Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Har just börjat med det här...
Om jag importetar till iMovie från DV-kameran och sedan exporterar igen från iMovie till DV-kameran; har det då skett någon kvalitetsförlust?
Sånt du inte bearbetar (lägger övergångar, filter, text mm på) får du tillbaka i princip oförstört. När du gör nånting i redigeringen som behöver renderas (skrivas om) så påverkas orginalet även kvalitetsmässigt. Men det märks mest om du redigerar ett material som redan blivit redigerat en gång (alltså om du gör om ett material flera ggr) eller om du t.ex har mycket effekter i filmen. Lite kortfattat...
En fråga till då när jag lika håller på: En del av materialet på DV-banden är liksom "hoppigt", ser nästan ut som jpeg-rutor, men i film (vet inte hur jag ska förklara det bättre). Jag antar att det är något som blivit fel vid själva filmningen och alltså inte går att göra något åt så här i efterhand?
Nej du har fått "Dropped frames" vid filmningen, det går inte att göra nåt åt. Det kan komma sig av att du stöter till kameran eller skakar den mycket t.ex.
Underbart, nu vet jag det också (men tråkigt att det blivit dropped frames).
Tack Earth!!
Edit:
Tack för ljudtipset också! I det jag håller på med just nu blir det inget autentiskt ljud alls så det spelar ingen större roll vad som händer med det ljud som finns. Men det är ju bra att veta för framtiden!