- Gäst
- Oregistrerad ●
1. Jag har tidigare aldrig haft några problem, men nu helt plötsligt på min sprillans iBook G4 så fungerar det inte alls! Som jag förstått det finns det olika s k codecs för .avi-filer. Alla program kan inte klara av alla codecs, men hallå! INGA filmer fungerar! Ska inte Quicktime klara de flesta filtyper? Jag får meddelandet "Quicktime saknar programvara som krävs för att visa den här filmfilen.". Fick tips om att MPlayer skulle fungera bra, men tji fick jag! Samma resultat där. Det som händer är att filmrutan kommer upp, får rätt storlek, men är helt svart. Ljudet får man små hackiga glimtar av ungefär en gång i sekunden. Detta är onormalt, ingen tvekan. Vad gör jag för fel?
2. En annan sak som irriterar mig är att det medföljande spelet Tony Hawk's Pro Skater 4 inte går att spela med tillfredställande hastighet. Även på lägsta upplösningen med allt godis avstängt hackar det irriterande. Är min dator verkligen så långsam? Jag har 800 MHz-modellen med stora hårddisken (60 Gb). Har även märkt i andra grafiskt krävande program att iBook:en är rätt slö. Finns det något sätt att snabba upp den på?
Vad gäller .avi-filmerna så kan du även testa VLC som i min smak är en bättre filmspelare, och även den klarar fler format än QuickTime. Men MPlayer brukar enligt min erfarenhet stödja ungefär samma format som VLC, så det är inte säkert det hjälper.
Känner inte till spelet, men om det levereras med iBooken är det ju klart att det ska flyta på någorlunda väl.
Förslag: Kör Processkontroll och kolla om det är någon process som slukar många procent av processorns kraft.
Du skriver att den är helt ny, så systemunderhåll som cron script, prebindings eller att reparera skivbehörigheter (med skivkontroll) kanske inte är det första man tänker på. Kan kanske testas ändå? Cron script och prebindings kan du fixa med exempelvis Coctail eller OnyX. (Den här typen av systemunderhåll brukar nog inte behövas om datorn är helt ny.)
AVI-filer är inga problem att spela med QuickTime. Normala AVI-fiiler alltså.
Ofta är filer som slutar på AVI DivX och QuickTime kan bara spela det vanliga AVI-formatet.
Jag har lyckats spela de flesta formaten med VLC och numera kan jag spela alla filmer med QuickTime. Jag fattar inte riktigt hur det gick till, men jag tror att QuickTime började kunna spela DivX när jag installerade pluginen 3ivX samt DivX-pluginen.
Hur mycke ram-minne har du? Som bekant äter OS X ram.
Daniel Bergvall skrev:
>> Hur mycke ram-minne har du? Som bekant äter OS X ram.
Jag har bara standarduppsättningen på 256 Mb. Men ändå, borde inte de medföljande programmen kunna köras felfritt? Funderar på att utöka till 512+128 Mb. Vad kostar det tro?
Jag kör Quicktime, VLC samt Mplayer. Det som inte fungerar i QT fungerar antingen i VLC eller Mplayer. Jobbigt med så många spelare, men det får gå.
//fredrik
Innan jag köpte min iBook var jag säker på att 256MB ram inte räcker, men det räcker. Just nu tittar jag på DivX, kör Folding@Home och har 15 flikar öppna i safari.
Processes: 49 total, 4 running, 45 sleeping... 132 threads 20:39:58 Load Avg: 1.71, 1.92, 1.51 CPU usage: 82.4% user, 17.6% sys, 0.0% idle SharedLibs: num = 105, resident = 44.3M code, 1.80M data, 11.6M LinkEdit MemRegions: num = 5504, resident = 84.6M + 4.70M private, 44.1M shared PhysMem: 42.6M wired, 140M active, 69.9M inactive, 252M used, 3.40M free VM: 2.77G + 77.9M 474034(0) pageins, 115955(9) pageouts PID COMMAND %CPU TIME #TH #PRTS #MREGS RPRVT RSHRD RSIZE VSIZE 16583 VLC 47.2% 2:20.78 10 173 848 30.9M 13.3M 39.7M 164M 16544 FahCore_65 33.0% 9:40.84 2 14 26 2.47M 504K 1.12M 80.0M
...och har inga som helst problem, antingen är det jag som har haft väldig tur, eller så har du något fel.
@Pajaspojken:
För mig fungerar TH 4 perfekt i 1024x768 (har inte testat 1280x1024, men kan göra det med min externa skärm, om det skulle behövas). Värt att notera är att jag inte har något ikryssat (allt avstängt) i den högra kolumnen.
Konstigt och tråkigt att det inte alls fungerar för dig
Skrevs ursprungligen av Pajaspojken
1. Jag har tidigare aldrig haft några problem, men nu helt plötsligt på min sprillans iBook G4 så fungerar det inte alls! Som jag förstått det finns det olika s k codecs för .avi-filer. Alla program kan inte klara av alla codecs, men hallå! INGA filmer fungerar! Ska inte Quicktime klara de flesta filtyper? Jag får meddelandet "Quicktime saknar programvara som krävs för att visa den här filmfilen.". Fick tips om att MPlayer skulle fungera bra, men tji fick jag! Samma resultat där. Det som händer är att filmrutan kommer upp, får rätt storlek, men är helt svart. Ljudet får man små hackiga glimtar av ungefär en gång i sekunden. Detta är onormalt, ingen tvekan. Vad gör jag för fel?
2. En annan sak som irriterar mig är att det medföljande spelet Tony Hawk's Pro Skater 4 inte går att spela med tillfredställande hastighet. Även på lägsta upplösningen med allt godis avstängt hackar det irriterande. Är min dator verkligen så långsam? Jag har 800 MHz-modellen med stora hårddisken (60 Gb). Har även märkt i andra grafiskt krävande program att iBook:en är rätt slö. Finns det något sätt att snabba upp den på?
Problemet beror antagligen på att du har för lite minne i din dator som då kör med virtuellt minne genom hårddisken , virtuellt minne segar ned hela datorn enormt och borde vara enkelt avstängbart som i gamla Mac OS.
I väntan på att du installerar mer minne så kan du enklast starta om den då och då så rensar sig systemet automatiskt och datorn blir snabbare.
MacJanitor är ett bra och enkelt städprogram som lönar sig att köra lite då och då även om man har max minne.
Skrevs ursprungligen av jazzper
Problemet beror antagligen på att du har för lite minne i din dator som då kör med virtuellt minne genom hårddisken
Jag har 256MB i ram och för mig, och inte bara för mig, flyter det bra med denna mängd minne.
Du har dock en poäng i att virtuellt minne är betydligt långsammare än "vanligt" minne.
Skrevs ursprungligen av SnowFlax
Jag har 256MB i ram och för mig, och inte bara för mig, flyter det bra med denna mängd minne.
Du har dock en poäng i att virtuellt minne är betydligt långsammare än "vanligt" minne.
Antagligen så kör du inte så många eller tunga program samtidigt. Sen så kan det ju ha med optimiseringen av programmen vid installationen att göra.
Har en teori varför vissa macar kan bli segare än andra på grund av i vilken ordning installationen och optimiseringen skett.
Eftersom det är mysko att samma datormodeller med lika mycket minne kan bete sig rätt olika med samma program.
Antagligen så kör du inte så många eller tunga program samtidigt. Sen så kan det ju ha med optimiseringen av programmen vid installationen att göra.
Har en teori varför vissa macar kan bli segare än andra på grund av i vilken ordning installationen och optimiseringen skett.
Har jag aldrig hört talas om. Optimeringen sker ju automatiskt efter installation.
Ang minnet ska det räcka fint till både OS X + lättare applikationer som andra med samma burk vittnar om.
Pajaspojken jag tycker det låter som grafiken inte funkar som den ska. Få nån att titta på det är mitt tips.
Skrevs ursprungligen av Earth
Har jag aldrig hört talas om. Optimeringen sker ju automatiskt efter installation.
Ang minnet ska det räcka fint till både OS X + lättare applikationer som andra med samma burk vittnar om.
Visst sker ju optimeringen vid installation men jag har installerat massvis med program på olika macar och märkt att optimeringen kan ta olika lång tid på samma typ av mac med sammma OSX , det enda som skiljer är möjligtvis i vilken ordning programmen har installerats.
Det innebär att optimeringen kanske inte alltid blir optimal.
256 meg är för lite minne för någon dator som kör OSX och vill ha många program igång samtidigt utan att virtuellt minne börjar slöa ned datorn.
Och Quicktime uppspelning belastar ju processorn en hel del mer än andra applikationer.
Visst sker ju optimeringen vid installation men jag har installerat massvis med program på olika macar och märkt att optimeringen kan ta olika lång tid på samma typ av mac med sammma OSX , det enda som skiljer är möjligtvis i vilken ordning programmen har installerats.
Otimeringen tar olika tid fa beroende på processorhastighet.
256 meg är för lite minne för någon dator som kör OSX och vill ha många program igång samtidigt utan att virtuellt minne börjar slöa ned datorn.
Ja men det är absolut tillräckligt för en eller annan app utan för tunga uppgifter. Att spela upp en film i QT är inga problem, andra med samma burk vittnar som sagt också om det.
Jag satsar fortf en peng på att det antingen är en divXfil som QT inte läser utan plugg (alt att den är korrupt på nåt sätt...) eller så strular grafiken (vilket spelstrulet verkar vittna om).
Otimeringen tar olika tid fa beroende på processorhastighet.
Ja men det är absolut tillräckligt för en eller annan app utan för tunga uppgifter. Att spela upp en film i QT är inga problem, andra med samma burk vittnar som sagt också om det.
Jag satsar fortf en peng på att det antingen är en divXfil som QT inte läser utan plugg (alt att den är korrupt på nåt sätt...) eller så strular grafiken (vilket spelstrulet verkar vittna om).
Som jag skrev så var det ju på macar med exakt samma konfiguration/hastighet som optimeringen tog olika lång tid. Det enda som skiljde var att vissa program installerats i olika ordning.
Nej att spela upp QT borde inte vara något problem , om inte virtuellt minne kickat in. Vilket händer förr eller senare om man bara har 256 meg och oftast har datorn i vila istället för att starta om den.
Knappast något fel på någon divx fil/plugin eftersom de alla tydligen spelade ok tidigare. Men man vet ju inte förrän man har maskinen framför sig.
Som jag skrev så var det ju på macar med exakt samma konfiguration/hastighet som optimeringen tog olika lång tid. Det enda som skiljde var att vissa program installerats i olika ordning.
Jo men du pratar också om nån teori jag aldrig hört talas om och som jag inte tror på.
Det här gäller en sprillans iBook G4 som visar tydliga problem med grafiken från början. Ingen annan med samma konfiguration har de problemen och de ska inte finnas där. Om problemet finns direkt efter omstart beror det inte på mängden minne kan jag säga med 99% säkerhet...
Jo men du pratar också om nån teori jag aldrig hört talas om och som jag inte tror på.
Det här gäller en sprillans iBook G4 som visar tydliga problem med grafiken från början. Ingen annan med samma konfiguration har de problemen och de ska inte finnas där. Om problemet finns direkt efter omstart beror det inte på mängden minne kan jag säga med 99% säkerhet...
Men nu har han ju inte ens sagt att han har provat efter omstart............
Teorin jag hade var att optimeringen påverkar prestanda och om optimeringen tar olika lång tid på exakt samma maskiner så tyder det ju på något mysko. Men jag har aldrig påstått att pajaspojkens problem ens berodde bara på det. Det är som sagt en teori.
Optimeringsskillnaderna kan ju också bero på olika minnesfabrikat i de olika maskinerna. Många macar är ganska kräsna vad gäller minnen.
Skrevs ursprungligen av Merovech
Öh. Varför ska man starta om datorn sa du?
För att rensa bort massa cacheskit och annat nedsegande skräp.
Många har ju ovanan att jämt sätta datorn i vila.
Funkar ju i och för sig bra rätt länge om man har mycket minne.
Man kan ju även rensa datorn när den är igång men enklast är att stänga av datorn eller göra en omstart.
För att rensa bort massa cacheskit och annat nedsegande skräp.
Förstår inte riktigt vad du pratar om. Vilka cache-filer och nedsegande skräp tas bort genom att starta om maskinen? Vad har du läst det?
Skrevs ursprungligen av Merovech
Förstår inte riktigt vad du pratar om. Vilka cache-filer och nedsegande skräp tas bort genom att starta om maskinen? Vad har du läst det?
Läst ? Det märker man ju , men dessutom så är det ju så att när du stänger av/sätter på en Mac så kör ju OSX en genomgång av hårddisken/datorn och städar bort en hel del junk.
Angående cache så är ju Safari en cache HOG.
Nu har jag testat Tony Pro Skater ända upp till högsta upplösning men där ville inte spelet starta för grafikkortet klarade inte den upplösningen.
Men nivån under , dvs på på1024 eller var det var , där funkade spelet helt lagfritt.
Så jag tror du har ett problem med din Ibook , jag skulle inte acceptera ett sånt beteende.
Lämna in den på garantin!
Tack för alla svar angående mina grafikproblem! Har fortfarande inte fått bukt med problemet dock. De flesta av er verkar tro att det är något fel, inte att jag gjort något fel.
Hur får jag nu hjälp av Apple? Är deras support bra? Måste jag skicka datorn och får jag ersättning för mina utlägg?