Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksutskrift från Classic!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker få en sprillans iBook G4 att, i Classic, skriva ut via en nätverksskrivare HP 2100 TN. Det vill sig inte. Jag har en instruktion som säger att jag ska leta reda på "Apple Laserwriter Software -> Apple Extras -> Desktop Printing Utility". Men dessa mappar eller filer existerar inte. Hittas i alla fall inte av sökmotorn i OS X.

Någon som kan det här och som kan förklara hur jag ska göra!? Jag har precis plockat hem och installerat senaste drivrutinerna för skrivaren, både för OS 9 och OS X. Gärna utförligt svar, smädelser göre sig icke besvär!

/Jont Olof

Det program som åsyftas heter Skrivbordsskrivarverktyg på svenska. Annars har jag för mig att det installeras nåt som heter HP printer utility från cd´n med drivrutinen för skrivaren.

Men eftersom det är en nätverksskrivare med AppleTalk-stöd(?) så borde den ju ploppa upp direkt i Väljaren, sen är det bara att välja PPD-fil och köra. Eller syns skrivaren alls i väljaren? Kolla inställningarna på skrivaren via menyn, så att AppleTalk är aktiverat.

Kruxet är att man i manualen hänvisas till att använda Laser Printer 8 eller något sånt, från väljaren. Det funkar inte eftersom AppleTalk inte är aktiverat. För att aktivera AppleTalk måste jag (enligt meddelande) gå in i inställningar->närverk och konfigurera detta. Denna inställning finns dock inte i Classic-apple-menyns inställningar. För att vara exakt är den menyn jäkligt strippad, och kvar finns egentligen ingenting av intresse (typ startskiva och lite andra basic prylar).

Jag räknar med att skippa classic helt, och det rätt snart, men jag måste få ett par viktiga dokument utskrivna som mer eller mindre kräver utskrift från Classic!

Tacksam för mer hjälp!

/Jont Olof

Jaha, om du går i OS X går in under Äpplet->Systeminställningar->Nätverk och under "visa" väljer Ethernet (inbyggt) och klickar på AppleTalk-fliken och aktiverar AppleTalk, kan du då sedan gå in i Väljaren och klicka på LaserWriter 8 och se HP-skrivaren i nätverket? Möjligen måste du starta om Classicläget först.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Jag har en instruktion som säger att jag ska leta reda på "Apple Laserwriter Software -> Apple Extras -> Desktop Printing Utility". Men dessa mappar eller filer existerar inte. Hittas i alla fall inte av sökmotorn i OS X.

Som skrivet tidigare heter verktyget Skrivbordskrivarverktyg och hittas i
/Applications (MacOS 9)/Verktygsprogram/Skrivbordsskrivarverktyg

Med det kan du göra utskriver till PS-skrivare över IP istället för AppleTalk.

Instruktionerna kring Väljaren och LaserWriter 8.0 osv bygger alla på att AppleTalk är påslaget.
Med skrivbordsskrivarverktyget kan man skapa skrivbordsskrivare som med LaserWriter 8.0-drivrutinen som använder LPR, över IP alltså.

Intressanta tips! Tack för dem! Jag ska testa imorgon om de hjälper mig!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden