Hej!
Jag filmar bröllop. Jag vill kunna spela in vigslar med en extern mic och inte från den som sitter på dvkameran. Jag har tänkt mig något i stil med:
en mic som kopplas till en iBook. Men om jag förstått så räcker inte iBooken till, utan man måste ha ett usb-ljudkort.
Jag såg på applestore följande:
MT4 Midi-gränssnitt
MT4 är det ideala MIDI-gränssnittet för bärbara datorer och mindre skrivbordssystem med USB-portar. MT4 utvecklades för att vara praktisk och enkel att använda. Höljet är tåligt och lätt. Två gummikanter hindrar att enheten halkar och ger ytterligare skydd.
Två MIDI in och fyra MIDI ut i MT4 kan adressera 32 MIDI-in- och 64 MIDI-utkanaler. En statuslampa för var och en av MIDI-in- och -utportarna ger information om pågående MIDI-aktivitet. MT4 får enkelt ström via USB-porten och kräver ingen extern transformator. Den har också ett Patch-läge som kan ställas in i programmen. Ljud- och musikproduktionssystemet Logic kommunicerar direkt med MT4, vilket ger utmärkt tidshållning. Andra program kan adressera MT4 via OMS eller Core MIDI.
Systemkrav
• Mac OS 9.0.4 eller senare
• Macintosh med inbyggd USB-port
• Ska MT4 användas utan en dator, krävs en aktiv USB 1.1-hubb
Den här lösningen verkar billig, den kostar ca:1700kr. Löser det mitt problem om jag då köper en mic plus denna MT4? Eller är jag helt fel ute?
Till saken skall även tilläggas att jag enbart äger en iBook idag. Jag måste alltså köpa eventuella mjukvaruprogram och mic. Jag bor i Göteborg,, någon som kan hjälpa mig att komma billigt undan men få bra kvalitétsgrejer?
Tacksam för minsta hjälp.
Jonas Thornander
www.sanojfilm.se