- PJW
- Medlem ●
- Malmö
Dom blev stämda av Apple, då hittade dom på egna färgkombinationer och små desigavikelser så kunde dom forsätta tillverkningen..
men det visade sig att om en Pc inte var en beige låda så fattade inte köparna vad det var för något, så försäljningen uteblev...
De lådorna var väl för övrigt otroligt fula och smaklösa så ingen ville köpa dem. Det brukar ju oftast bli så när PC-nissar försöker kopiera Apples produkter.
Jag hittade dessa lådor som är "iMac-inspirerade", de är inte direkt toksnygga...
iMac-lådor
Så här ser det ut när Gateway försöker göra en "snygg" allt-i-ett-dator a la iMac G4 Gateway Profile
En färgad dator har absolut inte tillträde hos mig. Varför inte släppa trä- och metallådor så kan man ha ett annorlunda och elegant utseende.
Kan bara inte förstå vad en del har sett i iMac Rev C och D som gör att man måste kopiera dem?
Måste en PC se ut som en Mac trots att det går att komma på något "eget". Varför inte köpa en Mac om man gillar dess design och se till att ett antal PC-företag släpper datorer med annorlunda design som avviker från det beiga idealet på ett annat sätt?
Jag tycker iofs att iMacen är nåt av det snyggaste som gjorts i datorväg och kan förstå PC-folk som vill ha en burk med dess yttre. Dock är fantasilösheten slående. Plagiat i all ära, men ska det vara så förbaskat svårt att komma på nåt eget? Och det här beiga köret fattar jag ännu mindre av...VARFÖR måste en PC vara beige och ful??? Nån som vet?
Ja, Bondi Blue-iMac och iMac hösten 1999 till dagens modell (framförallt den grå) är mycket snygga. Däremot verkar PC-lådorna ha fastnat för rev C och D-färgerna som jag inte gillar lika mycket.
Vill jag ha en dator som ser ut som en iMac köper jag en iMac. Det ser bara fånigt ut att försöka sminka sin maskin (ungefär som att vilja ha en BMW och därför bygga om sin Volvo till att likna en).
Det går att designa en dator på ett otal olika sätt och det är ju skrämmande bristande kreativitet att kopiera Apple.
iMac-kopior borde förbjudas . Dessutom bör de som efterfrågar denna fula design få en beige dator som straff.
Det där med straff gillade jag! Det knackar på dörren och utanför står folk från OnOff och skyfflar in beiga torn och skärmar...Hahaha!
Jag gillar inte heller det alltför färgglada; när det kom oranga iMacar blev det för mycket. (Min egen är blå (iMac DV 400) och snygg!) Fast den fulaste måste väl vara iBook, dasslocksmodellen i orangt! Urk.
Vem vill köpa en dator hos onoff (påav)?
Man måste vara långt bortom räddning om man går dit för att köpa en DATOR. Siba och de andra är ju inte heller speciellt bra val.
Om någon försöker predika fördelarna med dessa kedjor rekommenderar jag lite kontroll av vad rapporterna säger (Elgiganten och deras prisgaranti är en kalashistoria).
Det beror på. Om datorn ska stå under bordet och surra spelar det ingen roll hur den ser ut tycker jag. Däremot vill jag har god design på det som syns: skärmen, tangentbordet, musen osv, och givetvis om det är en bärbar dator eller en iMac.
Bara man inte kopierar designen från andra tillverkare. Det finns inget värre än när företag kopierar unik design.
Det där med OnOff var liksom en del av straffet...Eftersom de bara säljer skit till skitpriser och skitavtal är det givetvis de som skall tillhandahålla det "beiga straffet"! Om datorn bara står under bordet kan den givetvis se ut lite hursomhelst, men jag vill även då helst ha en snygg sak. Man vet aldrig om nån gäst tappar sina nycklar, böjer sig ned och ser...ett BEIGT torn! Fy!
Ordet "beige" är från franskan. Förmodligen fanns det inget liknande eller lika bra ord på svenska för färgen "smutsgråbrun" eller "fågelbajsfärgat".
Det mystiska är att ordet "beige" behållit sin urskrungliga stavning och inte ändrats till "besj". (På samma sätt som "genre" vilket borde stavas "sjanger" på svenska.)
Obs: formen "beigt" finns inte. Man skriver "beige" även i adjektiv.
[ 10 Augusti 2002, 16:03: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Mais oui! Jag talar faktiskt lite franska (bodde ett år i Angers) och anade att den etymologiska storyn var nåt åt det hållet. Men att man inte kan skriva (säga) beigt visste jag inte. Kommer nog att fortsätta med det ändå. Det låter så fånigt och passar bra in på beskrivningar av beiga ting (som t.ex PC)...
När ändå diskussionen är igång så undrar jag vad som egentligen hände med dasslocksmodellerna av iBooken? De var ju jäkligt fula och man undrar ju om Apple fick ett tillfälligt hjärnsläpp!
quote: Men att man inte kan skriva (säga) beigt visste jag inte. Kommer nog att fortsätta med det ändå. Det låter så fånigt och passar bra in på beskrivningar av beiga ting (som t.ex PC)...
Det kan man väl göra om man vill, men det är felaktigt.
Det plastiga dasslocket var vansinnigt fult, men var iMac-färgerna "flower power" och "blue dalmatian" snyggare? Det förvånar mig att datorerna gick att sälja över huvudtaget.
[ 10 Augusti 2002, 16:43: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Ja, Bondi Blue-iMac och iMac hösten 1999 till dagens modell (framförallt den grå) är mycket snygga. Däremot verkar PC-lådorna ha fastnat för rev C och D-färgerna som jag inte gillar lika mycket.
Vill jag ha en dator som ser ut som en iMac köper jag en iMac. Det ser bara fånigt ut att försöka sminka sin maskin (ungefär som att vilja ha en BMW och därför bygga om sin Volvo till att likna en).
Saken är ju den att iMacen för de allra flesta ändamål utom "surfa och skicka mejl" är dålig. Inga expansionsmöjligheter, usel skärm, seg processor, och så vidare. Således är det ju inte direkt konstigt att andra tillverkare gör lådor i samma "stuk", för att folk ska kunna skaffa sig datorer som dels uppfyller deras krav på prestanda, och dels deras krav på design.
Själv tycker jag att iMacen är halvful, och förstår inte varför alla envisades med att göra jättefula kopior av den.
Min TiBook däremot... Yum.
Tja, halvful får man väl tycka att den är ifall man vill, men expansionsmöjligheterna är inte SÅ dåliga! Det mesta som en dator kan göra kan iMacen göra (det är ju trots allt typ en dator Hrm!). Skärmen är för liten och det går att koppla in en extern.
Jag har en bild i en Teknikens Värld (1993 tror jag) om en man som byggde om sin Hindustan Contessa till något som liknade en Mercedes 190.
Att maskera en PC till en iMac är ju något liknande. Dessutom bör ju iMac CRT fungera bra om man nu vill ha en kompakt-dator med alla begränsningar som det innebär.