Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den omtalade marknadsandelen.

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 22:55

Här i Härnösand är det nog ganska tunnsått med macar, men på min förra arbetsplats fanns det ändå gott om dem - ett tag utgjordes ca 60-70% av datorbeståndet av macar. Jag vet dock inte vad personalen använde för datorer efter arbetstid.

På min nuvarande arbetsplats finns det bara två macar (för teständamål), och bland de 250 anställda känner jag bara till en enda "riktig" heltidsmacare utöver jag själv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bonish
Har lyckats konvertera min flickvän så Umeå har vunnit ännu en macanvändare...

Då är vi två

(Även om jag inte behövde övertala henne direkt - hon såg min iBook och hur smidig den var och insåg att det var en sån hon ville ha.)

• Medlem
  • 2004-01-14 13:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Tidigare var det fler personer i min omgivning som körde mac. Ju mer tekniskt inriktad jag blivit i min utbildning, desto färre macanvändare är det tyvärr. Just nu läser jag Teknisk Fysik på kth (kan man läsa något mer teknikinriktat? ) och känner endast till någon enstala person i varje årskurs som är macanvändare (130-150 personer i resp. årskurs). 1-2% är ju inte mycket att skryta med.

Macen har ju dock en stor fördel iom. OSX jämt emot PC-sidan i dessa sammanhang då det mesta bygger på UNIX.

Cal:
Har du inte märkt hur många MAcar som dykt upp på teknis det sista året? Tidigare fanns de knappt alls. Sedan OS-X intåg och iBookarnas prisras börjar de bli riktigt vanliga på KTH, i alla fall bland dem som studerar Datateknik, inte så mycket mindra tekniskt än teknisk fysik - men lite kanske.

/hpe

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Uppe i Jämtland där min tjej kommer ifrån kan dom inte ens stava till Mak (nu talar vi norr om Östersund) - ännu färre har sett en G5:a.

Jag konverterade min flickvän till iBook så nu har dom åtminstonde en macanvändare ifrån Föllinge

Ärligt talat: många kör både Mac & PC för olika ändamål.

Det är sant att det är ganska tunnsått med Macar norr (och söder) om Östersund, men det verkar ändå vara en lite växande andel. De främsta Mac-inköparna här är väl de två tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen skulle jag tro.

Men min äldsta storebror kör Mac (tack vare mig), min lillasyster kör Mac och en av mina vänner (som bor norr om Östersund) har köpt en iBook som komplement (han gillar verkligen iTunes och iMovie och arbetar en hel del med den i sitt företag faktiskt).
Min storasyster har visat intresse för Mac, främst för att slippa vara rädd för virus, men har inte råd. Min andra storebror bryr sig inte om vilken dator han kör, för han pajar dem oberoende av plattform.
Jag har också fått några arbetskamrater att köpa Mac (inte så att jag aktivt sålt in dem, utan mer att jag kan ge dem lite support om det behövs).

Dessutom så har en av våra två återförsäljare i Östersund faktiskt haft erbjudande för iBook G4 i en tidningsannons. Helt otroligt. Jag vet inte hur länge sedan jag såg reklam för Mac i en lokaltidning sist (och det är mer än Apple Sverige kör i rikspress ) Så det verkar röra på sig. Lite grand i alla fall

Jag blev lite överaskad när jag såg hur många macanvändarna var som besökte Torshälla Segelsällskaps hemsida[URL="http://www.torshallasegelsallskap.se/"] 9.1%.
Av dessa 9.1% var det 3% som använde sig av Safari = Mac OS X

Om man nu kan lita på Nedstat

Har mac privat + att vi får låna bärbara powerbooks från skolan... Så "hela" min klass använder mac... Min flickvän vill ha en egen mac när hon slutar utbildningen, + ett par andra från klassen... Har ett par kompisar som har mac + några andra som för närvarande har PC men sparar till en mac...

Det är ju så kul att imponera PCnissarna med tex salling clicker, expose osv

--
Daniel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
INGEN som jag känner kör mac, så dom där 2% känns jävligt överskattade för min del

Du kanske inte känner så många?

Eller så gör du ett dåligt jobb med att omvända folk?

Min flickvän kör mac. Min pappa kör mac. Min syster kör mac. Hennes kille kör mac. Min bror kör mac. Mina kusiner kör mac. Min farbror kör mac. Osv osv. Plus ett antal av mina vänner (och då räknas inte dom jag lärt känna genom 99mac och sånt).

Jag känner mer än 500 personer som använder Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 20:02

Många av vänner kör mac (och nej, det är inte så vi lärt känna varandra). Min pappa kör mac. Mina musikkompisar kör mac. Genom mitt jobb kommer jag dagligen kontakt med macanvändare - såväl tekniskt kunniga macare som 85-åriga moster Agdor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Tidigare var det fler personer i min omgivning som körde mac. Ju mer tekniskt inriktad jag blivit i min utbildning, desto färre macanvändare är det tyvärr. Just nu läser jag Teknisk Fysik på kth (kan man läsa något mer teknikinriktat? ) och känner endast till någon enstala person i varje årskurs som är macanvändare (130-150 personer i resp. årskurs). 1-2% är ju inte mycket att skryta med.

Macen har ju dock en stor fördel iom. OSX jämt emot PC-sidan i dessa sammanhang då det mesta bygger på UNIX.

Förra sommaren var jag på en Applekonferens på KTH. Någon sa att KTH har 15% Mac, 15% Windows och resten Sun. I alla fall om jag kommer ihåg rätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det största hotet för Apple är om tredjepartsutvecklar marknaden skulle kollapsa. Dvs, om marknadsandelarna skulle krympa och göra det mycket oekonomiskt för företag att fortsätta att göra Macversioner av sina program. Ett tveeggat svärd är Apples policy att mer eller mindre skänka bort program för att på så sätt toksänka ett marknadssegement. Vi Macfrälsta hejar alltid på Apple när dom gör så, men jag ser den stora faran i längden.

Då vill det ju till att diverse forum, som till exempel 99Mac och Svenska Macworld, visar ett uns av intresse för vad som händer i Macvärlden. Själv har jag ett flertal skickat pressreleaser till dessa forum och UNDANTAGSLÖST blivit ignorerad. Hur ofta dyker det upp en tämligen tung svenskutvecklad 3D-applikation? Man kan kankse tycka att det borde väcka något slags intresse.

Alla i min bekantskapskrets kör Mac. Några har PC också, men föredrar Macen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ludesign
Själv har jag ett flertal skickat pressreleaser till dessa forum och UNDANTAGSLÖST blivit ignorerad.

Du kanske är bättre på att skapa program än på att skriva pressreleaser?

Citat:

Då vill det ju till att diverse forum, som till exempel 99Mac och Svenska Macworld, visar ett uns av intresse för vad som händer i Macvärlden. Själv har jag ett flertal skickat pressreleaser till dessa forum och UNDANTAGSLÖST blivit ignorerad. Hur ofta dyker det upp en tämligen tung svenskutvecklad 3D-applikation? Man kan kankse tycka att det borde väcka något slags intresse.

99mac har drunknat i spam och struntmail så vi har inte kunnat hantera det. Jag har ICQ 78300353 och du kan maila mig på info at 99mac.com som fungerar 50 gånger bättre sedan vi fick anti-spamstöden ifrån mac.se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W

Du vinner

Men vi kanske ska tillägga att det är elever till en stor del, eller hur?

• Medlem
  • 2004-01-15 02:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W

Jag känner en som känner 500 personer som kör mac.

F.ö. vet jag om ett rätt digert gäng döda PC:n, d.v.s. typiska personalköpsmaskiner som kläggat ihop efter några veckors användning och blivit stående. Ställ mot detta alla 7300:or, iMac rev.A m.m. som man stöter på vid åtminstone halvfull vigör här och var. På jobbet stängdes i höst den sista Quadran av.

• Medlem
  • 2004-01-15 03:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Jag känner en som känner 500 personer som kör mac.

F.ö. vet jag om ett rätt digert gäng döda PC:n, d.v.s. typiska personalköpsmaskiner som kläggat ihop efter några veckors användning och blivit stående. Ställ mot detta alla 7300:or, iMac rev.A m.m. som man stöter på vid åtminstone halvfull vigör här och var. På jobbet stängdes i höst den sista Quadran av.

Jo, vem använder en PC motsvarande PM 7300 som skrivarserver? Det är inte alls ovanligt i Mac-land.

Grafiska arbetsstationer på 400Mhz finns det gott om. En 400Mhz PC säljs för en femhundring med den insmickrande rubriken "perfekt surfdator". En bärbar Pentium 2 kan man köpa för drygt tusenlappen. Man kanske inte får så mycket för en gammal G4, men bara lådan är ju värd betydligt mer än femhundra på andrahandsmarknaden. Det beror bara på en sak; folk vill ogärna sälja.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Du kanske är bättre på att skapa program än på att skriva pressreleaser?

Det är möjligt men man kan ju undra när när MacCentral och MacWeekly har en tio gånger så god förmåga att höra på. Där verkar det funka för det mesta.

Citat:

99mac har drunknat i spam och struntmail så vi har inte kunnat hantera det. Jag har ICQ 78300353 och du kan maila mig på info at 99mac.com som fungerar 50 gånger bättre sedan vi fick anti-spamstöden ifrån mac.se.

Jag ska fixa till något i morgon. Om annat kan man ju alltid tilla på www.macnytt.se so kör en ganska stor grej idag (torsdag)

Tittade in på Touchcad nu - vilket ¤%#¤%#% program du har gjort! Jag är extremt imponerad!

Kolla här:
http://www.touchcad.com/Images/tc3scr.jpg

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 22:01
Citat:

Uppe i Jämtland där min tjej kommer ifrån kan dom inte ens stava till Mak (nu talar vi norr om Östersund) - ännu färre har sett en G5:a.

Jag konverterade min flickvän till iBook så nu har dom åtminstonde en macanvändare ifrån Föllinge

Ärligt talat: många kör både Mac & PC för olika ändamål.

Nja. Jag Bör i Östersund och Jobbar på PC skolan (Jo den förkortas faktist så, ironiskt men sant..Palmcrantzskolan) och vi har åtminstånne två återförsäljare av Mac (Där man kan klämma på delar av sortimentet) varav den ena är auktoriserad för reperationer. Jag har två macar hemma och servar 16 på skolan. Jag känner 6-7 personer som alla kör mac. Så nog finns vi även i östersund. (två till när ONOFF fick sälja) Men tyvärr så kanske vi inte märks så mycket. Jämtland har ca 60 000 invånare och är lika stort som Danmark. Så det klart du kanske har 3-4 mil i snitt mellan varje mac.

Nackdelen för återförsäljarna i glesbyggd det ar nog att vi konsumenter blir väldigt bra på att beställa mycket på postorder. Det gynnar tyvärr inte återförsäljarna i stan.

Men kanske kan du förlägga en Macpub här i Östersund nästa gång du är på besök så lovar jag att jag skall dra ihop en munter skara.

MVH lelle

Citat:

Tittade in på Touchcad nu - vilket ?%#?%#% program du har gjort! Jag är extremt imponerad!

Kolla här:
http://www.touchcad.com/Images/tc3scr.jpg

Jo det finns en del rätt kul grejor att titta på.

Noll till segelbåt på dryga tio minuter, allt i QuickTimeformat att titta på.

Flera andra raska modelleringsövningar i 3D finns också.

Tält modell halvstörre, 63 x 63 x 29 meter. Bara golvytan är 4.650 m2, ungeför 2/3 av golvytan i Stockholm slott (alla våningar) och med en höjd i runda slängar som ett tiovåningshus.

/Claes

Citat:

Det är möjligt men man kan ju undra när när MacCentral och MacWeekly har en tio gånger så god förmåga att höra på. Där verkar det funka för det mesta.

Det där är lite underligt. Precis som du skriver så verkar det enklare att få amerikanska tidningar och Mac-siter att ta in programrelaterad information jmf med svenska som mest verkar skriva bara om informationen är från eller handlar om de tre drakarna (Apple, MS, Adobe).
Förstår inte heller riktigt vad det beror på.

Prioritering är förstås det självklara svaret från redaktionerna. De har större nyhetsflöde än vad vi har...et cetera, men jag tror inte att det är hela svaret.

Det är dock inte helt ovanligt att programmere (precis som många andra få-, enmans- och småföretagare) skriver sina egna press-releaser, vilket inte alltid är helt lyckat sas.

Anyways, otroligt mäktigt program. Förtjänar säkert mycket mer uppmärksamhet i Svedala än vad det har idag.

• Medlem
  • Piteå
  • 2004-01-16 00:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Du kanske inte känner så många?

Eller så gör du ett dåligt jobb med att omvända folk?

Min flickvän kör mac. Min pappa kör mac. Min syster kör mac. Hennes kille kör mac. Min bror kör mac. Mina kusiner kör mac. Min farbror kör mac. Osv osv. Plus ett antal av mina vänner (och då räknas inte dom jag lärt känna genom 99mac och sånt).

Jag känner förmånga för mitt eget bästa :/
Men problemet är ju att alla som jag känner är i tjugoårs åldern och ingen har råd med en mac.
Många av mina kompisar som vill ha en men ingen som har råd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
Men problemet är ju att alla som jag känner är i tjugoårs åldern och ingen har råd med en mac.
Många av mina kompisar som vill ha en men ingen som har råd.

Ja, mac är inte alltid så billigt. Men man får mycket för pengarna.

Fast ibland är mac faktiskt billigast. När min flickvän skulle ha en ny dator så var kraven att den skulle vara bärbar, liten och billig. Jag föreslog förstås iBook men hon kollade även runt efter en bärbar pc. Men faktum var att i iBookens storleksklass (12-tummaren alltså) så fanns det inte en enda bärbar pc till ett pris som var ens i närheten. Alla billiga bärbara pc var stora som hus jämfört med iBook och vägde därefter. Så ibland är mac faktiskt billigast.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samor
Jämtland har ca 60 000 invånare och är lika stort som Danmark. Så det klart du kanske har 3-4 mil i snitt mellan varje mac.

Njae, Östersund har 60 000 invånare (ungefär) medan Jämtlands län har runt 125 000 invånare.

• Medlem
  • 2004-01-16 02:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Njae, Östersund har 60 000 invånare (ungefär)

+ ett sjöodjur…

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 10:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Njae, Östersund har 60 000 invånare (ungefär) medan Jämtlands län har runt 125 000 invånare.

hm.. Jag får skylla mina dåliga lokalkunskaper på att jag är inflyttad till Jämtland från Norrtälje.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
+ ett sjöodjur…

Okejdå, 60 001 stycken bor i Östersund

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-18 11:57

Jag återknyter till mitt tidigare inlägg i tråden:

Om Apple har ca 23,25 miljoner burkar i bruk (varav 40% OSX) och det är 2% av marknaden så skulle det finnas 1 162,5 miljoner burkar allt som allt. Ungefär en dator på fem personer i världen.

Skulle istället andelen vara 4% fanns det 581,25 miljoner burkar. Knappt en på tio personer alltså.

Med tanke på (som nämndes tidigare) att det i västvärlden bor ca 20% av världens befolkning, och att man får anta att merparten av burkarna finns här (låt säga 75%) så skulle det vid 2% marknadsandel finnas 871,75 miljoner datorer eller 1,4 burkar per person.

Vid 4% skulle det vara 2,75 datorer per person.

Vilket ligger närmast sanningen?

Själv har jag fem burkar hemma där vi bor två stycken. Dessutom var sin arbetsburk på jobbet.

Bevaka tråden