryggt, eftersom det i möjligaste mån följer de stander som finns för textinformation till bilderna (EXIF). Dessa texter kan dessutom lagras i bildfilerna och inte i någon externdatabas, vilket ju ökar kompabiliteten för framtiden.

Släktforskningsprogrammet som jag använder heter Reunion (kolla Versiontracker). Det verkar vara det absolut bästa i sin klass för Macintosh (och vad jag har hört är det även bättre än vad som finns till Windows).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 13:50

Ps Någon som har en scanner för lite större transparenta gamla bilder att låna ut? Halvformat och större? Jag har en Agfa Dual bla bla bla någonting... Men jag har en känsla av att det inte blir tillräckligt bra.... Kommentarer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Jag använder iView för precis det som du vill göra. Det känns också tryggt, eftersom det i möjligaste mån följer de stander som finns för textinformation till bilderna (EXIF). Dessa texter kan dessutom lagras i bildfilerna och inte i någon externdatabas, vilket ju ökar kompabiliteten för framtiden.

Släktforskningsprogrammet som jag använder heter Reunion (kolla Versiontracker). Det verkar vara det absolut bästa i sin klass för Macintosh (och vad jag har hört är det även bättre än vad som finns till Windows).

Jag har precis laddat hem iView och iView Pro för att testa dom; tänkte dock precis som Ciryon föreslår invänta nya iPhoto innan jag bestämmer mig.

Jag skall kolla in Reunion - jag har nog använt en gammam version av det programmet för några år sedan.

/CX

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 20:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Naturligtvis kunde en egen skräddarsydd databas, tex i Filemaker, vara ett alternativ men om det nu finns något bra komersiellt, shareware eller freeware program så behöver jag ju inte gå över ån för vatten...
/CX

Jag använder ett bildregister jag gjort i FileMaker. Än så länge saknas funktioner för EXIF och IPTC. Layouterna anpassade för 800x600 bildskärm. Gratis.

Kolla här.

1
Bevaka tråden