Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hej!
Ska precis till att köpa DVkamera och är lätt förvirrad i kameradjungeln. Behöver en kamera som ska fungera bra till "familjebehov" (filmar barnen mycket - både ute och inne, mest inne). Sedan vill vi gärna kunna föra över vårt gamla analoga material till datorn. Helst skulle man också kunna ta hyggliga stillbilder med kameran för att slippa köpa en digitalkamera OCKSÅ, men detta har jag börjat förstå som en smärre omöjlighet då kvalitén på sådana bilder aldrig blir särskilt bra. Stämmer detta? Och har någon ett eller fler bra kameratips? Tack!
Har samma användning som du för hemmakameran. Valde därför Canon 650i för att man fick med en vidvinkel. Det är ett måste om man ska ta på barnen då det blir mycket inomhus=korta avstånd. Den tar stills också. Inte så vidare kvalité, men ändå. Firewire och analogt in/ut. Den är tyvärr lite kinkig med bandkvalitén och vägrar hämta från en del band där den får problem att läsa tidkoden. Verkligen irriterande. Har hört att Sonykamerorna är mindre kinkiga på det.
Om du vill ha möjlighet att föra över analogt till dator mha kameran måste den som minimum ha analog in. Om det är något ytterligare som också behövs vet jag inget om. Själv har jag tyvärr bara analog ut på min så jag kan inte göra det du vill. Det är möjligt att det blir billigare med en fristående konverter?
Nu finns det kameror som skall greja 3 megapixlelupplösning på stillbilder, så det börjar bli intressantare som funktion.
Skrevs ursprungligen av Chrippa Den är tyvärr lite kinkig med bandkvalitén och vägrar hämta från en del band där den får problem att läsa tidkoden. Verkligen irriterande. Har hört att Sonykamerorna är mindre kinkiga på det.
Skrevs ursprungligen av Jörgen U Nu finns det kameror som skall greja 3 megapixlelupplösning på stillbilder, så det börjar bli intressantare som funktion.
Låter ju intressant. Förhoppningvis är de lika bra som de utger sig att vara...men jag antar att de kostar därefter?...
/ap
Skrevs ursprungligen av Parsmo Vilka tar den och vilka tar den inte?
/ap
Min Canon650i verkar ha problem med inte helt nya Maxell. Vet inte om det beror på "inte helt nya" eller om det är Maxell. När jag tar samma Maxellband till jobbet är det inga problem att tanka in dom på HD så det kanske beror mer på att det är Maxell.
Panasonic 3 chips kamera, liten, bra optik,
suverän bild och priset = en del säger dyr. andra säger billigt för en 3 chips kamera.
Alla in och utgångar så du kan föra över gamla band
Canon, Sony Panasonic gör alla bra kameror. Tidningen Ljud och bild testar ofta dv kameror och Bertil vet vad han snackar om.
Skrevs ursprungligen av miri Panasonic 3 chips kamera, liten, bra optik,
suverän bild och priset = en del säger dyr. andra säger billigt för en 3 chips kamera.
Alla in och utgångar så du kan föra över gamla band
Har denna Panasonic-kamera du talar om någon
beteckning/namn?
Skrevs ursprungligen av Parsmo Låter ju intressant. Förhoppningvis är de lika bra som de utger sig att vara...men jag antar att de kostar därefter?...
/ap
Jag tror du slipper amortera huset Skämt åsido, jag tror inte att den var märkvärdigt dyrare. Om jag inte helt missminner mig var den inriktad mot konsumentmarknaden.
Skrevs ursprungligen av Jörgen U Jag tror du slipper amortera huset Skämt åsido, jag tror inte att den var märkvärdigt dyrare. Om jag inte helt missminner mig var den inriktad mot konsumentmarknaden.
Skrevs ursprungligen av Parsmo Minns du månne denna tingest namn eller märke?
Nej tyvärr minns jag inte just den modellen, men de modeller som har bättre stillbildskvalitet än genomsnittet kallas visst combo-cams. De har en helt annan teknink för att fånga stillbilden till band än vad konventionella video kameror har.
Gjorde en sökning på vår allas räddande ängel, Google. Första träffen blev Sony DCR-PC330 med 3 megapixelstillbild. Det fanns säkert fler men jag stannade där. Ca 1700 USD. Kanske väl högt i det övre konsumentprisledet för de flesta, vad vet jag. Men de kommer nog snart ner i pris de också.
Jag har en Mustek DV4000, den är väl inte speciellt intressant i det här sammanhanget, men den har 2.1 MP och kan utnyttja det för digital zoom. Dvs bilden blir inte sämre när man "zoomar" (beskär). Funkar det på de här kamerorna också?
rekommenderar panasonicen som är nämd ovan av patrick. jag började med en jvc, hade tre sådana på tre månader (!) som pajade bara helt plötsligt, efter tredje gången så övergav jag jvc för panasonic och den har jag nu haft i 1 år, funkar finfint.